Kognitionsvetenskapligt perspektiv på språk-, läs-och skrivutveckling, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Kognitionsvetenskapligt perspektiv på språk-, läs-och skrivutveckling, 7,5 hp
Cognitive Science Perspective on Language, Literacy and Writing Development, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: SV021U
- Ämne huvudområde: Svenska språket
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: GXX - Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Utbildningsområde: Humanistiska området 100%
- Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
- Fastställd: 2025-05-14
- Giltig fr.o.m: 2025-09-01
Syfte
Kursens syfte är att ge deltagaren fördjupad kunskap om kognitionsvetenskapliga perspektiv på lärande med särskilt fokus på språk-, läs- och skrivutveckling. Kursen syftar till att utveckla deltagarens förmåga att analysera och utforma undervisning utifrån teorier om uppmärksamhet, minne och kognitiv belastning. Genom att koppla kognitionsvetenskaplig teori till praktisk tillämpning stärks undervisningens vetenskapliga grund.
Lärandemål
Moment 1: Kognitionspsykologiskt perspektiv på lärande (2,5 hp)
Efter avslutat moment ska kursdeltagaren kunna:
Kunskap och förståelse
- Beskriva centrala teorier och modeller för uppmärksamhet, minne och lärande utifrån ett kognitionspsykologiskt perspektiv
- Utifrån ett kognitionspsykologiskt perspektiv i relation till elever förklara individuella förutsättningar till lärande
**Moment 2: **Ämnesdidaktisk tillämpning av kognitionsvetenskapligt perspektiv på språk-, läs- och skrivutveckling samt läsförståelse, 5 hp.
Efter avslutat moment ska kursdeltagaren kunna:
Kunskap och förståelse
- Redogöra för skillnader mellan phonics-baserade undervisningsmetoder och så kallade helordsmetoder för tidig läs- och skrivinlärning.
- Beskriva centrala teorier och modeller för litteraturreception med kognitionsvetenskapligt perspektiv.
Färdighet och förmåga
- Tillämpa teoretiska kunskaper om språk-, läs- och skrivutveckling i planering och analys av undervisning.
- Analysera och reflektera kring undervisningens utformning med fokus på att minska kognitiv belastning i språk-, läs- och skrivundervisning.
- Utveckla undervisningsstrategier som stödjer både lågnivå- och högnivåprocesser i elevers läs- och skrivutveckling med utgångspunkt i olika kognitiva modeller.
- Anpassa undervisningen för elever med olika förutsättningar, genom att exempelvis använda tydliga visuella stöd, muntliga instruktioner, konkreta uppgiftsformuleringar och varierade undervisningsformer.
- Redogöra för och tillämpa olika läsförståelsestrategier.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Diskutera vilka särskilda kognitiva och språkliga utmaningar som kan uppstå i samband med andraspråksinlärning och formulera didaktiska strategier för att möta dessa.
- Diskutera olika mediers inverkan på litteraturreception och läsförståelse utifrån ett kognitionspsykologiskt perspektiv i relation till elever.
Innehåll
Kursen är indelad i två moment. I första momentet ska kursdeltagaren nå kunskap och förståelse för kognitionspsykologiska teorier och modeller som fokuserar på uppmärksamhet och minne för lärande, samt visa förståelse för gemensamma grunder och individuella förutsättningar inom dessa områden. I det andra momentet får kursdeltagarna tillämpa sina kunskaper i form av att utveckla och utforma sin ämnesundervisning med avstamp i relevant kognitionsforskning.
Moment 1: Kognitionspsykologiska perspektiv på lärande, 2,5 hp.
Momentet inriktar sig på att ge kognitionspsykologisk grund till uppmärksamhet och minne vid lärande, för att skapa förståelse för vad som främjar respektive hämmar processering av information utifrån kognitiv belastning. Genom ökad kunskap inom kognition skapas även ökad förståelse för individuella förutsättningar till lärande.
För att kursdeltagarna ska kunna förhålla sig kritiskt och reflektera kring olika kognitionspsykologiska perspektiv ges en bred ingång till området. Exempelvis sker genomgång av hur man kan se på uppmärksamhet och minne, vilket är användbart för att förstå lärande. Utifrån kognitionspsykologiska modeller som validerats mot skolprestationer, inklusive mer domänspecifika färdigheter såsom läs- och skrivutveckling, får deltagarna breddade perspektivet i form av teorier och modeller som sträcker sig utanför uppmärksamhet och minne. Genom förståelse för kognitionspsykologi och hur detta kan tillämpas i klassrumssammanhang skapas förutsättningar för en didaktik som vilar på vetenskaplig psykologisk grund.
