Det globala klassrummet - introduktionskurs i svenska som andraspråk för undervisning i åk 1-6, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Det globala klassrummet - introduktionskurs i svenska som andraspråk för undervisning i åk 1-6, 7,5 hp
The Global Classroom - Introduction to Swedish as a Second Language, for Teachers in Primary School, 7,5 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SV023U
  • Ämne huvudområde: Svenska språket
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: GXX - Kursen ligger på grundnivå. Kan ej klassificeras.
  • Utbildningsområde: Humaniora 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2017-05-05
  • Senast ändrad: 2019-02-14
  • Giltig fr.o.m: 2019-09-03

Syfte

Utbildningen syftar till att ge lärare som undervisar i olika ämnen i skolan en introduktion till svenska som andraspråk och få till stånd en ökad medvetenhet om utbildningens roll i språkligt och kulturellt heterogena lärandemiljöer.

Lärandemål

Deltagare ska efter fullgjord kurs kunna:
- visa insikter i och kunna diskutera hur pedagogisk verksamhet kan organiseras i språkligt och kulturellt heterogena lärandemiljöer,
- få syn på hur språkliga och kulturella mönster, värderingar och hierarkier i skola och samhälle påverkar elevernas villkor för lärande,
- diskutera undervisning utifrån ett andraspråksperspektiv på lärande.

Innehåll

Kursen fokuserar frågor som på olika sätt rör nyanlända elevers lärande, bland annat andraspråksinlärning och andraspråksutveckling, sociala och psykologiska faktorers påverkan på skolframgång, attityder och förhållningssätt, kartläggning av nyanlända elevers kunskaper, samarbete mellan olika yrkeskategorier i skolan, didaktiska överväganden i ett mångkulturellt och mångspråkigt klassrum samt språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i alla ämnen.

Behörighet

Intyg/godkännande från huvudman.

Urvalsregler

Alternativt urval, se under rubrik "Övrig information".

Undervisning

Under utbildningen träffas deltagarna fyra heldagar på campus. Under dessa dagar varvas föreläsningar med diskussioner i mindre grupper och redovisningar av utförda uppgifter. Alla undervisning är obligatorisk.

Examination

Examinationen sker löpande under kursens gång genom skriftlig och muntlig redovisning av utförda uppgifter. Kursen avslutas med en skriftlig tentamen.

Betygsskala

Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Övrig information

Utbildningen är en uppdragsutbildning och inte allmänt sökbar.

Urval sker genom lottning.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Gibbons, Pauline
  • Titel: Stärk språket. Stärk lärandet. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Hallgren & Fallgren
  • Författare/red: Hylland Eriksen, Thomas
  • Titel: Etnicitet och nationalism.
  • Upplaga: Senaste upplagan.
  • Förlag: Nya Doxa
  • Kommentar: Läses enligt anvisningar.
  • Författare/red: Håkansson, Gisela
  • Titel: Tvåspråkighet hos barn i Sverige,
  • Upplaga: Senaste upplagan.
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Johansson, Britt & Sandell Ring, Anniqa
  • Titel: Låt språket bära - genrepedagogik i praktiken
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Hallgren & Fallgren
  • Kommentar: Läses enligt anvisningar.
  • Författare/red: Kästen-Ebeling, Gilda & Otterup, Tore
  • Titel: En bra början - mottagande och introduktion av nyanlända elever.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Lahdenperä, Pirjo & Lorentz, Hans
  • Titel: Möten i mångfaldens skola. Interkulturella arbetsformer och nya utmaningar.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Lahdenperä, Pirjo & Sundgren, Eva (red.)
  • Titel: Skolans möte med nyanlända
  • Upplaga: Seanste upplagan
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Lorentz, Hans & Bergstedt, Bosse (red.)
  • Titel: Interkulturella perspektiv. Pedagogik i månhkulturella lärandemiljöer.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Musk, Nigel & Wedin, Åsa
  • Titel: Flerspråkighet identitet och lärande
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Få syn på språket: ett kommentarmaterial om språk- och kunskapsutveckling i alla skolformer, verksamheter och ämnen.
  • Kommentar: Finns på nätet.

Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till kursstart.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15