Svenska språket GR (A), Läsa, skriva, samtala. Läs- och skrivutveckling för grundskolans senare år och gymnasiet, 30 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Svenska språket GR (A), Läsa, skriva, samtala. Läs- och skrivutveckling för grundskolans senare år och gymnasiet, 30 hp
Swedish language BA (A), Reading, writing, speaking. Reading and writing development in lower and upper secondary school

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SV014G
  • Ämne huvudområde: Svenska språket
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Humaniora 100%
  • Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
  • Ansvarig institution: Institutionen för Humaniora
  • Fastställd: 2007-03-30
  • Giltig fr.o.m: 2007-09-01

Syfte

Kursen syftar till att utveckla studentens kreativa förmåga i ämnet svenska. Kursen ges som specialisering inom lärarutbildningen och är även lämplig som kompetensutveckling för verksamma lärare.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- arbeta med olika texttyper och genrer inom bruksprosa och skönlitteratur
- redovisa fördjupade insikter i tal-, läs- och skrivprocessen
- förstå det talade och skrivna språkets möjligheter att informera och påverka
- anpassa språk och stil till aktuella situationer
- behärska det svenska språkets formella sidor, syntax och ortografi
- tillämpa sina kunskaper och skapa meningsfulla sammanhang i arbetet med
barn och ungdomar

Innehåll

1. Text och kontext, 7,5 högskolepoäng (Text and Context, 7,5 ECTS-credits)
2. Tal och samtal, 7,5 högskolepoäng (Speech and Conversation, 7,5 ECTS-credits)
3. Läsa och skriva, 7,5 högskolepoäng (Reading and Writing, 7,5 ECTS-credits)
4. Textsamtal, 7,5 högskolepoäng (Textual Conversations, 7,5 ECTS-credits)

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Föreläsningar, seminarier och gruppövningar.

Examination

Text och kontext, 7,5 hp
Kunskapsredovisningen sker i form av examinerande muntliga och skriftliga uppgifter enskilt och i grupp

Tal och samtal, 7,5 hp
Kunskapsredovisningen sker i form av examinerande muntliga och skriftliga uppgifter enskilt och i grupp

Läsa och skriva, 7,5 hp
Kunskapsredovisningen sker i form av examinerande muntliga och skriftliga uppgifter enskilt och i grupp

Textsamtal, 7,5 hp
Kunskapsredovisningen sker i form av examinerande muntliga och skriftliga uppgifter enskilt och i grupp

Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dessa tre provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur. Om särskilda skäl föreligger har studerande som underkänts minst två gånger på prov för en kurs eller del av kurs rätt att få en annan examinator utsedd. Den som godkänts i prov får ej genomgå förnyad prövning för högre betyg.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Övergångsregel

För lärarstuderande antagna till ULÄRY (före 1 juli 2007) finns möjlighet till konvertering av den sjugradiga betygsskalan till tregradig betygsskala.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Kursen är en så kallad breddkurs och ger inte behörighet till Svenska språket GR (B), 30 högskolepoäng.

Kursen är godkänd som specialisering i en lärarexamen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Titel: Grundskolan: Kursplaner och betygskriterier
  • Upplaga: 2000
  • Kommentar: Statens skolverk
  • Författare/red: Dysthe, Olga
  • Titel: Det flerstämmiga klassrummet: att skriva och samtala för att lära
  • Upplaga: 1996
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Ejeman, Göran och Molloy, Gunilla (red)
  • Titel: Metodboken. Svenska i grundskolan
  • Upplaga: 2001 eller senare
  • Förlag: Liber AB
Moment 2
  • Författare/red: Einarsson, Jan
  • Titel: Barns språkliga dagar
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Melander, Björn
  • Titel: "Talspråket är viktigt för jämlikheten". I Språkvård. Tidskrift utgiven av Svenska språknämnden.
  • Upplaga: 2004
  • Kommentar: Sid 28-32
  • Författare/red: Nordberg, Bengt
  • Titel: Grammatik och samtal. Studier till minnet av Mats Eriksson
  • Upplaga: 2003
  • Kommentar: Utgiven av Institutionen för Nordiska språk/63, Uppsala. Läses enligt anvisningar.
  • Författare/red: Rooswall-Persson, Gun
  • Titel: Lärande samtal - elevers kollektiva textbygge i samband med diktskrivande
  • Upplaga: 2000
  • Kommentar: Umeå universitet, doktorsavhandling. Läses enligt anvisningar.
  • Författare/red: Strömqvist, Siv
  • Titel: Tal och samtal
  • Upplaga: 1992
  • Förlag: Studentlitteratur
Moment 3
  • Titel: Svenska skrivregler
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: Utgiven av Svenska Språknämnden.
  • Författare/red: Bjar, Louise & Liberg, Caroline
  • Titel: Barn utvecklar sitt språk
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Johansson, Peter Gustav
  • Titel: Det sjunkna alfabetet
  • Upplaga: 1996
  • Förlag: Natur och Kultur
  • Författare/red: Melin, Lars och Lange, Sven
  • Titel: Läsning
  • Upplaga: 1998 eller senare
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Nyström, Catharina
  • Titel: Hur hänger det ihop? En bok om textbindning
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Hallgren & Fallgren
  • Författare/red: Wolf, Lars
  • Titel: Till dig en blå tussilago
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Alternativt: Wolf, Lars ...och en fräck förgätmigej. Studentlitteratur 2003.
Moment 4
  • Författare/red: Lundqvist, Ulla
  • Titel: Litteraturundervisning: modeller och uppslag för lärare
  • Upplaga: 1992
  • Förlag: Almqvist & Wiksell
  • Författare/red: Løkensgard Hoel, Torlaug
  • Titel: Skriva och samtala: lärande genom responsgrupper
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Molloy, Gunilla
  • Titel: Att läsa skönlitteratur med tonåringar
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Studentlitteratur

För moment 2 tillkommer artiklar. För moment 3 tillkommer skönlitterära texter samt bruksprosa. För moment 4 tillkommer artiklar.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15