Svenska språket GR (A), Svenska språket GR (A), Svenska för lärare i år 4-6, 16-30 hp. Ingår i Lärarlyftet, 15 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Svenska språket GR (A), Svenska språket GR (A), Svenska för lärare i år 4-6, 16-30 hp. Ingår i Lärarlyftet, 15 hp
Swedish Language BA (A), Swedish for Teachers of Young Learners, 4-6, 15 Credits. Continuing Education for Teachers

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SV018U
  • Ämne huvudområde: Svenska språket
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Humaniora 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2012-03-19
  • Senast ändrad: 2014-08-21
  • Giltig fr.o.m: 2014-08-25

Syfte

Kursen syftar till att ge grundläggande ämneskunskaper och ämnesdidaktiska kunskaper i Svenska med utgångspunkt i ny forskning, förmedla kunskap om språkets, kulturens och litteraturens betydelse för individen och i samhället i stort och att fördjupa studentens kommunikativa förmåga i svenska språket i tal och skrift. Kursen avser också att fördjupa studentens kunskaper om och utveckla studentens förmåga att arbeta med barns tal-, läs- och skrivutveckling samt med barns språkliga, intellektuella och relationella utveckling i ett mångfaldsperspektiv.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten
- ha ämnesteoretiska kunskaper om svenska språkets struktur, dess historia och föränderlighet samt om språket i skolan och samhället med utgångspunkt i ny forskning
- ha fördjupade kunskaper om olika texttyper och genrer inom bruksprosa och skönlitteratur samt övriga medier inom ramen för ett vidgat textbegrepp
- kunna arbeta med den fortsatta läs- och skrivutvecklingen med särskilt fokus på år 4-6, och med olika genrer utifrån olika såväl språkliga som litteraturvetenskapliga teorier och metoder
- redovisa insikter i tal-, läs- och skrivprocessen med avseende på flerspråkighet
- ha kunskaper om språklig variation, språkliga förändringar och attityder till språket
- ha fördjupat sina kunskaper om betyg och bedömning och visa förmåga att göra adekvata bedömningar i förhållande till skolans styrdokument och rådande betygssystem
- kunna planera och formulera individuella utvecklingsplaner med utgångspunkt i kursplanens kunskapskriterier och med hänsyn till elevens utvecklingsnivå och särskilda behov
- kunna tillämpa sina ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper för att på ett kreativt sätt kunna skapa meningsfulla sammanhang i arbetet med eleverna
- visa förtrogenhet med litterära texters genrespecifika
estetiska verkningsmedel
- visa förmåga att sätta en litterär text i samband med dess tillkomsttid
och viktiga sociala och filosofiska sammanhang
- redovisa kännedom om grundläggande litteraturteoretiska
förhållningssätt
- visa förmåga att analysera och problematisera förhållandet mellan litteraturvetenskaplig forskning och litteraturdidaktik
- visa förmåga att välja ut och organisera ett innehåll till en kurs eller ett kunskapsområde i litteraturvetenskap samt argumentera för dessa val utifrån styrdokument och aktuell litteraturteoretisk forskning
- kunna anpassa innehåll, undervisningsform och bemötande i förhållande till barns särskilda och olika behov

Innehåll

Kursen innehåller momenten
- Svenska språket ur ämnesteoretiskt perspektiv, med fokus på ny forskning
- Språksociologi
- Grannspråk och minoritetsspråk
- Kursplanens mål i språkvetenskapligt perspektiv
- Didaktiska perspektiv på svenskämnet
- Den fortsatta läs- och skrivutvecklingen
- Bedömning av språkutveckling hos andraspråkselever
- Arbetssätt och arbetsformer i undervisningen
- IT i undervisningen
- Svenskämnet i ett genusperspektiv
- Skönlitterära verkningsmedel. Centrala litteraturvetenskapliga begrepp och deras användning
- Förhållandet mellan litteraturteori och litteraturdidaktik
- Svenska och internationella författarskap. Dansk och norsk litteratur på originalspråk

Kursen examineras genom seminarier, skriftliga uppgifter och genom skriftlig ten-tamen. I kursen skrivs en uppsats inom valfritt moment med utgångspunkt i den egna praktiken. I samband med uppsatsseminariet ingår även en egen opponering.
Till kursen finns även en IT-baserad lärplattform.

Kursen består av delkurserna

2. Ämnesdidaktiska perspektiv på svenska språket
4. Skönlitteratur och svenskämne

Behörighet

Totalt 15 hp i Svenska språket GR (A), samt Litteraturvetenskap GR (A), alternativt 15 hp i svenska.

Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i lärarfortbildningen enligt Förordning (2007:222) om statsbidrag för fortbildning av lärare. Se Skolverkets webbplats http://www.skolverket.se/fortbildning

Den som söker till denna kurs utan godkännande av skolhuvudmannen är inte behörig att delta och riskerar att få avbryta utbildningen.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Kursen ges som distanskurs med IT-stöd och två frivillga fysiska träffar. Undervisningen ges genom föreläsningar, seminarier och fältstudier. Genom gruppövningar får studenten möjlighet att träna kursens färdighetsmål.

Examination

M110: Ämnesdidaktiska perspektiv på svenska språket, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

M210: Skönlitteratur och svenskämne, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Kursen examineras genom seminarier, skriftliga uppgifter och genom skriftlig tentamen. I kursen skrivs en uppsats inom valfritt moment med utgångspunkt i den egna praktiken. I samband med uppsatsseminariet ingår även en egen opponering.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Målgrupp är lärare som enligt sin examen är behörig att undervisa på stadiet 4-6 och som undervisar i svenska men saknar behörighet i ämnet.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Titel: Språkriktighetsboken
  • Författare/red: Abrahamsson, Tua & Bergman, Pirkko (red.)
  • Titel: Tankarna springer före. att bedöma ett andraspråk i utveckling
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Bjar, Louise & Liberg, Caroline (red.)
  • Titel: Barn utvecklar sitt språk
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Läses enligt lärarens anvisning.
  • Författare/red: Johansson, Britt & Sandell Ring, Anniqa
  • Titel: Låt språket bära. Genrepedagogik i praktiken
  • Upplaga: 2012
  • Förlag: Hallgren & Fallgren
  • Författare/red: Josephson, Olle, Melin, Lars & Oliv, Tomas
  • Titel: Elevtext. Analyser av skoluppsatser från åk1 till åk 9
  • Upplaga: 1990
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Linnér, Margareta
  • Titel: Lust att lära - även grannspråk. I: Sprogforum, nr. 29:2004
  • Upplaga: 2004
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Kursplan i svenska
  • Upplaga: 2011
  • Författare/red: Stampe Sletten, Iben (red.)
  • Titel: Nordens språk med rötter och fötter
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Nordiska ministerrådet
  • Författare/red: Svedner, Per Olov
  • Titel: Svenskämnet & svenskundervisningen. Delarna och helheten
  • Ort: Uppsala
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Kunskapsföretaget AB
Moment 2
  • Titel: Regnbågens fånge. 50 dilemma-sagor från Afrika
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1988
  • Förlag: Norstedts
  • Författare/red: Ashere, Mescheck
  • Titel: Fredens trummor
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Bokförlaget Trasten
  • Författare/red: Bojunga, Lygia Nunes
  • Titel: Min vän målaren
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1987
  • Förlag: Opal
  • Författare/red: Cárdenas, Teresa
  • Titel: Slaven
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Trastens förlag
  • Författare/red: Gharton, Måns & Unenge, Johan
  • Titel: Någon titel i bokserien om Eva och Adam
  • Ort: Stockholm
  • Förlag: Bonnier Carlsen
  • Författare/red: Herad, Georgia
  • Titel: Allt gott på jorden och i solen
  • Ort: Göteborg
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Daidalos
  • Författare/red: Jansson, Tove
  • Titel: Det osynliga barnet och andra berättelser
  • Upplaga: 1962
  • Författare/red: Kardefors, Sara
  • Titel: Nyckelbarnen
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Bonnier Carlsen
  • Författare/red: Kinde, Gunnel
  • Titel: Den vita stenen
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Bonnier Carlsen
  • Författare/red: Kiuck, Katarina & Karlsson, Ylva
  • Titel: Skriv om och om igen
  • Ort: Älvsjö
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: X-publishing
  • Författare/red: Kuijer, Guus
  • Titel: Boken om allting
  • Ort: Stockhoklm
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Opal
  • Författare/red: Kuijer, Guus
  • Titel: Med mej är allt okej
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Opal
  • Författare/red: Kåreland, Lena
  • Titel: Barnboken i samhället
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Lagercrantz, Rose
  • Titel: Mysterium för utomjordingar
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Bonnier Carlsen
  • Författare/red: Lind, Åsa
  • Titel: Sandvargen
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Rabén och Sjögren
  • Författare/red: Lindgren, Astrid
  • Titel: Bröderna Lejonhjärta
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1973
  • Förlag: Rabén och Sjögren
  • Författare/red: Machado, Ana Maria
  • Titel: En nästan bakvänd historia
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Förlaget Hjulet
  • Författare/red: Nikolajeva, Maria
  • Titel: Barnbokens byggklossar
  • Upplaga: 2004 eller senare
  • Förlag: Studentlitteratur, Lund
  • Författare/red: Osten, Susanne (red.)
  • Titel: Nio pjäser på Unga Klara
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Themis
  • Författare/red: Thuan, Nguyen Ngoc
  • Titel: Blunda och öppna ditt fönster
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Bokförlaget Trasten
  • Författare/red: Yumoto, Kazumi
  • Titel: Vänner
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Bokförlaget Trasten

Enstaka titlar kan tillkomma enligt lärarens anvisningar

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15