Svenska språket GR (A), Svenska språket GR (A), Svenska för lärare i år 4-6, 16-30 hp. Ingår i Lärarlyftet, 15 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Svenska språket GR (A), Svenska språket GR (A), Svenska för lärare i år 4-6, 16-30 hp. Ingår i Lärarlyftet, 15 hp
Swedish Language BA (A), Swedish for Teachers of Young Learners, 4-6, 15 Credits. Continuing Education for Teachers

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SV018U
  • Ämne huvudområde: Svenska språket
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Humaniora 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Institutionen för Humaniora
  • Fastställd: 2012-03-19
  • Giltig fr.o.m: 2012-02-28

Syfte

Kursen syftar till att ge grundläggande ämneskunskaper och ämnesdidaktiska kunskaper i Svenska med utgångspunkt i ny forskning, förmedla kunskap om språkets, kulturens och litteraturens betydelse för individen och i samhället i stort och att fördjupa studentens kommunikativa förmåga i svenska språket i tal och skrift. Kursen avser också att fördjupa studentens kunskaper om och utveckla studentens förmåga att arbeta med barns tal-, läs- och skrivutveckling samt med barns språkliga, intellektuella och relationella utveckling i ett mångfaldsperspektiv.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten
- ha ämnesteoretiska kunskaper om svenska språkets struktur, dess historia och föränderlighet samt om språket i skolan och samhället med utgångspunkt i ny forskning
- ha fördjupade kunskaper om olika texttyper och genrer inom bruksprosa och skönlitteratur samt övriga medier inom ramen för ett vidgat textbegrepp
- kunna arbeta med den fortsatta läs- och skrivutvecklingen med särskilt fokus på år 4-6, och med olika genrer utifrån olika såväl språkliga som litteraturvetenskapliga teorier och metoder
- redovisa insikter i tal-, läs- och skrivprocessen med avseende på flerspråkighet
- ha kunskaper om språklig variation, språkliga förändringar och attityder till språket
- ha fördjupat sina kunskaper om betyg och bedömning och visa förmåga att göra adekvata bedömningar i förhållande till skolans styrdokument och rådande betygssystem
- kunna planera och formulera individuella utvecklingsplaner med utgångspunkt i kursplanens kunskapskriterier och med hänsyn till elevens utvecklingsnivå och särskilda behov
- kunna tillämpa sina ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper för att på ett kreativt sätt kunna skapa meningsfulla sammanhang i arbetet med eleverna
- visa förtrogenhet med litterära texters genrespecifika
estetiska verkningsmedel
- visa förmåga att sätta en litterär text i samband med dess tillkomsttid
och viktiga sociala och filosofiska sammanhang
- redovisa kännedom om grundläggande litteraturteoretiska
förhållningssätt
- visa förmåga att analysera och problematisera förhållandet mellan litteraturvetenskaplig forskning och litteraturdidaktik
- visa förmåga att välja ut och organisera ett innehåll till en kurs eller ett kunskapsområde i litteraturvetenskap samt argumentera för dessa val utifrån styrdokument och aktuell litteraturteoretisk forskning
- kunna anpassa innehåll, undervisningsform och bemötande i förhållande till barns särskilda och olika behov

Innehåll

Kursen innehåller momenten
- Svenska språket ur ämnesteoretiskt perspektiv, med fokus på ny forskning
- Språksociologi
- Grannspråk och minoritetsspråk
- Kursplanens mål i språkvetenskapligt perspektiv
- Didaktiska perspektiv på svenskämnet
- Den fortsatta läs- och skrivutvecklingen
- Bedömning och betygssättning
- Det mångkulturella klassrummet
- Arbetssätt och arbetsformer i undervisningen
- IT i undervisningen
- Svenskämnet i ett genusperspektiv
- Skönlitterära verkningsmedel. Centrala litteraturvetenskapliga begrepp och deras användning
- Förhållandet mellan litteraturteori och litteraturdidaktik

Kursen examineras genom seminarier, skriftliga uppgifter och genom skriftlig ten-tamen. I kursen skrivs en uppsats inom valfritt moment med utgångspunkt i den egna praktiken. I samband med uppsatsseminariet ingår även en egen opponering.
Till kursen finns även en IT-baserad lärplattform.

Kursen består av delkurserna

1. Svenska språket och skolämnet svenska
2. Litteraturen i ett didaktiskt perspektiv

Behörighet

Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i lärarfortbildningen enligt Förordning (2007:222) om statsbidrag för fortbildning av lärare. Se Skolverkets webbplats http://www.skolverket.se/fortbildning

Den som söker till denna kurs utan godkännande av skolhuvudmannen är inte behörig att delta och riskerar att få avbryta utbildningen.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Kursen ges som distanskurs med IT-stöd och två frivillga fysiska träffar. Undervisningen ges genom föreläsningar, seminarier och fältstudier. Genom gruppövningar får studenten möjlighet att träna kursens färdighetsmål.

Examination

Kursen examineras genom seminarier, skriftliga uppgifter och genom skriftlig tentamen. I kursen skrivs en uppsats inom valfritt moment med utgångspunkt i den egna praktiken. I samband med uppsatsseminariet ingår även en egen opponering.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Målgrupp är lärare som enligt sin examen är behörig att undervisa på stadiet 4-6 och som undervisar i svenska men saknar behörighet i ämnet.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Kursplan i svenska
  • Upplaga: 2011
Moment 1
  • Författare/red: Abrahamsson, Tua & Bergman, Pirkko (red.)
  • Titel: Tankarna springer före. att bedöma ett andraspråk i utveckling
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Bjar, Louise & Liberg, Caroline (red.)
  • Titel: Barn utvecklar sitt språk
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Läses enligt lärarens anvisning.
  • Författare/red: Bolander, Maria
  • Titel: Funktionell svensk grammatik
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Dahl, Östen
  • Titel: Språkets enhet och mångfald
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Läses enligt lärarens anvisning.
  • Författare/red: En norsk och en dansk ungdomsbok väljes i samråd med läraren.
  • Författare/red: Hedeboe, Bodil & Polias, John
  • Titel: Genrebyrån. En språkpedagogisk funktionell grammatik i kontext
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Hallgren & Fallgren
  • Författare/red: Hellspong, Lennart & Ledin, Per
  • Titel: Vägar genom texten
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1997
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Svedner, Per Olov
  • Titel: Svenskämnet & svenskundervisningen. Delarna och helheten
  • Ort: Uppsala
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Kunskapsföretaget AB
Moment 2
  • Författare/red: Dahl, Roald
  • Titel: Kalle och chokladfabriken
  • Författare/red: Ewald, Anette
  • Titel: Läskulturer
  • Ort: Malmö
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Malmö högskola
  • Författare/red: Jansson, Tove
  • Titel: Det osynliga barnet och andra berättelser
  • Upplaga: 1962
  • Författare/red: Kåreland, Lena
  • Titel: Barnboken i samhället
  • Upplaga: 2009
  • Författare/red: Lewis, C. S.
  • Titel: Häxan och lejonet
  • Författare/red: Lidbeck, Petter
  • Titel: Världens elakaste fröken
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Tiden
  • Författare/red: Lind, Åsa
  • Titel: Sandvargen
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Rabén & Sjögren
  • Författare/red: Lindgren, Astrid
  • Titel: Bröderna Lejonhjärta
  • Upplaga: 1973
  • Förlag: Rabén & Sjögren
  • Författare/red: Lindgren, Astrid,
  • Titel: Pippi Långstrump
  • Upplaga: 1945
  • Förlag: Rabén & Sjögren
  • Författare/red: Nilsson, Moni
  • Titel: Tsatsiki och morsan
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1995
  • Förlag: Natur och kultur
  • Författare/red: Pohl, Peter
  • Titel: Malins kung Gurra
  • Upplaga: 1991
  • Författare/red: Schmidl o Kårelands avsnitt
  • Titel: Modig och stark – eller ligga lågt
  • Kommentar: s. 285-349
  • Författare/red: Suzanne Osten (red.)
  • Titel: Nio pjäser på Unga Klara
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Themis
  • Författare/red: översatta och bearbetade av Janne Lundström
  • Titel: Regnbågens fånge. 50 dilemma-sagor från Afrika
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1988
  • Förlag: Norstedt

Kortare artiklar samt stencilerat material tillkommer.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15