Svenska språket GR (A), Svenska för lärare i år 4-6, 1-30. Ingår i Lärarlyftet, 30 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Svenska språket GR (A), Svenska för lärare i år 4-6, 1-30. Ingår i Lärarlyftet, 30 hp
Swedish Language BA (A), Swedish for Teachers of Young Learners, 4-6, 1-30. Continuing Education for Teachers, 30 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SV019U
  • Ämne huvudområde: Svenska språket
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Humaniora 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Humaniora
  • Fastställd: 2015-09-01
  • Senast ändrad: 2015-09-01
  • Giltig fr.o.m: 2014-08-25

Syfte

Kursen syftar till att ge grundläggande ämneskunskaper och ämnesdidaktiska kunskaper i Svenska med utgångspunkt i ny forskning, förmedla kunskap om språkets, kulturens och litteraturens betydelse för individen och i samhället i stort och att fördjupa studentens kommunikativa förmåga i svenska språket i tal och skrift. Kursen avser också att fördjupa studentens kunskaper om och utveckla studentens förmåga att arbeta med barns tal-, läs- och skrivutveckling samt med barns språkliga, intellektuella och relationella utveckling i ett mångfaldsperspektiv.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten
- ha ämnesteoretiska kunskaper om svenska språkets struktur, dess historia och föränderlighet samt om språket i skolan och samhället med utgångspunkt i ny forskning
- ha fördjupade kunskaper om olika texttyper och genrer inom bruksprosa och skönlitteratur samt övriga medier inom ramen för ett vidgat textbegrepp
- kunna arbeta med den fortsatta läs- och skrivutvecklingen med särskilt fokus på år 4-6, och med olika genrer utifrån olika såväl språkliga som litteraturvetenskapliga teorier och metoder
- redovisa goda insikter i tal-, läs- och skrivprocessen med avseende på flerspråkighet
- ha kunskaper om språklig variation, språkliga förändringar och attityder till språket
- ha fördjupat sina kunskaper om betyg och bedömning och visa förmåga att göra adekvata bedömningar i förhållande till skolans styrdokument och rådande betygssystem
- kunna planera och formulera individuella utvecklingsplaner med utgångspunkt i kursplanens kunskapskriterier och med hänsyn till elevens utvecklingsnivå och särskilda behov
- kunna tillämpa sina ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper för att på ett kreativt sätt kunna skapa meningsfulla sammanhang i arbetet med eleverna
- visa förtrogenhet med litterära texters genrespecifika
estetiska verkningsmedel
- visa förmåga att sätta en litterär text i samband med dess tillkomsttid
och viktiga sociala och filosofiska sammanhang
- redovisa kännedom om grundläggande litteraturteoretiska
förhållningssätt
- visa förmåga att analysera och problematisera förhållandet mellan litteraturvetenskaplig forskning och litteraturdidaktik
- visa förmåga att välja ut och organisera ett innehåll till en kurs eller ett kunskapsområde i litteraturvetenskap samt argumentera för dessa val utifrån styrdokument och aktuell litteraturteoretisk forskning
- kunna anpassa innehåll, undervisningsform och bemötande i förhållande till barns särskilda och olika behov

Innehåll

Kursen innehåller momenten
- Svenska språket ur ett ämnesteoretiskt perspektiv, med fokus på ny forskning
- Språksociologi
- Grannspråk och minoritetsspråk
- Kursplanens mål i språkvetenskapligt perspektiv
- Didaktiska perspektiv på svenskämnet
- Den fortsatta läs- och skrivutvecklingen
- Bedömning och betygssättning
- Det mångkulturella klassrummet
- Arbetssätt och arbetsformer i undervisningen
- IT i undervisningen
- Svenskämnet i ett genusperspektiv
- Skönlitterära verkningsmedel. Centrala litteraturvetenskapliga begrepp och deras användning
- Förhållandet mellan litteraturteori och litteraturdidaktik
- Svenska och internationella författarskap. Dansk och norsk litteratur på originalspråk.

Kursen består av delkurserna

1. Ämnesteoretiska perspektiv på svenska språket
2. Ämnesdidaktiska perspektiv på svenska språket
3. Literaturdidaktik
4. Skönlitteratur och svenskämne

Behörighet

Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i lärarfortbildningen enligt Förordning (2007:222) om statsbidrag för fortbildning av lärare. Se Skolverkets webbplats http://www.skolverket.se/fortbildning

Den som söker till denna kurs utan godkännande av skolhuvudmannen är inte behörig att delta och riskerar att få avbryta utbildningen.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Kursen ges som distanskurs med IT-stöd och två frivilliga fysiska träffar. Undervisningen ges genom föreläsningar, seminarier och fältstudier. Genom gruppövningar får studenten möjlighet att träna kursens färdighetsmål.

