Svenska språket GR (A), Språk-, läs- och skrivutveckling i förskoleklass och årskurs 1–3 , 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Svenska språket GR (A), Språk-, läs- och skrivutveckling i förskoleklass och årskurs 1–3 , 7,5 hp
Swedish Language BA (A), Language, Reading and Writing Development in Preschool and Grades 1–3, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: SV015U
- Ämne huvudområde: Svenska språket
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: GXX - Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Utbildningsområde: Humanistiska området 100%
- Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
- Fastställd: 2025-03-24
- Giltig fr.o.m: 2025-09-01
Syfte
Kursen fokuserar på språk-, läs- och skrivutveckling i förskoleklass och årskurs 1–3 baserat på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.Innehållet behandlar teoretiska och didaktiska perspektiv på elevers språk-, läs- och skrivutveckling utifrån första- och andraspråksperspektiv.
Lärandemål
Efter genomgången utbildning ska deltagarna kunna:
- identifiera och redogöra för läsförkunskaper och ordavkodningens utveckling och inverkan på läsinlärning och läsutveckling utifrån första- och andraspråksperspektiv
- förklara och redogöra för språkförståelse, vilket här inbegriper ord-, begrepps- och grammatisk förståelse utifrån första- och andraspråksperspektiv
- definiera och beskriva läsflyt och läsförståelse utifrån ett välgrundat teoretiskt sätt utifrån första- och andraspråksperspektiv
- beskriva och problematisera särskilda utmaningar för läsinlärning och läsförståelse på ett andraspråk och hur dessa kan övervinnas inklusive förstaspråkets betydelse.
Innehåll
Kursen består av tre delmoment om 2,5 hp vardera. Inom varje delmoment ryms 5 träffar.
Moment 1: Språkets struktur och fonologi, 2,5 hp
- Träff 1: Språklig medvetenhet.
- Träff 2: Språkets struktur.
- Träff 3: Första och andraspråkselevers språkutveckling med speciellt fokus på fonologi och ordförråd.
- Träff 4: Litteraturseminarium: gruppdiskussioner utifrån de frågor deltagarna förberett.
- Träff 5: Redovisning av uppgift i indelade grupper. Sammanfattning, reflektion och utvärdering.
Moment 2: Läs- och skrivinlärning på ett första- och andraspråk, 2,5 hp
- Träff 1: Den fonologiska och språkliga medvetenhets betydelse för läs- och skrivutveckling.
- Träff 2: Läs- och skrivinlärning.
- Träff 3: Läs- och skrivutveckling i alla ämnen: integrerad och tematisk undervisning (språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt).
- Träff 4: Läs- och skrivutveckling (forts.). Redovisning av uppgift i mindre grupper.
- Träff 5: Redovisning av uppgift i mindre grupper. Sammanfattning, reflektion och utvärdering.
Moment 3: Läsförståelse och lässtimulans, 2,5 hp
- Träff 1: Läsförståelse och läsförståelsestrategier.
Träff 2: Varför läsa skönlitteratur? Mångkulturaspekter på skönlitteraturarbete. - Träff 3: Högläsning och boksamtal. Dialogisk läsning. Silent books.
- Träff 4: Estetiska lärprocesser – en väg till läsförståelse. Drama, musik, bildskapande. Samarbete med fritidshemmet.
- Träff 5: Redovisning av fältuppgiften. Sammanfattning, reflektion och utvärdering.
Behörighet
Kursen är en uppdragsutbildning som med stöd av förordningen om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor (SFS 2002:760) kan anordnas mot avgift från juridisk person, dvs. offentliga uppdragsgivare eller privata företag, för kompetensutveckling av anställda. Den organisation som beställer uppdragsutbildningen (uppdragsgivaren) beslutar om vem som får delta.
Urvalsregler
Uppdragsutbildning – Uppdragsgivaren utser och anmäler deltagare enligt avtal/överenskommelse.
Undervisning
Under träffarna varvas föreläsningar, gruppdiskussioner, redovisningar och seminarier där valda delar av litteraturen diskuteras. Deltagarna delas vid kursens start in i mindre studiegrupper som kan träffas mellan de schemalagda träffarna.
Examination
1001: Skriftlig inlämningsuppgift, 2,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Moment 1 examineras genom en skriftlig inlämning och deltagande vid obligatoriska seminarier.
1002: Fältuppgift, 1,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Moment 2. Examination genom en fältuppgift som lämnas in skriftligt.
1003: Hemtentamen, 1 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Moment 2. Examineras genom individuell hemtentamen.
1004: Skriftlig inlämningsuppgift, 2,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Moment 3 examineras genom en skriftlig inlämning och deltagande vid obligatoriska seminarier.
Betygsskala
Tvågradig skala
Litteratur
Litteraturlista
Aktuella styrdokument och tillhörande kommentarmaterial används i samtliga moment.
Moment 1:
Författare/red: Abrahamsson, Tua & Bergman, Pirkko
Titel: Tankarna springer före. Att bedöma ett andraspråk i utveckling
Förlag: Stockholm: Liber
Upplaga: 2014
Kommentar: Läses enligt anvisningar
Författare/red: Håkansson, Gisela
Titel: Språkinlärning hos barn
Förlag: Lund: Studentlitteratur
Upplaga: 2014
Författare/red: Rehnqvist, Gunilla & Svensson, Gudrun
Titel: Lära om språk. Språkvetenskaplig introduktion – grundläggande termer och begrepp
Förlag: Malmö: Gleerup.
Upplaga: 2012
**Kommentar: **
Författare/red: Skolverket
Titel: Nya språket lyfter. Bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans årskurs 1–6
Upplaga: 2023
Kommentar: Digital resurs
Vetenskapliga artiklar tillkommer.
Moment 2:
Författare/red: Bergh Nestlog, Ewa & Danielsson, Kristina
Titel: Textskapande i grundskolan: utveckla funktionella skrivpraktiker
Förlag: Lund: Studentlitteratur
Upplaga: 2020
Författare/red: Fridolfsson, Inger
Titel: Grunderna i läs- och skrivinlärning
Förlag: Lund: Studentlitteratur
Upplaga: 2020
Vetenskapliga artiklar tillkommer.
Moment 3:
Författare/red: Edwards, Agneta
Titel: Bilderbokens mångfald och möjligheter
Förlag: Stockholm: Natur & Kultur
Upplaga: 2019
Kommentar: Omarbetad utgåva
Författare/red: Heimer, Maria
Titel: Att leda läsfrämjande. Om barns och elevers läsning och hur den kan utvecklas
Förlag: Lund: Studentlitteratur
Upplaga: 2023
Författare/red: Stensson, Britta
Titel: Mellan raderna. Strategier för en tolkande läsundervisning
Förlag: Göteborg: Daidalos
Upplaga: 2006
Skönlitterära titlar och vetenskapliga artiklar tillkommer.
Referenslitteratur
Författare/red: Skolverket
Titel: Att göra extra anpassningar och ge särskilt stöd i grundskole- och gymnasieutbildning
Upplaga: 2023
Kommentar: Digital resurs
Svenska akademiens ordböcker: Svenska akademiens ordlista (SAOL); Svensk ordbok (SO); Svenska akademiens ordbok (SAOB). www.svenska.se