Svenska språket AV, Svenska för lärare i gymnasieskolan, 90-120 hp. Ingår i Lärarlyftet II, 30 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Svenska språket AV, Svenska för lärare i gymnasieskolan, 90-120 hp. Ingår i Lärarlyftet II, 30 hp
Swedish Language BA (AV), Swedish for Teachers at Upper Secondary School Level, 90-120 Credits. Continuing Education for Teachers

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SV011U
  • Ämne huvudområde: Svenska språket
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Humaniora 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2011-12-07
  • Senast ändrad: 2013-06-18
  • Giltig fr.o.m: 2013-08-30

Syfte

Kursens syfte är att utveckla studentens ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper och kreativa förmåga i ämnet svenska med fokus på svenskämnets utveckling under senare år.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten
- ha ämnesteoretiska kunskaper om svenska språkets struktur, dess historia och föränderlighet samt om språket i skolan och samhället med utgångspunkt i ny forskning
- ha fördjupade kunskaper om olika texttyper och genrer inom bruksprosa och skönlitteratur samt övriga medier inom ramen för ett vidgat textbegrepp
- kunna arbeta med den fortsatta läs- och skrivutvecklingen och med olika genrer utifrån olika såväl språkliga som litteraturvetenskapliga teorier och metoder
- redovisa goda insikter i tal-, läs- och skrivprocessen med avseende på flerspråkighet
- ha fördjupade kunskaper om språklig variation, språkliga förändringar och attityder till språket
- ha fördjupat sina kunskaper om betyg och bedömning och visa förmåga att göra adekvata bedömningar i förhållande till skolans styrdokument och rådande betygssystem
- kunna planera och formulera individuella utvecklingsplaner med utgångspunkt i kursplanens kunskapskriterier och med hänsyn till elevens utvecklingsnivå och särskilda behov
- kunna tillämpa sina ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper för att på ett kreativt sätt kunna skapa meningsfulla sammanhang i arbetet med eleverna
- visa förtrogenhet med litterära texters genrespecifika
estetiska verkningsmedel
- visa förmåga att sätta en litterär text i samband med dess tillkomsttid
och viktiga sociala och filosofiska sammanhang
- redovisa kännedom om grundläggande litteraturteoretiska
förhållningssätt
- visa förmåga att analysera och problematisera förhållandet mellan litteraturvetenskaplig forskning och litteraturdidaktik
- visa förmåga att välja ut och organisera ett innehåll till en kurs eller ett kunskapsområde i litteraturvetenskap samt argumentera för dessa val utifrån styrdokument och aktuell litteraturteoretisk forskning

Innehåll

Kursen innehåller momenten
- Språksociologi
- Svenska språket ur ett ämnesteoretiskt perspektiv, med fokus på ny forskning
- Kursplanens mål i ett språkvetenskapligt perspektiv
- Det mångkulturella klassrummet
- Bedömning och betygsättning
- Arbetssätt och arbetsformer i undervisningen
- IT i undervisningen
- Skönlitterära verkningsmedel. Centrala litteraturvetenskapliga begrepp och deras användning
- Svenska och internationella författarskap. Dansk och norsk litteratur på orginalspråk
- Förhållandet mellan litteraturteori och litteraturdidaktik
- Didaktiska perspektiv på svenskämnet
- Svenskämnet i ett genusperspektiv.

Behörighet

Totalt 90 hp inom Svenska språket samt Litteraturvetenskap, alternativt 90 hp svenska.

Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i lärarfortbildningen enligt Förordning (2007:222) om statsbidrag för fortbildning av lärare. Se Skolverkets webbplats http://www.skolverket.se/fortbildning

Den som söker till denna kurs utan godkännande av skolhuvudmannen är inte behörig att delta och riskerar att få avbryta utbildningen.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Examination

Kursen examineras genom seminarier, skriftliga uppgifter och genom skriftlig tentamen. I kursen skrivs en uppsats inom valfritt moment med utgångspunkt i den egna praktiken. i samband med uppsatsseminariet görs även en egen opponering. Till kursen finns en IT-baserad lärplattform.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Målgrupp:
Du som har lärarexamen och undervisar i detta ämne i gymnasieskolan utan att vara ämnesbehörig.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Kursplan i svenska som andraspråk för gymnasieskolan
  • Upplaga: 2011
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Kursplaner i svenska för gymnasieskolan
  • Upplaga: 2011
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan för gymnasieskolan
  • Upplaga: 2011
Moment 1
  • Författare/red: Ahlund, Claes
  • Titel: Fallets lag och jagets stjärna: en studie i Stig Dagermans författarskap
  • Ort: Hedemora
  • Upplaga: 1998
  • Författare/red: Aidt, Naja Marie
  • Titel: Alting blinker
  • Ort: Köpenhamn
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Gyldendal
  • Författare/red: Aidt, Naja Marie
  • Titel: Bavian
  • Ort: Köpenhamn
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Gyldendal
  • Författare/red: Bergsten, Staffan & Lars Elleström
  • Titel: Litteraturhistoriens grundbegrepp
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2 uppl
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Brink, Lars
  • Titel: Gymnasiets litterära kanon. Urval och värderingar i läromedel 1910-1945
  • Ort: Uppsala
  • Upplaga: 1992
  • Förlag: Avd. för litteratursociologi vid Litteraturvetenskapliga institutionen, Uppsala univ.
  • Författare/red: Claésson, Lars Fyhr & Gunnar D Hansson
  • Titel: Texter från Sapfo till Strindberg
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Elleström, Lars
  • Titel: Lyrikanalys
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Elmfeldt, Johan & Erixon, Per-Olof
  • Titel: Skrift i rörelse
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Brutus Östlings bokförlag Symposion
  • Författare/red: Holmberg, Claes-Göran & Anders Ohlsson
  • Titel: Epikanalys. En introduktion
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Johansson, Anders
  • Titel: Poesins negativitet: en studie i Karl Vennbergs kritik och lyrik, diss.
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2000
  • Författare/red: Ringby, Per
  • Titel: Från uppslag till genombrott. Att skriva uppsats om litteratur, teater och film
  • Ort: Umeå
  • Upplaga: 1998
  • Författare/red: Schmidl, Helen
  • Titel: Från vildmark till grön ängel, diss.
  • Ort: Uppsala, Göteborg
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Makadam
  • Författare/red: Skuncke, Marie-Christine & Eric Johannesson (red.)
  • Titel: Lathund för doktorander och uppsatsförfattare
  • Ort: Uppsala
  • Upplaga: 1995 eller senare
  • Förlag: Litteraturvetenskapliga institutionen, Uppsala universitet
  • Författare/red: Ståhl, Eva-Britta
  • Titel: Vilhelm Ekelunds estetiska mysticism. En studie i hans lyrik 1900-1906
  • Ort: Uppsala
  • Upplaga: 1984
Moment 2
  • Författare/red: Abrahamsson, Tua & Bergman, Pirkko (red.)
  • Titel: Tankarna springer före … . Att bedöma ett andraspråk i utveckling.
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2005 eller senare
  • Förlag: HLS förlag
  • Författare/red: Björkvall, Anders
  • Titel: Den visuella texten: multimodal analys i praktiken
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Hallgren & Fallgren
  • Författare/red: Blåsjö, Mona
  • Titel: Studenters skrivande i två kunskapsbyggande miljöer, diss
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Almqvist & Wiksell förlag
  • Kommentar: valbar, se kommentar
  • Författare/red: Boström, Lena & Josefsson, Gunlög
  • Titel: Vägar till grammatik
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Dahl, Östen
  • Titel: Språkets enhet och mångfald
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2 uppl
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Dysthe, Olga, Hertzberg, Frøydis & Løkensgard Hoel, Torlaug
  • Titel: Skriva för att lära. Skrivande i högre utbildning
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2002 eller senare
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Einarsson, Jan
  • Titel: Språksociologi
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2 uppl 2009
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Eklund Heinonen Maria
  • Titel: Processbarhet på prov. Bedömning av muntlig språkfärdighet hos vuxna andraspråksinlärare, diss
  • Ort: Uppsala
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Uppsala universitet, Inst. för nordiska språk
  • Kommentar: valbar, se kommentar
  • Författare/red: Hedeboe, Bodil & Polias, John
  • Titel: Genrebyrån, En språkpedagogisk funktionell grammatik i kontext
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Hallgren & Fallgren
  • Författare/red: Lagerholm, Per
  • Titel: Språkvetenskapliga uppsatser
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Molloy, Gunilla
  • Titel: Skolämnet svenska – en kritisk ämnesdidaktik
  • Ort: Studentlitteratur
  • Upplaga: 2007 eller senare
  • Förlag: Lund
  • Författare/red: Nyström, Catharina
  • Titel: Gymnasisters skrivande. En studie av genre, textstruktur och sammanhang, diss
  • Ort: Uppsala
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Uppsala universitet. Inst. för nordiska språk
  • Kommentar: valbar, se kommentar
  • Författare/red: Palmér, Anne
  • Titel: Samspel och solostämmor. Om muntlig kommunikation i gymnasieskolan, diss
  • Ort: Uppsala
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Uppsala universitet. Inst. för nordiska språk
  • Kommentar: valbar, se kommentar
  • Författare/red: Rooswall Persson, Gun
  • Titel: Lärande samtal - elevers kollektiva textbygge i samband med diktskrivande, diss
  • Ort: Umeå
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Umeå universitet
  • Kommentar: valbar, se kommentar
  • Författare/red: Stampe Sletten, Ib [red.]
  • Titel: Nordens språk med rötter och fötter
  • Ort: Köpenhamn
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Nordiska ministerrådet
  • Författare/red: Strömquist, Siv
  • Titel: Uppsatshandboken. Råd och regler för utformningen av examensarbeten och vetenskapliga uppsatser.
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Hallgren & Fallgren
  • Författare/red: Westman, Maria
  • Titel: Skriftpraktiker i gymnasieskolan. Bygg- och omvårdnadselever skriver, diss
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Stockholms universitet
  • Kommentar: valbar, se kommentar
  • Författare/red: Östlund Stjärnegårdh, Eva
  • Titel: Godkänd i svenska? Bedömning och analys av gymnasieelevers texter
  • Ort: Uppsala
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Uppsala universitet

Moment 1 Kompendium med ett urval lyrik tillkommer, samt ytterligare skönlitterära och vetenskapliga texter enligt lärares anvisning Moment 2 Av de under Moment 2 nämnda doktorsavhandlingarna (diss) av Blåsjö, Eklund Heinonen, Nyström, Palmér, Rooswall Persson och Westman läses två, valda i samråd med examinator. Ytterligare texter tillkommer enligt lärares anvisning.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15