Svenska språket GR (B), Svenska som andraspråk B3, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Svenska språket GR (B), Svenska som andraspråk B3, 7,5 hp
Swedish Language BA (B) Swedish as a Second Language B3, 7,5 Higher Education Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: SV027G
- Ämne huvudområde: Svenska språket
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
- Utbildningsområde: Humaniora 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Institutionen för Humaniora
- Fastställd: 2009-02-27
- Giltig fr.o.m: 2009-06-01
Syfte
Kursens syfte är att låta den studerande fördjupa sig inom området språkbeskrivning.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska de studerande
- ha fördjupade kunskaper i språktypologi och det svenska språkets struktur med
särskild tyngdpunkt vid sådant som brukar vålla problem för en
andraspråksinlärare
- kunna göra en jämförande studie mellan svenska och ett annat språk.
Innehåll
Kursen har en huvudsaklig inriktning på fördjupning i språkbeskrivning och ingår i en serie 7,5-högskolepoängskurser där de övriga delarna består av B1, med inriktning på kulturkunskap, B2 med inriktning på språkinlärning, läromedel och språktest samt B4 som består av ett projektarbete.
Kursen innehåller
- olika principer vid typologisk indelning av språk
- svensk språkbeskrivning med särskild tyngdpunkt på textbindning, tempus
och ordföljd
- jämförelse mellan svenska och en andraspråksinlärares förstaspråk
Behörighet
För tillträde till kursen krävs i normalfallet sammanlagt minst 22,5 hp från kurserna A1-A4 i Svensk språket GR (A), Svenska som andraspråk.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Föreläsningar, gruppövningar och seminarier.
Examination
Kursen examineras genom muntliga och skriftliga uppgifter, aktivt deltagande vid seminarier och skriftlig tentamen.
Obligatorisk närvaro på samtliga moment.
Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dess provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur. En student, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Ansökan om att få en ny examinator utsedd skall vara skriftlig och ställs till den instans som utser examinator.
Att delta i prov i betygshöjande syfte, s k plussning, är inte tillåtet vid Mittuniversitetet.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Andersson, Lars-Gunnar
- Titel: Språktypologi och språksläktskap
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 4 uppl. 2001
- Förlag: Liber
- Författare/red: Ekberg, Lena
- Titel: Grammatik och lexikon i svenska som andraspråk på nästan infödd nivå. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red): Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle
- Ort: Lund
- Upplaga: 2004
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: S. 259-276.
- Författare/red: Ekerot, Lars-Johan
- Titel: Ordföljd, tempus, bestämdhet. Föreläsningar om svenska som andraspråk
- Ort: Malmö
- Upplaga: 1995
- Förlag: Gleerups
- Författare/red: Enström, Ingegerd
- Titel: Ordförråd och ordinlärning - med särskilt fokus på avancerade inlärare. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red): Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle
- Ort: Lund
- Upplaga: 2004
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: S. 171-195.
- Författare/red: Hene, Birgitta
- Titel: Adjektivets metaforiska betydelse - utlandsadopterade och svenska barns tolkningar. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red): Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle
- Ort: Lund
- Upplaga: 2004
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: S. 277-296.
- Författare/red: Håkansson, Gisela
- Titel: Tvåspråkighet hos barn i Sverige
- Ort: Lund
- Upplaga: 2003
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: Kap. 4.
- Författare/red: Philipsson, Anders
- Titel: Svenskans morfologi och syntax i ett andraspråksperspektiv. I:Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red): Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle
- Ort: Lund
- Upplaga: 2004
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: S. 117-151.
- Författare/red: Viberg, Åke
- Titel: Lexikal utveckling i ett andraspråk. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red): Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle
- Ort: Lund
- Upplaga: 2004
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: S. 197-220
- Författare/red: Viberg, Åke
- Titel: Svenskt OrdNät - Lexikon på dator som modell för ordförrådet i hjärnan hos infödda talare och andraspråkstalare. I: Svenskan i tiden - verklighet och visioner
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2000
- Förlag: HLS Förlag
- Kommentar: S. 287-305. http://www.lingfil.uu.se/personal/viberg/SvOrdnat.pdf
Stencilerat material tillkommer.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket