Svenska språket GR (A), Svenska för lärare i år 4-6, 1-30. Ingår i Lärarlyftet, 30 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Svenska språket GR (A), Svenska för lärare i år 4-6, 1-30. Ingår i Lärarlyftet, 30 hp
Swedish Language BA (A), Swedish for Teachers of Young Learners, 4-6, 1-30. Continuing Education for Teachers, 30 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SV019U
  • Ämne huvudområde: Svenska språket
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Humaniora 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2015-09-01
  • Senast ändrad: 2018-08-27
  • Giltig fr.o.m: 2019-01-22

Syfte

Kursen syftar till att ge grundläggande ämneskunskaper och ämnesdidaktiska kunskaper i Svenska med utgångspunkt i ny forskning, förmedla kunskap om språkets, kulturens och litteraturens betydelse för individen och i samhället i stort och att fördjupa studentens kommunikativa förmåga i svenska språket i tal och skrift. Kursen avser också att fördjupa studentens kunskaper om och utveckla studentens förmåga att arbeta med barns tal-, läs- och skrivutveckling samt med barns språkliga, intellektuella och relationella utveckling i ett mångfaldsperspektiv.

Lärandemål

1. Ämnesteoretiska perspektiv på svenska språket:
Efter avslutad kurs skall studenten:
- ha ämnesteoretiska kunskaper om svenska språkets struktur, dess historia och föränderlighet samt om språket i skolan och samhället med utgångs-punkt i ny
forskning,
- ha kunskaper om språklig variation, språkliga förändringar och attityder till språket,
- kunna redovisa kunskaper om de nordiska språken och kunna redogöra för den nordiska språkgemenskapen,
- kunna tillämpa sina ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper för att på ett kreativt sätt kunna skapa meningsfulla sammanhang i arbetet med eleverna.

2. Introduktion till litteraturvetenskapen och dess didaktik:
Efter avslutad kurs skall studenten:
- redovisa kunskap om grundläggande litteraturvetenskapliga begrepp,
- visa grundläggande textanalytisk förmåga inom de tre huvudgenrerna lyrik, epik och dramatik,
- visa grundläggande förmåga att reflektera kritiskt kring barn- och ung- domslitteratur samt läsning utifrån frågor kopplade till värdegrund, genus, etnicitet och kulturell mångfald,
- visa grundläggande förmåga att skriva en väldisponerad, begriplig och klar text som uppfyller relevanta krav på formalia,
- visa förmåga att reflektera kring litteraturundervisningen och dess utman-ingar i förhållande till digitala medier,
- visa förståelse för och förmåga att reflektera kring ämnesdidaktiska meto-der, som exempelvis boksamtal,
- visa grundläggande förmåga att välja ut och organisera ett innehåll till en kurs eller ett område i litteraturkunskap i åk 4-6 samt argumentera för dessa didaktiska val utifrån styrdokument och aktuell litteraturteoretisk forskning,
- kunna anpassa innehåll och undervisningsform i förhållande till barns sär-skilda och olika behov.

3. Ämnesdidaktiska perspektiv på svenska språket:
Efter avslutad kurs skall studenten:
- redovisa goda insikter i tal-, läs- och skrivprocessen med avseende på fler- språkighet,
- kunna redogöra för ett interkulturellt förhållningssätt i det mångkulturella klassrummet och kunna tillämpa arbetsmetoder som gynnar andraspråks-elevers utveckling,
- kunna arbeta med den fortsatta läs- och skrivutvecklingen med särskilt fokus på år 4-6, och med olika genrer utifrån olika såväl språkliga som lit- teraturvetenskapliga teorier och metoder,
- kunna planera och formulera individuella utvecklingsplaner med utgångs-punkt i kursplanens kunskapskriterier och med hänsyn till elevens ut-vecklingsnivå och särskilda behov.

4. Skönlitteratur och svenskämne:
Efter genomgången kurs skall studenten:
- redovisa kunskap om grundläggande litteraturvetenskapliga begrepp,
- visa god förmåga att reflektera kritiskt kring barn- och ungdomslitteratur samt läsning utifrån frågor kopplade till värdegrund, genus, etnicitet och kulturell mångfald,
- redovisa för vad som utmärker barn- och ungdomslitteraturen ifråga om genre, motiv, tematik och berättande,
- visa god textanalytisk förmåga, det vill säga förmåga att utifrån exempel diskutera estetiska verkningsmedel, sätta in skönlitterära texter i relevanta kontexter samt dra rimliga slutsatser,
- visa god förmåga att välja ut och organisera ett innehåll till en kurs eller ett område i litteraturkunskap i åk 4-6 samt argumentera för dessa val uti-från styrdokument och aktuell litteraturteoretisk forskning,
- visa god förmåga att skriva en väldisponerad, begriplig och klart text som uppfyller relevanta krav på formalia.

Innehåll

Kursen består av delkurserna

1. Ämnesteoretiska perspektiv på svenska språket
2. Introduktion till litteraturvetenskapen och dess didaktik
3. Ämnesdidaktiska perspektiv på svenska språket
4. Skönlitteratur och svenskämne

Behörighet

Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i lärarfortbildningen enligt Förordning (2007:222) om statsbidrag för fortbildning av lärare. Se Skolverkets webbplats http://www.skolverket.se/lararlyftet

Den som söker till denna kurs utan godkännande av skolhuvudmannen är inte behörig att delta och riskerar att få avbryta utbildningen.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Kursen ges som distanskurs med IT-stöd och två frivilliga fysiska träffar. Undervisningen ges genom föreläsningar, seminarier och fältstudier. Genom gruppövningar får studenten möjlighet att träna kursens färdighetsmål.

Examination

M100: Ämnesteoretiska perspektiv på svenska språket, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

M201: Introduktion till litteraturvetenskapen och dess didaktik, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

M301: Ämnesdidaktiska perspektiv på svenska språket, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

M400: Skönlitteratur och svenskämne, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Examinationen sker löpande under kursens gång genom aktivt deltagande vid seminarier samt godkända muntliga och skriftliga uppgifter. Dessa kunskaper testas också rent praktiskt då deltagarna bland annat skall planera och genomföra undervisning utifrån de inhämtade kunskaperna, analysera elevtexter, redogöra för hur man planerar samt genomför en språk- och kunskapsutvecklande undervisning. Till kursen finns en IT-baserad lärplattform och för föreläsningar, diskussioner och vissa redovisningar används IT-verktyg. I samtliga delkurser läggs stor vikt vid studenternas utveckling av förmågan att utifrån syfte och kontext uttrycka sig skriftligt och muntligt.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Målgrupp är lärare som enligt sin examen är behörig att undervisa på stadiet 4-6 och som undervisar i svenska men saknar behörighet i ämnet.

Validering är möjlig. Mittuniversitetet är ansluten till det elektroniska valideringssystemet Valda.

Den som antagits till Lärarlyftet har möjlighet att tillgodoräkna högskolepoäng genom en validering av kunskaper och färdigheter/kompetens i förhållande till lärandemålen i den kurs man är antagen till. Ansökan kan enbart gälla validering mot hela delmoment.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Kursplan i svenska
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2011
Moment 1
  • Titel: En norsk och en dansk undomsbok väljes i samråd med läraren
  • Ort: Lund
  • Författare/red: Bolander, Maria
  • Titel: Funktionell svensk grammatik
  • Ort: Lund
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Dahl, Östen
  • Titel: Språkets enhet och mångfald
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Hellspong, Lennart & Ledin, Per
  • Titel: Vägar genom texten
  • Ort: Norge
  • Upplaga: 1997
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Svenska språknämnden
  • Titel: Språkriktighetsboken
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Nordstedts akademiska förlag
Moment 2
  • Författare/red: Chambers, Aidan
  • Titel: Böcker inom och omkring oss
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: X-Publishing
  • Författare/red: Ehriander, Helene & Nilson, Marian
  • Titel: Starkast i världen! Att arbeta med Astrid Lindgrens författarskap i skolan.
  • Upplaga: 2011
  • Författare/red: Erixon, Per-Olof
  • Titel: Skolämnen i digital förändring. En medieekologisk undersökning.
  • Upplaga: 2014
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Ewald, Anette,
  • Titel: Läskulturer
  • Ort: Malmö
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Malmö högskola
  • Författare/red: Fitinghoff, Laura
  • Titel: Barnen från Frostmofjället
  • Ort: Lund
  • Upplaga: Valfri upplaga
  • Författare/red: Helander, Karin
  • Titel: Bardomsdramatik och barndomsdiskurser
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2014
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Herad, Georgia
  • Titel: Allt gott på jorden och i solen. Om dikt och diktskrivning.
  • Upplaga: 2007
  • Författare/red: Kåreland, Lena
  • Titel: Skönlitteratur för barn och unga. Historik, genrer, termer och analyser
  • Upplaga: 2015
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Lindgren, Astrid
  • Titel: Bröderna Lejonhjärta
  • Upplaga: 1973
  • Förlag: Rabén och Sjögren
  • Författare/red: Lindgren, Astrid
  • Titel: Pippi Långstrump i söderhavet
  • Upplaga: 1948
  • Förlag: Rabén och Sjögren
  • Författare/red: Lundgren, Gunilla & Widerberg, Siv
  • Titel: I denna vida värld.
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1993
  • Förlag: En bok för alla
  • Författare/red: Nikolajeva, Maria
  • Titel: Barnbokens byggklossar
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2004 eller senare
  • Författare/red: Osten, Suzanne
  • Titel: Nio pjäser på Unga Klara
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Themis
  • Författare/red: Wolf, Lars
  • Titel: Till dig en blå tussilago: Att läsa och skriva lyrik i skolan
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2004, 2. uppl.
  • Förlag: Studentlitteratur
Moment 3
  • Författare/red: Abrahamsson, Tua & Bergman, Prikko
  • Titel: Tankarna springer före. Att bedöma ett andraspråk i utveckling
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Stockholms universitetsförlag
  • Författare/red: Bjar, Louise & Liberg, Caroline (red.)
  • Titel: Barn utvecklar sitt språk
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Johansson, Britt & Sandell Ring, Anniqa
  • Titel: Låt språket bära. Genrepedagogik i praktiken
  • Ort: Uppsala
  • Upplaga: 2012
  • Förlag: Hallgren & Fallgren
  • Författare/red: Palmér, Anne
  • Titel: Muntligt i klassrummet
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Svedner, Per Olov
  • Titel: Svenskämnet & svenskundervisningen. Helheten och delarna
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Kunskapsföretaget AB
Moment 4
  • Författare/red: Ashare, Mescheck
  • Titel: Fredens trummor
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Bokförlaget Trasten
  • Författare/red: Bojunga. Lygia Nunes
  • Titel: Min vän målaren
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1987
  • Förlag: Opal
  • Författare/red: Cárdenas, Teresa
  • Titel: Slaven
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Trastens förlag
  • Författare/red: Heard, Georgia
  • Titel: Allt gott på jorden och i solen
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Diadalos
  • Författare/red: Jansson, T
  • Titel: Det osynliga barnet och andra berättelser
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1962
  • Författare/red: Kadefors, Sara
  • Titel: Nyckelbarnen
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Bonnier Carlsen
  • Författare/red: Kuick, Katarina & Karlsson, Ylva
  • Titel: Skriv om och om igen
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: X-Pulishing
  • Författare/red: Kuijer, Guus
  • Titel: Boken om allting
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Opal
  • Författare/red: Kuijer, Guus
  • Titel: Med mig är allt okej
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Opal
  • Författare/red: Kåreland, Lena
  • Titel: Modig och stark- eller ligga lågt. Skönlitteratur och genus i förskolan (del II läses)
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Natur och kultur
  • Författare/red: Kåreland, Lena
  • Titel: Skönlitteratur för barn och unga. Hisorik, genrer, termer och analyser
  • Upplaga: 2015
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Lagercrantz, Roze
  • Titel: Mysterium för utomjordingar
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Bonnier Carlsen
  • Författare/red: Lind, Åsa
  • Titel: Sandvargen
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Rabén & Sjögren
  • Författare/red: Linde, Gunnel
  • Titel: Den vita stenen
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Bonnier Carlsen
  • Författare/red: Lindgren, Astrid
  • Titel: Bröderna Lejonhjärta
  • Upplaga: 1973
  • Förlag: Rabén & Sjögren
  • Författare/red: Machado, Ana Maria
  • Titel: En nästan bakvänd historia
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Förlaget Hjulet
  • Författare/red: Nikolajeva, Maria
  • Titel: Barnbokens byggklossar
  • Upplaga: 2004 eller senare
  • Författare/red: Osten, Susanne (red.)
  • Titel: Nio pjäser på Unga Klara
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Themis
  • Författare/red: Thuan, Nguyen Ngoc
  • Titel: Blunda och öppna ditt fönster
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Bokförlaget Trasten
  • Författare/red: Yumoto, Kazumi
  • Titel: Vänner
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Bokförlaget Trasten
  • Författare/red: översatta och bearbetade av Janne Lundström
  • Titel: Regnbågens fånge. 50 dilemma-sagor från Afrika
  • Upplaga: 1988
  • Förlag: Nordstedt

- Vissa skönlitterära titlar är valbara - Ytterligar litteratur kan tillkomma enligt lärares anvisning

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15