Svenska språket GR (A), Nyanländas lärande - mottagande, inkludering och skolframgång. Uppdragsutbildning, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Svenska språket GR (A), Nyanländas lärande - mottagande, inkludering och skolframgång. Uppdragsutbildning, 7,5 hp
Newly Arrived Immigrant Pupil's Learning, 7,5 Credits. Contract Education

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SV020U
  • Ämne huvudområde: Svenska språket
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: GXX - Kursen ligger på grundnivå. Kan ej klassificeras.
  • Utbildningsområde: Humaniora 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2014-09-30
  • Senast ändrad: 2016-10-01
  • Giltig fr.o.m: 2016-09-30

Syfte

Kursen syftar till att ge deltagarna fördjupade kunskaper angående andraspråkelevers rättigheter, förutsättningar, språk- och kunskapsutveckling samt modersmålundervisningens betydelse. Praktiska metoder för systematisk kartläggning av andraspråkselevers framsteg prövas och analyseras under kursens gång. Syftet är att lärarna skall tillägna sig verktyg för en formativ bedömning av elevernas kunskapsnivå. Deltagarna skall fördjupa sina kunskaper i hur man arbetar på ett språk- och kunskapsutvecklande sätt som bidrar till en positiv attityd gentemot flerspråkighet.

Lärandemål

Efter avslutad utbildning ska deltagarna:
- veta vilka rättigheter nyanlända elever har,
- veta hur man systematiskt kan kartlägga och analysera eleverna och verksamheten,
- kunna planera mottagande och undervsining av andraspråkselever,
- ha förvärvat kunskaper om hur undervisningen kan utformas för nyanlända elever,
- förvärvat insikter om hur man kan arbeta på ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i skolans alla ämnen,
- ha kännedom om hur attityder och förhållningssätt påverkar lärandemiljön.

Innehåll

Under kursen behandlas följande områden:
- nyanländas rättigheter och skolans skyldigheter
- mottagande och organisation
- pedagogisk kartläggning
- modersmål och flerspråkighet
- tidig andraspråksutveckling
- attityder gentemot flerspråkighet
- språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i alla ämnen
- studiehandledning på modersmålet
- modersmålsundervisning

Behörighet

Utbildningen är en uppdragsutbildning och är inte allmänt sökbar.
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, diskussioner och gruppövningar. Mellan de fysiska träffarna sker kommunikation och diskussion via en lärplattform där lärarna håller kontakt med deltagarna och deltagarna kan hålla kontakt sinsemellan. De fysiska träffarna är obligatoriska.

Examination

1000: Tentamen, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Deltagarna examineras fortlöpande under kursens gång genom fullgörande av obligatoriska uppgifter. Både individuella uppgifter och gruppuppgifter kan ingå och redovisas skriftligt eller muntligt. De deltagare som vill få poäng efter avslutad kurs skriver en individuell skriftlig tentamen vid kursens slut.

Betygsskala

Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Bunar, Nihad
  • Titel: Nyanlända och lärande: mottagande och inkludering
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Författare/red: Gibbons, Pauline
  • Titel: Lyft språket, lyft tänkandet
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Författare/red: Gibbons, Pauline
  • Titel: Stärk språket, stärk lärandet. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassummet.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Författare/red: Hajer, Maaike & Meestringa, Theun
  • Titel: Språkinriktad undervisning - en handbok
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Författare/red: Johansson, Britt & Sandell Ring, Anniqa
  • Titel: Låt språket bära. Genrepedagogik i praktiken.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Kommentar: Läses enligt anvisningar.
  • Författare/red: Kästen-Ebeling, Gilda & Otterup, Tore
  • Titel: En bra början – mottagande och introduktion av nyanlända elever.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Få syn på språket: ett kommentarmaterial om språk- och kunskapsutveckling i alla skolformer, verksamheter och ämnen.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Kommentar: Kan hämtas på nätet.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Studiehandledning på modersmålet - att stödja kunskapsutvecklingen hos flerspråkiga elever. Ett stödmaterial.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Kommentar: Kan hämtas på nätet.

På Moodle finns länkar till filmer, artiklar och material som används under kursen. Av Gibbons böcker väljes en i samråd med lärarna.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15