Svenska språket GR (A), Inriktning språk och kultur: Svenska språket, 19,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Svenska språket GR (A), Inriktning språk och kultur: Svenska språket, 19,5 hp
Swedish Language BA (A), Language and Culture: Swedish Language, 19,5 ECTS-credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SV012G
  • Ämne huvudområde: Svenska språket
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 19,5
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Undervisning 100%
  • Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
  • Ansvarig institution: Institutionen för Humaniora
  • Fastställd: 2007-04-10
  • Giltig fr.o.m: 2007-09-01

Syfte

Den studerande ska uppnå språkliga och kulturella insikter utifrån vilka den studerande ska kunna förmå att på ett tillfredsställande sätt planera, leda och utvärdera undervisning och övrig skolverksamhet samt att bedöma och betygsätta elevarbeten.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- visa förmåga att reflektera över den interkulturella processen
för att skapa förståelse för olikheter och underlätta kommunikation
i den mångkulturella skolan
- planera, leda och utvärdera undervisning och övrig skolverksamhet
- tillämpa ämnesdidaktiska resonemang och metoder för bedömning
och betygssättning, med utgångspunkt i skolans styrdokument
- utföra grundläggande fonologiska, morfologiska och syntaktiska
analyser
- redovisa grundläggande kännedom om grannländernas språk
- visa förståelse för språkets och kulturens betydelse för barns och
vuxnas utveckling och för språkets betydelse hos individen
- redogöra för centrala begrepp inom flerspråkighet
- uppvisa förståelse för samspelet mellan olika språk samt mellan
språk och kultur på såväl grupp- som samhällsnivå

Innehåll

Kursen omfattar tre delkurser.
1. Språkets struktur och språket i bruk, 7,5 högskolepoäng
(The Structure of the Swedish Language and the Swedish Language in Use, 7,5 ECTS-credits)

2. Språk- och kulturmöten, 7,5 högskolepoäng
(Encounters in Language and Culture, 7,5 ECTS-credits)

3. Verksamhetsförlagd utbildning, 4,5 högskolepoäng
(Occupational Education, 4,5 ECTS-credits)

Behörighet

Grundläggande behörighet samt Sv B/Sv2 B, En B, Sh A och Ma A.
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Föreläsningar, gruppövningar och seminarier.

Examination

Språkets struktur och språket i bruk, 7,5 högskolepoäng
Kunskapsredovisning sker genom skriftlig tentamen.

Språk- och kulturmöten, 7,5 högskolepoäng
Kunskapsredovisning sker genom muntlig och skriftlig tentamen.

Verksamhetsförlagd utbildning, 4,5 högskolepoäng
Kunskapsredovisning sker genom skriftlig och muntlig tentamen.

För de verksamhetsförlagda delarna i kursen begränsas antalet examinationstillfällen till två. Den studerande har dock möjlighet att ansöka hos Lärarutbildningsnämnden (LUN) om ytterligare ett examinationstillfälle om särskilda skäl föreligger.

Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dessa tre provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur. Om särskilda skäl föreligger har studerande som underkänts minst två gånger på prov för en kurs eller del av kurs rätt att få en annan examinator utsedd. Den som godkänts i prov får ej genomgå förnyad prövning för högre betyg.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Kursen ingår i Inriktning språk och kultur, 60 högskolepoäng, inom lärarutbildningen.

Lärarutbildningens mål är att utbilda kunniga, kritiskt reflekterande lärare med pedagogisk kompetens för samhällets behov. Utbildningen skall utveckla de studerandes förståelse och förmåga att hävda de grundläggande värden som anges i nationella styrdokument och internationella överenskommelser. Utbildningen skall vidare leda till att de färdiga lärarna kan beskriva, analysera, förklara och förstå den processer genom vilka kunskap bildas samt hur människor formas och förändras i relation till olika sociala sammanhang. Utbildningen skall också ge den blivande läraren goda didaktiska kunskaper som ska kunna tillämpas på olika kunskapsstoff. Lärarutbildningen skall forskningsförankras och ge den studerande förutsättningar både under den högskoleförlagda och den verksamhetsförlagda delen av utbildningen att aktivt delta i forsknings- och utvecklingsarbete.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Författare/red: Bolander, Maria
  • Titel: Funktionell grammatik
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Bolander, Maria
  • Titel: Funktionell grammatik. Övningsbok
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Brodow, Bengt, Nilsson, Nils-Erik & Ullström, Sten-Olof
  • Titel: Retoriken kring grammatiken. Didaktiska perspektiv på skolgrammatiken
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Läses enligt anvisningar.
  • Författare/red: Carlén, Claes
  • Titel: Svenskans fonologi
  • Upplaga: 1988
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Dahl, Östen
  • Titel: Grammatik
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Dahl, Östen
  • Titel: Språkets enhet och mångfald
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Inledningen samt kap. 1 och 2.
  • Författare/red: Florby, Gunilla & Fält, Erik
  • Titel: Grammatiskt ABC. Grammatiska termer och begrepp för effektiva språkstudier
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Scripta textproduktion
  • Kommentar: Andra upplagan.
  • Författare/red: Grünbaum, Catharina
  • Titel: Strövtåg i språket
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1996
  • Förlag: Bonniers förlag
  • Författare/red: Liljestrand, Birger
  • Titel: Så bildas orden. Handbok i ordbildning
  • Upplaga: 1993
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Andra upplagan.
  • Författare/red: Malmgren, Sven-Göran
  • Titel: Svensk lexikologi. Ord, ordbildning, ordböcker och orddatabaser
  • Upplaga: 1994
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Melin, Lars
  • Titel: Vett och etikett i språket
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Norstedts Ordbok AB
  • Författare/red: Teleman, Ulf, Hellberg, Staffan & Andersson, Erik
  • Titel: Inledning till grammatiken
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Svenska akademien och Norstedts ordbok
  • Kommentar: Läses sidorna 1-64.
Moment 2
  • Författare/red: Börestam, Ulla & Huss, Leena
  • Titel: Språkliga möten. Tvåspråkighet och kontaktlingvistik
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Dahl, Östen
  • Titel: Språkets enhet och mångfald
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Läses kap 3-10 samt 14-16.
  • Författare/red: Hyltenstam, Kenneth ( red)
  • Titel: Sveriges sju inhemska språk
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Nordiskt språkråd
  • Titel: Att förstå varandra i Norden - språkråd till nordbor i nordiskt samarbete
  • Upplaga: 1995
  • Förlag: Nordstedts
  • Webbadress: http://www.nordisk-sprakrad.no/folder_att_forstaa/folder_index.htm
  • Kommentar: Fjärde upplagan.
  • Författare/red: Trudgill, Peter
  • Titel: Sociolinguistics. An Introduction to Language and Society
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Penguin
  • Författare/red: Westergren, Ewa & Åhl, Hans (red)
  • Titel: Mer än ett språk. En antologi om två- och trespråkigheten i norra Sverige
  • Upplaga: 1997
  • Förlag: Norstedts
  • Kommentar: Finns även i pocketupplaga, ISBN 91-72975407. Följande artiklar läses - Johansson, Wande, Korhonen, s. 41-55 och 79-129.
Moment 3
  • Författare/red: Liberg, Caroline
  • Titel: Hur barn lär sig läsa och skriva
  • Upplaga: 1993
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Linnér, Margareta, Møller, Henrik & Øygarden, Bjarne
  • Titel: Næsten som hjemme - om stoff och metoder i grannspråksundervisningen
  • Upplaga: 1996
  • Förlag: Nordisktmintisterråd
  • Kommentar: Läses enligt anvisningar.

För moment 1, Språkets struktur och språket i bruk, tillkommer stencilerat material. För moment 2, Språk och kulturmöten, tillkommer stencilerat material samt tre valfria barn- eller ungdomsböcker - en på danska, en på bokmål och en på nynorska.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15