Examination

Kursen examineras genom seminarier, skriftliga uppgifter och genom skriftlig tentamen. I kursen skrivs en uppsats inom valfritt moment med utgångspunkt i den egna praktiken. I samband med uppsatsseminariet ingår även en egen opponering.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Målgrupp är lärare som enligt sin examen är behörig att undervisa på stadiet 4-6 och som undervisar i svenska men saknar behörighet i ämnet.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Kursplan i svenska
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2011
Moment 1
  • Titel: En norsk och en dansk undomsbok väljes i samråd med läraren
  • Ort: Lund
  • Författare/red: Bolander, Maria
  • Titel: Funktionell svensk grammatik
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Dahl, Östen
  • Titel: Språkets enhet och mångfald
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Hellspong, Lennart & Ledin, Per
  • Titel: Vägar genom texten
  • Ort: Norge
  • Upplaga: 1997
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Svenska språknämnden
  • Titel: Språkriktighetsboken
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Norge, Nordstedts akademiska förlag
Moment 2
  • Författare/red: Abrahamsson, Tua & Bergman, Prikko
  • Titel: Tankarna springer före. Att bedöma ett andraspråk i utveckling
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Stockholms universitetsförlag
  • Författare/red: Bjar, Louise & Liberg, Caroline (red.)
  • Titel: Barn utvecklar sitt språk
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Johansson, Britt & Sandell Ring, Anniqa
  • Titel: Låt språket bära. Genrepedagogik i praktiken
  • Ort: Uppsala
  • Upplaga: 2012
  • Förlag: Hallgren & Fallgren
  • Författare/red: Svedner, Per Olov
  • Titel: Svenskämnet & svenskaundervisningen. Helheten och delarna
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Kunskapsföretaget AB
Moment 3
  • Författare/red: Chambers, Aidan
  • Titel: Böcker inom och omkring oss
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: X-Publishing
  • Författare/red: Ehriander, Helene & Nilson, Marian
  • Titel: Starkast i världen! Att arbeta med Astrid Lindgrens författarskap i skolan.
  • Upplaga: 2011
  • Författare/red: Ewald, Anette,
  • Titel: Läskulturer
  • Ort: Malmö
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Malmö högskola
  • Författare/red: Fitinghoff, Laura
  • Titel: Barnen från Frostmofjället
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Svenska barnboksinstitutet
  • Författare/red: Helander, Karin
  • Titel: Bardomsdramatik och barndomsdiskurser
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Herad, Georgia
  • Titel: Allt gott på jorden och i solen. Om dikt och diktskrivning.
  • Upplaga: 2007
  • Kommentar: s. 285-349
  • Författare/red: Lewis, C.S.
  • Titel: Häxan och lejonet
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Carlsen
  • Författare/red: Lindgren, Astrid
  • Titel: Bröderna Lejonhjärta
  • Upplaga: 1973
  • Förlag: Rabén och Sjögren
  • Författare/red: Lindgren, Astrid
  • Titel: Pippi Långstrump i söderhavet
  • Upplaga: 1948
  • Förlag: Rabén och Sjögren
  • Författare/red: Nerman, Einar
  • Titel: Gubbar och rim
  • Upplaga: 2012
  • Förlag: Svenska barnboksinstitutet
  • Författare/red: Nikolajeva, Maria
  • Titel: Barnbokens byggklossar
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2004 eller senare
  • Författare/red: Olin-Scheller, Christina
  • Titel: Såpor istället för Strindberg? Litteraturen i ett nytt medielandskap
  • Upplaga: 2008
  • Författare/red: Osten, Suzanne
  • Titel: Nio pjäser på Unga Klara
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Themis
  • Författare/red: Wolf, Lars
  • Titel: Till dig en blå tussilago: Att läsa och skriva lyrik i skolan
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2004, 2. uppl.
  • Förlag: Studentlitteratur
Moment 4
  • Titel: Regnbågens fånge. 50 dilemma-sagor från Afrika, översatta och bearbetade av Janne Lundström
  • Upplaga: 1988
  • Förlag: Nordstedt
  • Författare/red: Ashare, Mescheck
  • Titel: Fredens trummor
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Bokförlaget Trasten
  • Författare/red: Bojunga. Lygia Nunes
  • Titel: Min vän målaren
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1987
  • Förlag: Opal
  • Författare/red: Cárdenas, Teresa
  • Titel: Slaven
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Trastens förlag
  • Författare/red: Gahrton, Måns och Unenge, Johan
  • Titel: Någon titel i bokserien om Eva och Adam
  • Ort: Stockholm
  • Förlag: Bonnier Carlsen
  • Författare/red: Heard, Georgia
  • Titel: Allt gott på jorden och i solen
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Diadalos
  • Författare/red: Jansson, T
  • Titel: Det osynliga barnet och andra berättelser
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1962
  • Författare/red: Kadefors, Sara
  • Titel: Nyckelbarnen
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Bonnier Carlsen
  • Författare/red: Kinde, Gunnel
  • Titel: Den vita stenen
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Bonnier Carlsen
  • Författare/red: Kuick, Katarina & Karlsson, Ylva
  • Titel: Skriv om och om igen
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: X-Pulishing
  • Författare/red: Kuijer, Guus
  • Titel: Boken om allting
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Opal
  • Författare/red: Kuijer, Guus
  • Titel: Med mig är allt okej
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Opal
  • Författare/red: Kåreland, Lena
  • Titel: Barnboken i samhället
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Kåreland, Lena
  • Titel: Modig och stark- eller ligga lågt. Skönlitteratur och genus i förskolan (del II läses)
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Natur och kultur
  • Författare/red: Lagercrantz, Roze
  • Titel: Mysterium för utomjordingar
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Bonnier Carlsen
  • Författare/red: Lind, Åsa
  • Titel: Sandvargen
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Rabén & Sjögren
  • Författare/red: Lindgren, Astrid
  • Titel: Bröderna Lejonhjärta
  • Upplaga: 1973
  • Förlag: Rabén & Sjögren
  • Författare/red: Machado, Ana Maria
  • Titel: En nästan bakvänd historia
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Förlaget Hjulet
  • Författare/red: Nikolajeva, Maria
  • Titel: Barnbokens byggklossar
  • Upplaga: 2004 eller senare
  • Författare/red: Osten, Susanne (red.)
  • Titel: Nio pjäser på Unga Klara
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Themis
  • Författare/red: Thuan, Nguyen Ngoc
  • Titel: Blunda och öppna ditt fönster
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Bokförlaget Trasten
  • Författare/red: Yumoto, Kazumi
  • Titel: Vänner
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Bokförlaget Trasten

Enstaka skönlitterära titlar kan tillkomma enligt lärarens anvisningar

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15