Moment 2: Ämnesdidaktisk tillämpning av kognitionsvetenskapligt perspektiv på språk-, läs- och skrivutveckling samt läsförståelse, 5 hp.
I det andra momentet får kursdeltagarna tillämpa sina kunskaper genom att utveckla och utforma sin undervisning i svenska med fokus på läs- och skrivutveckling samt läsförståelse. Arbetet tar avstamp i relevant kognitionsforskning samt teorier om läs- och skrivinlärning (t.ex. phonics), och litteraturreception. Momentet belyser också hur undervisningsdesign kan bidra till att automatisera lågnivåprocesser, såsom stavning, bokstavsformande och avkodning, vilket i sin tur frigör kognitiva resurser till mer avancerade processer som planering, bearbetning och textstrukturering.
Momentet inriktar sig även på att genom kognitions- och receptionsteoretisk förståelse planera undervisning som stärker elevers läsförståelsestrategier. Vidare behandlas olika mediers funktion för läsförståelse (t ex ljudböcker), och olika metoder och undervisningsmiljöer som främjar fokus och möjlighet till fördjupad förståelse. Genom analys av undervisningssituationer kopplas teori till praktik, med fokus på att identifiera och hantera elevers kognitiva utmaningar i klassrummet.
Behörighet
Behörighetsgivande lärarexamen som är avsedd för lärare i årskurs F–3, 4-6 eller speciallärare.
Urvalsregler
Uppdragsutbildning – Uppdragsgivaren utser och anmäler deltagare enligt avtal/överenskommelse.
Undervisning
Kursen bedrivs som en IT-distanskurs via en nätbaserad lärplattform med 25 % studietakt under en termin. Undervisningen är digitalt utformad och omfattar både asynkrona och synkrona moment, vilket möjliggör deltagande oavsett geografisk hemort. Tillgång till dator med internetuppkoppling, kamera, mikrofon och högtalare krävs.
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, individuella arbeten och gruppdiskussioner. Seminarier, individuella arbeten och gruppdiskussioner kan, där så anges, vara obligatoriska och examinerande. Inom ramen för delar av kursens uppgifter erbjuds även deltagarna att koppla uppgifter till sin lärarprofession och skolpraktik.
Utbildningen är baserad på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och utgår från grundskolans uppdrag och styrdokument. Vidare ska bemötande av elever i behov av särskilt stöd samt inkluderande förhållningssätt beaktas.
Examination
1001: Skriftlig uppgift och seminarium, 2,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Moment 1: Skriftlig uppgift där deltagaren beskriver och förklarar kognitionspsykologiska perspektiv på lärande och hur det kan användas didaktiskt. Vidare ska detta även presenteras och diskuteras muntligt i seminarieform.
1002: Skriftlig uppgift och seminarium, 2,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Moment 2 (del 1): Skriftlig uppgift där en undervisningssituation analyseras utifrån ett kognitionsvetenskapligt perspektiv. Hänvisning till kurslitteratur och egna erfarenheter ska ingå. Uppgiften diskuterats på ett seminarium.
1003: Skriftlig uppgift och seminarium, 2,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Moment 2 (del 2): Skriftlig uppgift där deltagaren utformar ett konkret undervisningsupplägg eller beskriver en förändring i sin praktik som bygger på kursens innehåll. Muntlig uppgift med kamratrespons i grupp samt skriftlig inlämning.
Moment 1: Kognitionspsykologiskt perspektiv på lärande, 2,5 hp (skriftlig uppgift + seminarium)
Skriftlig uppgift där deltagaren beskriver och förklarar kognitionspsykologiska perspektiv på lärande och hur det kan användas didaktiskt. Vidare ska detta även presenteras och diskuteras muntligt i seminarieform.
**Moment 2: **Ämnesdidaktisk tillämpning av kognitionsvetenskapligt perspektiv på språk-, läs- och skrivutveckling samt läsförståelse 5 hp
Examinationen för moment 2 består av flera delar som tillsammans syftar till att integrera teori och praktik:
- Didaktisk analys (skriftlig uppgift + seminarium)
Skriftlig uppgift där en undervisningssituation analyseras utifrån ett kognitionsvetenskapligt perspektiv. Hänvisning till kurslitteratur och egna erfarenheter ska ingå. Uppgiften diskuterats på ett seminarium. - **Tillämpningsuppgift – planering och reflektion (skriftlig uppgift + seminarium) **
Skriftlig uppgift: deltagaren utformar ett konkret undervisningsupplägg eller beskriver en förändring i sin praktik som bygger på kursens innehåll. Muntlig uppgift med kamratrespons i grupp samt skriftlig inlämning.
