Svenska språket AV, Verksamhetsförlagd utbildning III för ämneslärare i gymnasieskolan, 15 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Svenska språket AV, Verksamhetsförlagd utbildning III för ämneslärare i gymnasieskolan, 15 hp
Swedish Language MA, Teaching Practice Placement III for Upper Secondary School Teacher, 15 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SV018A
  • Ämne huvudområde: Svenska språket
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Verksamhetsförlagd utbildning 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2020-03-18
  • Giltig fr.o.m: 2020-08-15

Syfte

Kursens syfte är att under verksamhetsförlagd utbildning ge den studerande möjlighet att ytterligare fördjupa sin förståelse av skolans verksamhet och innehållet i lärares ledarskap samt att vidareutveckla de färdigheter, förmågor och förhållningssätt som är centrala för ett självständigt och professionellt utövande av läraryrket. Kursen har ett ämnesdidaktiskt fokus vilket innebär att betoningen ligger på att fördjupa studentens didaktiska förmåga inom skolämnet svenska, det vill säga såväl litteraturvetenskap som svenska språket, samt att utveckla, planera och genomföra undervisning och pedagogisk verksamhet. Vidare är kursens syfte att ytterligare fördjupa förmågan att analysera och bedöma elevers lärande i skolämnet svenska samt att fördjupa förståelsen av relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för lärares yrkesutövning. Kursen är förlagd till verksamheter och skolformer som är relevanta för den specifika utbildningen.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

Moment 1: Verksamhetsförlagd utbildning i gymnasieskolan i ämnet svenska, 7,5 hp (Teaching Practice Placement for Upper Secondary School Teacher Education in the Swedish Subject, 7,5 credits)

• reflektera över utvärderings- och utvecklingsarbete inom pedagogisk yrkesverksamhet genom att relatera de teoretiska kunskaperna till erfarenheterna från den verksamhetsförlagda utbildningen
• identifiera specialpedagogiska behov hos elever och peka på hur dessa behov kan mötas samt reflektera över hur det specialpedagogiska arbetet kan utvecklas i den aktuella miljön där den verksamhetsförlagda utbildningen genomförts
• självständigt dokumentera, analysera och bedöma elevers lärande och utveckling i förhållande till kunskapskraven i läro- och ämnesplaner, elevernas förutsättningar i förhållande till gällande regelverk kring rättssäker examination, samt på ett konstruktivt sätt kommunicera bedömningen till eleverna
• diskutera och problematisera skolans arbete för att förebygga och motverka diskriminering av elever med utgångspunkt i dels erfarenheter från den verksamhetsförlagda utbildningen, dels teoretiska kunskaper, samt identifiera potentiella utvecklings- och kvalitetshöjande insatser
• kritiskt och självständigt reflektera över relationen mellan skolans styrdokument och skolans praktik med utgångspunkt i konkreta exempel från såväl forskning, styrdokument som egna erfarenheter
• med självständighet utveckla, planera och genomföra undervisning med utgångspunkt i skolans styrdokument för gymnasieskolan samt ämnesteoretiska kunskaper och ämnesdidaktisk forskning i syfte att främja varje elevs lärande och utveckling
• identifiera och kritiskt reflektera kring etiska aspekter på bedömning och utvärdering samt relatera detta till det egna ledarskapet och vetenskaplig forskning
• utveckla fördjupad kommunikativ förmåga i yrkesskrivande som stöd för den pedagogiska verksamheten
• tillämpa vedertagna normer för textriktighet och svensk språkriktighet, generella normer för akademiskt skrivande samt specifika normer för den aktuella texten

Moment 2: Verksamhetsförlagd utbildning i år 7-9, gymnasieskolan eller gymnasial vuxenutbildning i ämnet svenska, 7,5 hp (Teaching Practice Placement for Secondary School (Years 7-9), Upper Secondary School and Upper Secondary Adult Education in the Swedish Subject, 7,5 credits)

• uppvisa en fördjupad professionell och yrkesetisk hållning som genomsyrar den studerandes utövande av läraryrkets samtliga uppgifter och aspekter
• med professionell hållning och säkerhet, på ett inkännande och förtroendeingivande sätt, samarbeta med såväl elever som föräldrar/vårdnadshavare samt reflektera över hur detta samarbete kan utvecklas ytterligare
• med självständighet utveckla, planera och genomföra undervisning med utgångspunkt i styrdokumenten för grundskolan, gymnasiet och vuxenutbildningen samt ämnesteoretiska kunskaper och ämnesdidaktisk forskning i syfte att främja varje elevs lärande och utveckling
• utvärdera den egna insatsen och ge fördjupande perspektiv på de erfarenheter som erhållits under den verksamhetsförlagda utbildningen genom att relatera den till kunskaper som erhållits i ämnesstudier och studier inom den utbildnings-vetenskapliga kärnan
• kritiskt reflektera kring den egna undervisningen med utgångspunkt i såväl allmän- som ämnesdidaktisk forskning och motivera de didaktiska valen med hjälp av en diskussion kring elevernas behov och utveckling, undervisningsmaterialets beskaffenhet, aktuella styrdokument och olika lärandeteorier
• visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet
• självständigt och med säkerhet använda digitala verktyg i undervisningen samt mot bakgrund av de egna erfarenheterna ge exempel på sätt att utveckla detta ytterligare
• tillämpa vedertagna normer för textriktighet och svensk språkriktighet, generella normer för akademiskt skrivande samt specifika normer för den aktuella texten

Innehåll

Kursen består av 10 veckors verksamhetsförlagd utbildning med handledning och är indelad i två moment om vardera 5 veckor, varav ett av momenten kan genomföras i gymnasieskolan, grundskolans år 7-9 eller inom gymnasial vuxenutbildning. Utbildningen innehåller både planering och genomförande av pedagogiska aktiviteter med eget ansvar under handledning, men också auskultation och observation i samband med olika verksamheter i skolans vardag. Därigenom kan den studerande både pröva och fördjupa sina lärar- och ämneskunskaper.

Behörighet

För tillträde till kursen krävs godkänt betyg i VFU 1, VFU 2, UVK 1 och UVK 2 samt i minst 60 hp inom respektive undervisningsämne.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Examination

M110: Verksamhetsförlagd utbildning i gymnasieskolan i ämnet svenska, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

M120: Verksamhetsförlagd utbildning i år 7-9, gymnasieskolan eller gymnasial vuxenutbildning i ämnet svenska, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Studenten examineras skriftligt och muntligt, samt genom fortlöpande bedömning under vfu i en autentisk yrkessituation. Studenten prövas vid ett ordinarie tillfälle. Vid underkänt resultat har studenten rätt till ytterligare en vfu-period och ny prövning. Vid eventuellt underkännande vid denna period är studenten spärrad för vidare vfu-kurser. Ansökan om att bli prövad vid ett tredje tillfälle kan vid särskilda omständigheter medges. Obligatorisk schemalagd vfu-introduktion och vfu-uppföljning förutsätter studenternas fysiska närvaro och deltagande på campus.

Moment 1. Examineras genom portfoliodokumentation samt en skriftlig uppgift som även redovisas muntligt.
Moment 2. Examineras genom portfoliodokumentation samt en skriftlig uppgift som även redovisas muntligt.

Betygskriterier:
För att erhålla betyget VG (väl godkänd) krävs att lärandemålen för kursen är väl uppfyllda.
För att erhålla betyget G (godkänd) krävs att lärandemålen för kursen är uppfyllda.
För att erhålla betyget U (underkänd) är lärandemålen för kursen inte uppfyllda.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m.m regleras i Högskoleförordningen.

För avbrott med avskiljande från vfu hänvisas till 4 kap § 6 Högskolelagen samt Högskoleförordningen 10 kapitlet. I samband med detta ska en individuell handlingsplan upprättas gällande förutsättningar för återupptagande av studierna. I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på avdelningen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Författare/red: Johnson, James, Musial, Diann, Johnson, Annette, Cooper, Robb & Lockard, Jim
  • Titel: Introduction to teaching : helping students learn
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Rowman & Littlefield Publishers
  • Kommentar: ISBN: 978-0-7425-6170-0424 s 442. Finns som E-bok. Läses enligt lärarens anvisningar.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Skolverket
  • Webbadress: Nedladdningsbar via Skolverkets hemsida
  • Kommentar: Läses enligt lärarens anvisningar.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Skolverket
  • Webbadress: Nedladdningsbar via Skolverkets hemsida: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2705
  • Kommentar: 202 s.
Moment 2
  • Författare/red: Loughran, J. John
  • Titel: Developing a pedagogy of teacher education: understanding teaching and learning about teaching
  • Upplaga: 2013, eller senaste upplagan
  • Förlag: Routledge
  • Kommentar: ISBN: 0-415-36730-1197 Finns som E-bok. Läses enligt lärarens anvisningar.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Skolverket
  • Webbadress: Nedladdningsbar via Skolverkets hemsida
  • Kommentar: Läses enligt lärarens anvisningar.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan för vuxenutbildningen
  • Förlag: Skolverket
  • Webbadress: Nedladdningsbar via Skolverkets hemsida.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Skolverket
  • Webbadress: Nedladdningsbar via Skolverkets hemsida: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2705
  • Kommentar: 202 s.

Referenslitteratur

Moment 1
  • Kommentar: Övrig kurslitteratur från tidigare ämnesstudier
  • Författare/red: Nordenfors, Michael
  • Titel: Elevernas texter: Redskap för textanalys, textsamtal och bedömning
  • Upplaga: 2017
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Tengberg, Michael
  • Titel: Samtalets möjligheter. Om litteratursamtal och litteraturreception i skolan
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Lindome, Symposion
Moment 2
  • Kommentar: Litteratur från tidigare ämneskurser

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15