Svenska språket GR (A), Svenskämnets didaktik i förvandling. Ingår i lärarlyftet, 30 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Svenska språket GR (A), Svenskämnets didaktik i förvandling. Ingår i lärarlyftet, 30 hp
Swedish Language BA (A), Development of Swedish Didactics, 30 HE Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SV010U
  • Ämne huvudområde: Svenska språket
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Humaniora 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Institutionen för Humaniora
  • Fastställd: 2010-03-11
  • Giltig fr.o.m: 2010-08-30

Syfte

Kursens syfte är att utveckla studentens didaktiska kunskaper och kreativa förmåga i ämnet svenska med fokus på svenskämnets utveckling under senare tid.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten
- ha arbetat med olika texttyper och genrer inom bruktprosa och skönlitteratur samt övriga medier inom ramen för ett vidgat textbegrepp
- redogöra för olika sidor av samband mellan språk, kultur och samhälle
- kunna diskutera attityder till språkliga varieteter och hur de påverkar situationen i det flerspråkiga samhället
- redovisa fördjupade insikter i tal-, läs- och skrivprocessen med avseende på flerspråkighet
- behärska det svenska språkets formella sidor, syntax och ortografi
- visa kunskaper om och kunna arbeta med icke-europeisk litteratur för barn och ungdomar
- visa färdigheter i att analysera och tolka icke-europeisk litteratur för barn och ungdomar ur litteraturvetenskapliga och didaktiska perspektiv
- kunna arbeta med den fortsatta läsutvecklingen och med olika genrer utifrån olika såväl språkliga som litteraturvetenskapliga metoder och redskap
- förstå det talade språkets möjligheter att informera och påverka
- kunna anpassa språk och stil till aktuella situationer
- ha fördjupat sin kännedom om de nationella proven
- visa förmåga att göra adekvata bedömningar och förhålla sig till styrdokument och rådande betygssystem
- kunna planera och formulera individuella utvecklingsplaner med utgångspunkt i kursplanens kunskapskriterier och med hänsyn till elevens utvecklingsnivå
- kunna tillämpa sina kunskaper för att skapa meningsfulla sammanhang i arbetet med barn och ungdomar

Innehåll

I kursen behandlas frågor som rör språket och dess betydelse i såväl skolan som samhället. Språket och litteraturen som identitets- och kulturbärare lyfts fram och behandlas i förhållande till det utvidgade textbegreppet, det mångkulturella samhället och modern informationsteknik. Här fästes vikt vid genusperspektivet.
I kursen behandlas också frågor om betyg och bedömning. Kursdeltagarna ges tillfälle att arbeta med och diskutera de nationella proven, individuella utvecklingsplaner och dokumentation. Studierna genomförs med utgångspunkt i autentiska texter, till exempel från studentens egen praktik.

Kursen består av momenten:
1. Det mångkulturella klassrummet
2. Världslitteratur och mångkultur för barn och ungdomar
3. Den fortsatta läs- och skrivutvecklingen
4. Genrer igår och idag

Behörighet

Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i lärarfortbildningen enligt Förordning (2007:222) om statsbidrag för fortbildning av lärare. Se Skolverkets webbplats http://www.skolverket.se/fortbildning

Den som söker till denna kurs utan godkännande av skolhuvudmannen är inte behörig att delta och riskerar att få avbryta utbildningen.
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Föreläsningar, gruppövningar och seminarier.

Examination

Examination sker genom examinerande skriftliga och muntliga uppgifter, aktivt deltagande vid seminarier samt skriftliga tentamina.

Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dessa tre provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur. Om särskilda skäl föreligger har studerande som underkänts minst två gånger på prov för en kurs eller del av kurs rätt att få en annan examinator utsedd. Den som godkänts i prov får ej genomgå förnyad prövning för högre betyg.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Författare/red: Abrahamsson, Tua & Bergman, Pirkko (red)
  • Titel: Tankarna springer före. Att bedöma ett andraspråk i utveckling
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Stockholms universitets förlag
  • Författare/red: Einarsson, Jan
  • Titel: Språksociologi
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Läses enligt anvisning.
  • Författare/red: Gibbons, Pauline
  • Titel: Stärk språket stärk lärandet. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Hallgren & Fallgren
  • Författare/red: Håkansson, Gisela
  • Titel: Tvåspråkighet hos barn i Sverige
  • Upplaga: 2003 eller senare
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Kotsinas, Ulla-Britt
  • Titel: Ungdomsspråk
  • Förlag: Hallgren & Fallgren
  • Kommentar: Läses enligt anvisning.
  • Författare/red: Lindberg, Inger
  • Titel: Språka samman. Om samtal och samarbete i språkundervisning
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Natur & Kultur
  • Kommentar: Läses enligt anvisning.
  • Författare/red: Molloy, Gunilla
  • Titel: Skolämnet svenska - en kritisk ämnesdidaktik
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Studentlitteratur
Moment 2
  • Titel: Vetenskapliga texter (ingår i ett kompendium som tillhandahålles av institutionen.)
  • Författare/red: Bakhtiari, Marjaneh
  • Titel: Kalla det vad fan du vill
  • Upplaga: 2005
  • Författare/red: Bojunga, Lygia
  • Titel: Den gula väskan
  • Upplaga: sv. 1984
  • Författare/red: Foley, Douglas
  • Titel: Shoo len
  • Upplaga: 2009
  • Författare/red: Guène, Faïza
  • Titel: Kiffe Kiffe imorgon
  • Upplaga: 2006
  • Författare/red: Janne Lundström
  • Titel: Regnbågens fånge : 50 dilemma-sagor från Afrika, översatta och bearbetade av Janne Lundström
  • Upplaga: 1988 eller senare
  • Kommentar: Läses enligt anvisning.
  • Författare/red: Khemiri, Jonas Hassen
  • Titel: Ett öga rött
  • Upplaga: 2003
  • Författare/red: Kåreland, Lena
  • Titel: Barnboken i samhället
  • Upplaga: 2009
  • Författare/red: Lundgren, Gunilla och Widerberg, Siv
  • Titel: I denna vida värld. Verser från många länder för barn och vuxna
  • Upplaga: 2006
  • Författare/red: McCall Smith, Alexander
  • Titel: Damernas detektivbyrå
  • Upplaga: 2007
  • Författare/red: Montes, Graciela
  • Titel: Otroso: senaste nytt från underjorden
  • Upplaga: sv. 1991
  • Författare/red: Nguyên, Ngoc Thuân
  • Titel: Blunda och öppna ditt fönster
  • Upplaga: sv. 2007
  • Författare/red: Nilsson, Magnus
  • Titel: Den föreställda mångkulturen - klass och etnicitet i svensk samtidsprosa
  • Upplaga: 2010
  • Författare/red: Rushdie, Salman
  • Titel: Harun och sagornas hav
  • Upplaga: sv. 1991
  • Författare/red: Sue, Chun,
  • Titel: Beijing Doll
  • Upplaga: sv. 2006
  • Författare/red: Wallin, Birgitta och Lannvik Duregård, Maria (red.)
  • Titel: Människosaker. Dikter och noveller på liv och död från Afrika, Asien och Latinamerika
  • Upplaga: 2008
  • Författare/red: Yumoto, Kazumi
  • Titel: Vänner
  • Upplaga: 2009
Moment 3
  • Författare/red: Boström, Lena, Josefsson, Gunlög
  • Titel: Vägar till grammatik
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Elmfeldt, Johan & Erixon, Per-Olof
  • Titel: Skrift i rörelse. Om genrer och kommunikativ förmåga i skola och medielandskap
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Symposion
  • Kommentar: Läses enligt anvisning.
  • Författare/red: Hedeboe, Bodil & Polias, John
  • Titel: Genrebyrån. En språkpedagogisk funktionell grammatik i kontext
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Hallgren & Fallgren
  • Författare/red: Hoel, Lökensgard, Torlaug
  • Titel: Skriva och samtala. Lärande i responsgrupper
  • Upplaga: 2000 eller senare
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Lagerholm, Per
  • Titel: Stilistik
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Läses enligt anvisning.
  • Författare/red: Nyström, Catharina
  • Titel: Hur hänger det ihop? En bok om textbindning
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Hallgren & Fallgren
  • Författare/red: Palmér, Anne, Östlund-Stjärnegårdh, Eva
  • Titel: Bedömning av elevtext. En modell för analys
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Natur & Kultur
Moment 4
  • Titel: Vetenskapliga texter (ingår i ett kompendium som tillhandahälles av institutionen.)
  • Författare/red: Bergsten, Staffan och Elleström, Lars
  • Titel: Litteraturhistoriens grundbegrepp
  • Upplaga: 2004
  • Kommentar: Läses enligt anvisning.
  • Författare/red: Elleström, Lars
  • Titel: Lyrikanalys
  • Upplaga: 1999
  • Författare/red: Holmberg, Claes-Göran, Ohlsson, Anders
  • Titel: Epikanalys
  • Upplaga: 1999
  • Kommentar: Läses enligt anvisning.
  • Författare/red: Ibsen, Henrik
  • Titel: Et dukkehiem
  • Upplaga: 1879
  • Författare/red: Molloy, Gunilla
  • Titel: När pojkar läser och skriver
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Olin-Scheller, Christina
  • Titel: Såpor istället för Strindberg? Litteraturundervisning i ett nytt medielandskap
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Natur & Kultur
  • Författare/red: Sjöberg, Birthe
  • Titel: Dramatikanalys
  • Upplaga: 1999
  • Kommentar: Läses enligt anvisning.
  • Författare/red: Svensson, Jan och Holmberg, Claes-Göran (red.)
  • Titel: Mediekulturer - hybrider och frövandlingar
  • Upplaga: 2004
  • Författare/red: Victoria Benedictsson
  • Titel: Fru Marianne
  • Upplaga: 1887

Referenslitteratur

  • Författare/red: Isaksson, Britt & Hallonsten, Sven (red.),
  • Titel: Världens barnboksförfattare från Afrika, Asien, Latinamerika och Mellanöstern
  • Upplaga: 2008
  • Författare/red: Josephson, Olle, Melin, Lars, Oliv, Tomas
  • Titel: Elevtext. Analyser av skoluppsatser från åk 1 till åk 9
  • Upplaga: 1990 eller senare
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Kursplan för Svenska
  • Upplaga: 2010
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Kursplan för Svenska som andraspråk
  • Upplaga: 2010

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15