Betygsskala
Tvågradig skala
Övrig information
Kursen är en uppdragsutbildning som med stöd av förordningen om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor (SFS 2002:760) kan anordnas mot avgift från juridisk person, dvs. offentliga uppdragsgivare eller privata företag, för kompetensutveckling av anställda. Den organisation som beställer uppdragsutbildningen (uppdragsgivaren) beslutar om vem som får delta.
Litteratur
Vetenskapliga artiklar och annat material, som distribueras av lärosätet, kan tillkomma respektive moment.
Obligatorisk litteratur moment 1:
Författare/red: Cowan, N., Bao, C., Bishop-Chrzanowski, B. M., Costa, A. N., Greene, N. R., Guitard, D., Ki, C., Musich, M. L., & Ünal, Z. E.
Artikeltitel: The Relation Between Attention and Memory
Tidskrift: Annual Review of Psychology
År/Volym/nr/sidor: 2024, 75, s.183-214
Författare/red: Gathercole, S. E.
Artikeltitel: Working Memory in the Classroom
Tidskrift: Conference paper from the Presidents’ Award lecture at the Annual Conference
År/Volym/nr/sidor: 2008, 21(5), s.382-385
Författare: Gathercole, S. E., & Alloway, T. P.
Titel: Working Memory and Classroom Learning.
Upplaga: 2004
Förlag: The Psychologist
Referenslitteratur:
Författare/red: Pashler, H., McDaniel, M., Rohrer, D., Bjork, R.,
Artikeltitel: Learning Styles
Tidskrift: Psychological Science in the Public Interest
År/Volym/nr/sidor: 2009, vol 9, 3:105-119
Författare/red: Karpicke, J. D. and Blunt, J. R.
Artikeltitel: Retrieval Practice Produces More Learning Than Elaborative Studying with Concept Mapping
Tidskrift: Science
År/Volym/nr/sidor: 2011, vol 331, 6018:772-775
Obligatorisk litteratur moment 2:
Författare/red: Andersen, Tore Rye, Kjerkegaard, Stefan & Stougaard Pedersen, Brigitte
Artikeltitel: Introduction: Modes of Reading.
Tidskrift: Poetics Today
År/Volym/nr/sidor: 2021, 42(2), s.131–147.
Författare: Bergh Nestlog, E. & Danielsson, K.
Titel: Textskapande i grundskolan – utveckla funktionella skrivpraktiker
Upplaga: 2020
Förlag: Lund: Studentlitteratur
Kommentar: Läses enligt anvisningar.
Författare: Fridolfsson, Inger
Titel: Grunderna i läs- och skrivinlärning
Upplaga: 2020
Förlag: Lund: Studentlitteratur.
Kommentar: Läses enligt anvisningar.
Författare: Fåhreus, Anna
Titel: Kognitiva och sociala aspekter av digital läsförståelse
Förlag: Digiteket
Webbadress: https://digiteket.se/inspirationsartikel/kognitiva-och-sociala-aspekter-av-digital-lasforstaelse/
Författare: Gibbons, Pauline
Titel: Stärk språket, stärk lärandet
Upplaga: 2006
Förlag: Stockholm: Hallgren & Fallgren
Kommentar: Läses enligt anvisningar.
Författare: Have, Iben & Stougaard Pedersen, Birgitte
Titel: Reading Audiobooks, Beyond Media Borders, Volume 1: Intermedial Relations among Multimodal Media, red. Lars Elleström.
Upplaga: 2021
Förlag: Palgrave Macmillan,
Kommentar: s.197–216.
Författare: Johansson, Victoria
Titel: Kognitiva skrivprocesser och skrivundervisning
Upplaga: 2020
Förlag: Lunds universitet
Kommentar: (Delmodul: Tidig skrivundervisning, Skolverket). Elektronisk resurs.
Författare: Rasmusson, Maria
Titel: Det digitala läsandet – Begrepp, processer och resultat
Upplaga: 2014
Förlag: Mittuniversitetet
Kommentar: Läses enligt anvisningar.
Författare: Stockwell, Peter
Titel: Cognitive Poetics: An Introduction
Upplaga: 2020, 2. uppl.
Förlag: Routledge
Författare: Westlund, Barbro
Titel: Aktiv läskraft: att undervisa i lässtrategier för förståelse: fk-årskurs 3
Upplaga: 2017
Förlag: Stockholm: Natur & Kultur
Referenslitteratur:
Författare: Skolverket
Titel: Läroplan för grundskolan samt för förskoleklassen och fritidshemmet. (Lgr 22)
Upplaga: 2022
Författare: Skolverket
Titel: Nya språket lyfter – Bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk.
Upplaga: 2023
Artiklar och skönlitteratur tillkommer enligt lärarens anvisningar.