Svenska språket GR (A), Svenska som andraspråk 1-15 hp. Ingår i lärarfortbildningen, 15 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Svenska språket GR (A), Svenska som andraspråk 1-15 hp. Ingår i lärarfortbildningen, 15 hp
Swedish Language BA (A), Swedish as a Second Language,1-15 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: SV008U
- Ämne huvudområde: Svenska språket
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Humaniora 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
- Fastställd: 2010-02-26
- Senast ändrad: 2013-08-16
- Giltig fr.o.m: 2013-08-30
Syfte
Kursens syfte är att ge den studerande grundläggande teoretisk och metodisk förmåga att undervisa elever som har ett annat modersmål än svenska.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- redogöra för olika sidor av samband mellan språk och samhälle
- diskutera attityder till språkliga varieteter och hur de påverkar situationen i
det flerspråkiga samhället
- redogöra för svenskans fonemsystem och prosodi i ett kontrastivt perspektiv
- analysera brytningen hos andraspråkstalare och föreslå lämpliga pedagogiska
åtgärder för uttalsavvikelserna i en undervisningssituation
- redogöra för språkspecifika strukturer i svenskans morfologi, syntax och semantik
- med hjälp av olika typer av analyser beskriva uppbyggnad och utveckling
av svenskt inlärarspråk
Innehåll
Kursen omfattar fyra delmoment:
1. Språksociologi (Sociolinguistics), 3,7 hp
Språk och social miljö.
2. Fonologi (Phonology), 3,8 hp
Modern svenska, särskilt fonetik, kontrastiv fonologi, socialt och regionalt betingad uttalsvariation, uttalsundervisning, tal- och hörövningar samt fältsstudier.
3. Språktypologi och språksläktskap, 3,7 hp
4. Felanalys, performanalys och kontrastiv analys, 3,8 hp
Kontrastiva jämförelser mellan svenska och vanliga invandrarspråk med särskild hänsyn tagen till sådana egenheter i svenskan som vållar invandrare problem.
Behörighet
Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i lärarfortbildningen enligt Förordning (2007:222) om statsbidrag för fortbildning av lärare. Se Skolverkets webbplats http://www.skolverket.se/fortbildning.
Den som söker till denna kurs utan godkännande av skolhuvudmannen är inte behörig att delta och riskerar att få avbryta utbildningen.
(Äldre gymnasiebetyg)
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Obligatorisk närvaro på samtliga moment.
Examination
1. Språksociologi, 3,7 hp (Sociolinguistics 3,7 HE Credits)
Examination sker genom aktivt deltagande vid seminarier samt en skriftlig tentamen.
2. Fonologi, 3,8 hp (Phonology, 3,8 HE Credits)
Examination sker genom skriftliga inlämningsuppgifter, aktivt deltagande vid seminarier samt en skriftlig tentamen.
3. Språktypologi och språksläktskap, 3, 7 hp
4. Felanalys, perfomananalys och kontrastiv analys, 3,8 hp
Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dessa tre provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur. Om särskilda skäl föreligger har studerande som underkänts minst två gånger på prov för en kurs eller del av kurs rätt att få en annan examinator utsedd. Den som godkänts i prov får ej genomgå förnyad prövning för högre betyg.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Kursen utvärderas enligt rektors beslut (dnr MIUN 2006/448).
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Bolander, Maria
- Titel: Funktionell grammatik
- Upplaga: 2005
- Förlag: Liber
- Författare/red: Bolander, Maria
- Titel: Funktionell grammatik. Övningsbok
- Upplaga: 2005
- Förlag: Liber
- Författare/red: Ekerot, L-J
- Titel: Tempus, Bestämdhet
- Upplaga: 1995
- Förlag: Gleerups
- Författare/red: Hammarberg, B & Viberg, Å
- Titel: Platshållartvånget, ett syntaktiskt problem i svenskan för invandrare
- Upplaga: 1979
- Författare/red: Liljestrand, Birger
- Titel: Så bildas orden. Handbok i ordbildning
- Upplaga: 1993
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Viberg, Å, Ballardini, K, Stjärnlöf, S
- Titel: Svensk grammatik, Svensk grammatik på svenska
- Förlag: Natur & Kultur
Moment 1
- Författare/red: Andersson, Lars-Gunnar
- Titel: Attityder till språk
- Upplaga: 1992
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: I: Språkutveckling under skoltiden, Sandqvist, C & Teleman, U (red).
- Författare/red: Andersson, Lars-Gunnar
- Titel: Språktypologi och språksläktskap
- Upplaga: 2001
- Förlag: Scriptor
- Kommentar: 92 sidor.
- Författare/red: Einarsson, Jan
- Titel: Språksociologi
- Upplaga: 2004
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Kotsinas, Ulla-Britt
- Titel: Engelska i svensk slang
- Upplaga: 2000
- Förlag: HLS Förlag
- Kommentar: I: Svenskan i tiden - verklighet och visioner, Åhl Hans (red).
- Författare/red: Kotsinas, Ulla-Britt
- Titel: Från Ekensnack till Rinkebysvenska
- Upplaga: 2001
- Kommentar: I: Pedagogiska magasinet. Lärarförbundets tidskrift för utbildning, forskning och debatt, nr 2 april 2991. S. 8-14 (tillhandahålls av institutionen).
- Författare/red: Westergren, Eva & Åhl, Hans
- Titel: Mer än ett språk
- Upplaga: 2007
- Förlag: Norstedts
- Kommentar: OBS! Ny omarbetad och tkad upplaga.
Moment 2
- Författare/red: Carlén, Claes
- Titel: Svenskarnas fonologi
- Upplaga: 1987
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Gårding, Eva
- Titel: Vårt tal
- Upplaga: 1999
- Förlag: Gleerups
- Författare/red: Kjellin, Olle
- Titel: Uttalet, språket och hjärnan: teori och metodik för språkundervisningen
- Upplaga: 2002
- Förlag: Hallgren & Fallgren
- Författare/red: Lundström-Holmberg, Eva/af Trampe, Peter
- Titel: Elementär fonetik
- Upplaga: 1987
- Förlag: Studentlitteratur
Moment 3
- Författare/red: Andersson, Lars-Gunnar
- Titel: Språktypologi och språksläktskap
- Upplaga: 2001
- Förlag: Scriptor
- Kommentar: 92 sidor.
- Författare/red: Anward, jan och Linell, Per
- Titel: Om lexikaliserade fraser i svenskan. I: Jansson, Valter (red) Nysvenska studier, s. 55-56
- Kommentar: Tillhandahålles av institutionen.
Moment 4
- Författare/red: Bergman, P & al
- Titel: Att undervisa invandrarelever i svenska. Kommentarer till kursplaner i svenska och referensmaterial i Svenska som andraspråk
- Förlag: Skolverket
Stencilerat material tillkommer.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket