Svenska språket GR (A), Läsa, skriva, samtala. Läs- och skrivutveckling för grundskolans senare år och gymnasiet, 30 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Svenska språket GR (A), Läsa, skriva, samtala. Läs- och skrivutveckling för grundskolans senare år och gymnasiet, 30 hp
Swedish language BA (A), Reading, writing, speaking. Reading and writing development in lower and upper secondary school
Allmänna data om kursen
- Kurskod: SV014G
- Ämne huvudområde: Svenska språket
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 30
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Humaniora 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
- Fastställd: 2007-03-30
- Senast ändrad: 2013-06-19
- Giltig fr.o.m: 2013-08-30
Syfte
Kursen syftar till att utveckla studentens kreativa förmåga i ämnet svenska. Kursen ges som specialisering inom lärarutbildningen och är även lämplig som kompetensutveckling för verksamma lärare.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- arbeta med olika texttyper och genrer inom bruksprosa och skönlitteratur, samt övriga medier inom ramen för ett vidgat textbegrepp
- redovisa fördjupade insikter i tal-, läs- och skrivprocessen
- förstå det talade och skrivna språkets möjligheter att informera och påverka
- anpassa språk och stil till aktuella situationer
- behärska det svenska språkets formella sidor, syntax och ortografi
- tillämpa sina kunskaper och skapa meningsfulla sammanhang i arbetet med
barn och ungdomar
- visa förmåga att göra adekvata bedömningar och förhålla sig till styrdokument och rådande betygssystem
Innehåll
1. Text och kontext, 7,5 högskolepoäng (Text and Context, 7,5 ECTS-credits)
2. Tal och samtal, 7,5 högskolepoäng (Speech and Conversation, 7,5 ECTS-credits)
3. Läsa och skriva, 7,5 högskolepoäng (Reading and Writing, 7,5 ECTS-credits)
4. Textsamtal, 7,5 högskolepoäng (Textual Conversations, 7,5 ECTS-credits)
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och gruppövningar.
Examination
M100: Text och kontext, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
M200: Tal och samtal, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
M300: Läsa och skriva, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
M400: Textsamtal, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Text och kontext, 7,5 hp
Kunskapsredovisningen sker i form av examinerande muntliga och skriftliga uppgifter enskilt och i grupp
Tal och samtal, 7,5 hp
Kunskapsredovisningen sker i form av examinerande muntliga och skriftliga uppgifter enskilt och i grupp
Läsa och skriva, 7,5 hp
Kunskapsredovisningen sker i form av examinerande muntliga och skriftliga uppgifter enskilt och i grupp
Textsamtal, 7,5 hp
Kunskapsredovisningen sker i form av examinerande muntliga och skriftliga uppgifter enskilt och i grupp
Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dessa tre provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur. Om särskilda skäl föreligger har studerande som underkänts minst två gånger på prov för en kurs eller del av kurs rätt att få en annan examinator utsedd. Den som godkänts i prov får ej genomgå förnyad prövning för högre betyg.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Övergångsregel
För lärarstuderande antagna till ULÄRY (före 1 juli 2007) finns möjlighet till konvertering av den sjugradiga betygsskalan till tregradig betygsskala.
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 2 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Kursen är en så kallad breddkurs och ger inte behörighet till Svenska språket GR (B), 30 högskolepoäng.
Kursen är godkänd som specialisering i en lärarexamen.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Titel: Grundskolan: Kursplaner och betygskriterier
- Upplaga: 2000
- Förlag: Statens skolverk
- Titel: Gymnasieskolan: Kursplaner och betygskriterier
- Upplaga: 2006
- Förlag: Statens skolverk
- Författare/red: Ejeman, Göran och Molloy, Gunilla (red)
- Titel: Metodboken. Svenska i grundskolan
- Upplaga: 2001 eller senare
- Förlag: Liber AB
Moment 1
- Författare/red: Auerbach, Erich
- Titel: Mimesis
- Kommentar: Läses enligt anvisningar
- Författare/red: Conrad, Joseph
- Titel: Mörkrets hjärta
- Författare/red: Entzenberg, Claes & Hansson, Cecilia
- Titel: Modern litteraturteori. Från rysk formalism till dekonstruktion, del 1
- Kommentar: Läses enligt anvisningar
- Författare/red: Jansson, Tove
- Titel: Pappan och havet
- Författare/red: Kellerman, Martin
- Titel: Rocky och katterna
- Författare/red: Lagercrantz, Olof
- Titel: Färd med mörkrets hjärta
- Författare/red: Linnér, Sture
- Titel: Den gyllene lyran
- Upplaga: 1989
- Förlag: Norstedts
- Kommentar: Läses enligt anvisningar
- Författare/red: Litteraturens klassiker, Grekisk litteratur 1
- Författare/red: Olin-Sheller, Christina
- Titel: Såpor istället för Strindberg? Litteraturundervisning i ett nytt medielandskap
- Upplaga: 2008
- Förlag: Bokförlaget Natur & Kultur
- Författare/red: Racine, Jean
- Titel: Fedra
- Författare/red: Sjöberg, Birthe
- Titel: Dramatikanalys
- Upplaga: 1999
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Såthe, Johan
- Titel: TV-fabriken, ett reportage om en ny industri
- Upplaga: 2003
- Förlag: Ekerlid
- Författare/red: Trier, Lars von
- Titel: Trier om von Trier
- Upplaga: 1999
- Förlag: Alfabeta
- Författare/red: Woolf, Virginia
- Titel: Till fyren
Moment 2
- Författare/red: Bjar, Louise (red)
- Titel: Det hänger på språket! Lärande och språkutveckling i grundskolan
- Upplaga: 2006
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: Läses enligt anvisningar
- Författare/red: Einarsson, Jan
- Titel: Barns språkliga dagar
- Upplaga: 2000
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Palmér, Anne
- Titel: Samspel och solostämmor. Om muntlig kommunikation i gymnasieskolan
- Upplaga: 2008
- Förlag: Uppsala universitet
- Kommentar: Läses enligt anvisningar
- Författare/red: Rooswall-Persson, Gun
- Titel: Lärande samtal - elevers kollektiva textbygge i samband med diktskrivande
- Upplaga: 2000
- Förlag: Umeå universitet
- Kommentar: Läses enligt anvisningar.
- Författare/red: Strömqvist, Siv
- Titel: Tal och samtal
- Upplaga: 1992
- Förlag: Studentlitteratur
Moment 3
- Författare/red: Ask, Sofia
- Titel: Hållbara texter. Att skriva för studier och arbetsliv
- Upplaga: 2006
- Förlag: Liber AB
- Författare/red: Augustsson, Lars-Åke
- Titel: Lust att skriva
- Upplaga: 2002
- Förlag: Ordfront
- Författare/red: Bjar, Louise & Liberg, Caroline
- Titel: Barn utvecklar sitt språk
- Upplaga: 2003
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Bråten, Ivar (red.)
- Titel: Läsförståelse i teori och praktik
- Upplaga: 2008
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Melin, Lars och Lange, Sven
- Titel: Läsning
- Upplaga: 1998 eller senare
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Nyström, Catharina
- Titel: Hur hänger det ihop? En bok om textbindning
- Upplaga: 2001
- Förlag: Hallgren & Fallgren
- Författare/red: Svenska språknämnden
- Titel: Språkriktighetsboken
- Upplaga: 2005
- Förlag: Norstedts Akademiska Förlag
- Kommentar: Läses enligt anvisningar
- Författare/red: Wolf, Lars
- Titel: ...och en fräck förgätmigej
- Upplaga: 2003
- Förlag: Studentlitteratur
Moment 4
- Författare/red: Dysthe, Olga
- Titel: Det flerstämmiga klassrummet
- Upplaga: 1996 eller senare
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Hedeboe, Bodil & Polias, John
- Titel: Genrebyrån. En språkpedagogisk funktionell grammatik i kontext
- Upplaga: 2008
- Förlag: Hallgren & Fallgren
- Författare/red: Lundqvist, Ulla
- Titel: Litteraturundervisning: modeller och uppslag för lärare
- Upplaga: 1992
- Förlag: Almqvist & Wiksell
- Författare/red: Løkensgard Hoel, Torlaug
- Titel: Skriva och samtala: lärande genom responsgrupper
- Upplaga: 2001
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Molloy, Gunilla
- Titel: Att läsa skönlitteratur med tonåringar
- Upplaga: 2003
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Palmér, Anne, Östlund-Stjärnegårdh, Eva
- Titel: Bedömning av elevtext. En modell för analys
- Upplaga: 2005
- Förlag: Bokförlaget Natur & Kultur
- Författare/red: Torell, Örjan (red)
- Titel: Hur man gör en litteraturläsare. Om skolans litteraturundervisning i Sverige, Ryssland och Finland
- Upplaga: 2002
- Förlag: Institutionen för humaniora, Härnösand, Rapport nr 12
För moment 1 tillkommer ett lyrikkompendium. För moment 2 tillkommer artiklar. För moment 3 tillkommer skönlitterära texter samt bruksprosa. För moment 4 tillkommer artiklar.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket