Svenska språket GR (A), Svenska för lärare i år 4-6, 1-30. Ingår i Lärarlyftet, 30 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Svenska språket GR (A), Svenska för lärare i år 4-6, 1-30. Ingår i Lärarlyftet, 30 hp
Swedish Language BA (A), Swedish for Teachers of Young Learners, 4-6, 1-30. Continuing Education for Teachers, 30 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: SV019U
- Ämne huvudområde: Svenska språket
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 30
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Humaniora 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Institutionen för Humaniora
- Fastställd: 2015-09-01
- Giltig fr.o.m: 2012-02-28
Syfte
Kursen syftar till att ge grundläggande ämneskunskaper och ämnesdidaktiska kunskaper i Svenska med utgångspunkt i ny forskning, förmedla kunskap om språkets, kulturens och litteraturens betydelse för individen och i samhället i stort och att fördjupa studentens kommunikativa förmåga i svenska språket i tal och skrift. Kursen avser också att fördjupa studentens kunskaper om och utveckla studentens förmåga att arbeta med barns tal-, läs- och skrivutveckling samt med barns språkliga, intellektuella och relationella utveckling i ett mångfaldsperspektiv.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten
- ha ämnesteoretiska kunskaper om svenska språkets struktur, dess historia och föränderlighet samt om språket i skolan och samhället med utgångspunkt i ny forskning
- ha fördjupade kunskaper om olika texttyper och genrer inom bruksprosa och skönlitteratur samt övriga medier inom ramen för ett vidgat textbegrepp
- kunna arbeta med den fortsatta läs- och skrivutvecklingen med särskilt fokus på år 4-6, och med olika genrer utifrån olika såväl språkliga som litteraturvetenskapliga teorier och metoder
- redovisa goda insikter i tal-, läs- och skrivprocessen med avseende på flerspråkighet
- ha kunskaper om språklig variation, språkliga förändringar och attityder till språket
- ha fördjupat sina kunskaper om betyg och bedömning och visa förmåga att göra adekvata bedömningar i förhållande till skolans styrdokument och rådande betygssystem
- kunna planera och formulera individuella utvecklingsplaner med utgångspunkt i kursplanens kunskapskriterier och med hänsyn till elevens utvecklingsnivå och särskilda behov
- kunna tillämpa sina ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper för att på ett kreativt sätt kunna skapa meningsfulla sammanhang i arbetet med eleverna
- visa förtrogenhet med litterära texters genrespecifika
estetiska verkningsmedel
- visa förmåga att sätta en litterär text i samband med dess tillkomsttid
och viktiga sociala och filosofiska sammanhang
- redovisa kännedom om grundläggande litteraturteoretiska
förhållningssätt
- visa förmåga att analysera och problematisera förhållandet mellan litteraturvetenskaplig forskning och litteraturdidaktik
- visa förmåga att välja ut och organisera ett innehåll till en kurs eller ett kunskapsområde i litteraturvetenskap samt argumentera för dessa val utifrån styrdokument och aktuell litteraturteoretisk forskning
- kunna anpassa innehåll, undervisningsform och bemötande i förhållande till barns särskilda och olika behov
Innehåll
Kursen innehåller momenten
- Svenska språket ur ett ämnesteoretiskt perspektiv, med fokus på ny forskning
- Språksociologi
- Grannspråk och minoritetsspråk
- Kursplanens mål i språkvetenskapligt perspektiv
- Didaktiska perspektiv på svenskämnet
- Den fortsatta läs- och skrivutvecklingen
- Bedömning och betygssättning
- Det mångkulturella klassrummet
- Arbetssätt och arbetsformer i undervisningen
- IT i undervisningen
- Svenskämnet i ett genusperspektiv
- Skönlitterära verkningsmedel. Centrala litteraturvetenskapliga begrepp och deras användning
- Förhållandet mellan litteraturteori och litteraturdidaktik
- Svenska och internationella författarskap. Dansk och norsk litteratur på originalspråk.
Kursen består av delkurserna
1. Ämnesteoretiska perspektiv på svenska språket
2. Ämnesdidaktiska perspektiv på svenska språket
3. Literaturdidaktik
4. Skönlitteratur och svenskämne
Behörighet
Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i lärarfortbildningen enligt Förordning (2007:222) om statsbidrag för fortbildning av lärare. Se Skolverkets webbplats http://www.skolverket.se/fortbildning
Den som söker till denna kurs utan godkännande av skolhuvudmannen är inte behörig att delta och riskerar att få avbryta utbildningen.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Kursen ges som distanskurs med IT-stöd och två frivilliga fysiska träffar. Undervisningen ges genom föreläsningar, seminarier och fältstudier. Genom gruppövningar får studenten möjlighet att träna kursens färdighetsmål.
Examination
Kursen examineras genom seminarier, skriftliga uppgifter och genom skriftlig tentamen. I kursen skrivs en uppsats inom valfritt moment med utgångspunkt i den egna praktiken. I samband med uppsatsseminariet ingår även en egen opponering.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Målgrupp är lärare som enligt sin examen är behörig att undervisa på stadiet 4-6 och som undervisar i svenska men saknar behörighet i ämnet.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Kursplan i svenska
- Upplaga: 2011
Moment 1
- Titel: En norsk och en dansk ungdomsbok väljes i samråd med läraren
- Författare/red: Bolander, Maria
- Titel: Funktionell svensk grammatik
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2005
- Förlag: Liber
- Författare/red: Dahl, Östen
- Titel: Språkets enhet och mångfald
- Ort: Lund
- Upplaga: 2007
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Hellspong, Lennart & Ledin, Per
- Titel: Vägar genom texten
- Ort: Lund
- Upplaga: 1997
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Svenska språknämnden
- Titel: Språkriktighetsboken
- Ort: Norge
- Upplaga: 2005
- Förlag: Norstedts akademiska förlag
Moment 2
- Författare/red: Abrahamsson, Tua & Bergman, Pirkko
- Titel: Tankarna springer före. Att bedöma ett andraspråk i utveckling
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2005
- Förlag: Stockholms universitets förlag
- Författare/red: Bjar, Louise & Liberg, Caroline (red.)
- Titel: Barn utvecklar sitt språk
- Ort: Lund
- Upplaga: 2003
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Hedeboe, Bodil & Polias, John
- Titel: Genrebyrån. En språkpedagogisk funktionell grammatik i kontext
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2008
- Förlag: Hallgren & Fallgren
- Författare/red: Svedner, Per Olov
- Titel: Svenskämnet & svenskundervisningen. Helheten och delarna
- Ort: Uppsala
- Upplaga: 2010
- Förlag: Kunskapsföretaget AB
Moment 3
- Författare/red: (red.) Andersson, Maria och Druker, Elina
- Titel: Barnlitteraturanalyser
- Ort: Lund
- Upplaga: 2008
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Ewald, Anette,
- Titel: Läskulturer
- Ort: Malmö
- Upplaga: 2007
- Förlag: Malmö högskola
- Författare/red: Kåreland, Lena
- Titel: Barnboken i samhället
- Upplaga: 2009
- Författare/red: Schmidl o Kårelands avsnitt
- Titel: Modig och stark – eller ligga lågt
- Kommentar: s.285-349
- Författare/red: Wolf, Lars
- Titel: Till dig en blå tussilago: Att läsa och skriva lyrik i skolan
- Ort: Lund
- Upplaga: 2004, 2.uppl.
- Förlag: Studentlitteratur
Moment 4
- Författare/red: Dahl, Roald
- Titel: Kalle och chokladfabriken
- Författare/red: Fittinghoff, Laura
- Titel: Barnen från Frostmofjället
- Författare/red: Gahrton, Måns och Unenge, Johan
- Titel: någon titel i bokserien om Eva och Adam
- Förlag: Bonnier Carlsen
- Författare/red: Gripe, Maria
- Titel: Hugo och Josefin
- Upplaga: 1962
- Författare/red: Jansson, T
- Titel: Det osynliga barnet och andra berättelser
- Upplaga: 1962
- Författare/red: Lagercrantz, Roze
- Titel: Mysterium för utomjordingar
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2007
- Förlag: Bonnier Carlsen
- Författare/red: Lewis, C. S.
- Titel: Häxan och lejonet
- Författare/red: Lidbeck, Petter
- Titel: Världens elakaste fröken
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2008
- Förlag: Tiden
- Författare/red: Lind, Åsa
- Titel: Sandvargen
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2002
- Förlag: Rabén & Sjögren
- Författare/red: Lindgren, Astrid
- Titel: Bröderna Lejonhjärta
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1973
- Förlag: Rabén & Sjögren
- Författare/red: Lindgren, Astrid
- Titel: Pippi Långstrump
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1945
- Förlag: Rabén & Sjögren
- Författare/red: Nilsson, Moni
- Titel: Tsatsiki och morsan
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1995,
- Förlag: Natur och kultur
- Författare/red: Nio pjäser på Unga Klara
- Titel: Osten, Susanne (red.)
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2009
- Förlag: Themis
- Författare/red: Pohl, Peter
- Titel: Malins kung Gurra
- Upplaga: 1991
- Författare/red: Regnbågens fånge. 50 dilemma-sagor från Afrika
- Titel: översatta och bearbetade av Janne Lundström
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1988
- Förlag: Norstedt
- Författare/red: Stark, Ulf
- Titel: Dårfinkar och dönickar
- Upplaga: 1984
Kortare artiklar samt stencilerat material tillkommer.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket