Svenska språket GR (B), Inriktning svenska som andraspråk, 60 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Svenska språket GR (B), Inriktning svenska som andraspråk, 60 hp
Swedish Language BA (B), with emphasis on Swedish as a second language, 60 Higher Education Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SV029G
  • Ämne huvudområde: Svenska språket
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 60
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Undervisning 100%
  • Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
  • Ansvarig institution: Institutionen för Humaniora
  • Fastställd: 2009-04-03
  • Senast ändrad: 2010-01-21
  • Giltig fr.o.m: 2010-08-30

Syfte

Kursens syfte är att ge den studerande en grundläggande teoretisk och metodisk förmåga att undervisa elever som har ett annat modersmål än svenska.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska de studerande kunna:
- diskutera attityder till språkliga varieteter och hur de påverkar situationen
det flerspråkiga samhället
- redogöra för svenskans fonemsystem och prosodi i ett kontrastivt perspektiv
- analysera brytningen hos en andraspråkstalare och föreslå lämpliga
pedagogiska åtgärder för uttalsavvikelserna i en undervisningssituation.
- redogöra för språkspecifika strukturer i svenskans morfologi, syntax och
semantik
- med hjälp av performansanalys beskriva uppbyggnad och utveckling
av svenskt inlärarspråk
- redogöra för tvåspråkiga elevers språkutveckling och tvåspråkighet
- diskutera kring innebörden i begreppen identitet, kultur, kunskap, norm,
flerspråkighet och etnocentrism
- redogöra för teorier och modeller för andraspråksinlärning
- vara förtrogna med generella termer och begrepp för analys av kulturmöten
- ha fördjupade kunskaper om kulturmöten, speciellt med hänsyn till etniska,
klass- och genusrelaterade aspekter.
- kunna anlägga ett analytiskt förhållningssätt i fråga om den egna kulturen.
- ha fördjupade kunskaper om klassrummet som språkmiljö
- kunna kritiskt granska läromedel i språkundervisningen
- kunna diskutera för- och nackdelar med olika typer av språktest
- ha fördjupade kunskaper i språktypologi och det svenska språkets struktur
med särskild tyngdpunkt vid sådant som brukar vålla problem för en
andraspråksinlärare
- kunna göra en jämförande studie mellan svenska och ett annat språk
- tillämpa inhämtade vetenskapsteoretiska och forskningsmetodiska
kunskaper och färdigheter i en kortare vetenskaplig uppsats

Innehåll

Kursen omfattar tio delkurser
1. Språksociologi (Sociolinguistics), 3 hp
Språk och social miljö

2. Fonologi (Phonology), 3 hp
Modern svenska, särskilt fonetik, kontrastiv fonologi, socialt och regionalt betingad uttalsvariation, uttalsundervisning, tal- och hörövningar samt fältstudier

3. Språkbeskrivning (Language description) 6 hp
Felanalys, performansanalys och kontrastiv analys
Kontrastiva jämförelser mellan svenska och vanliga invandrarspråk, med särskild hänsyn tagen till sådana egenheter i svenskan som vållar invandrare problem.

4. Migration och kulturkommunikation (Migration and cross-cultural communication), 2 hp
Migration, svensk migrationspolitik, den egna kulturen och kulturmöten

5. Tvåspråkighet (Bilingualism), 3,5 hp
Tvåspråkiga elevers språkutveckling och skolämnet Svenska som andraspråk

6. Andraspråksinlärning (Second language acquisition), 5 hp
Kursen behandlar teorier och modeller för andraspråksinlärning, skillnader mellan olika typer av språkinlärning, orientering om metoder för språkundervisning, inlärarspråkets variation och utveckling, inflödets och interaktionens roll samt transfer och språkliga universalier

7. Verksamhetsförlagd utbildning (Occupational Education), 7,5 hp

8. Kulturkunskap och etnologi (Cultural proficiency and ethnology), 7,5 hp
- det mångkulturella Sveriges framväxt och villkor
- faktorer som har betydelse för migration
- några främmande kulturer
- rasism och antirasism
- kulturmöten och den kulturella identitetens betydelse
- etnicitet, social grupp, kön och identitet.

9. Andraspråksutveckling (Second Language Development), 7,5 hp
- studium av interaktion i undervisningssituationen
- kritisk granskning av läromedel
- principer för val av innehåll i läromedel
- relationer mellan läromedlets uppläggning och olika teorier om språkinlärning
- den historiska utvecklingen inom området språkbedömning
- för- och nackdelar med olika typer av språktest

10. Fördjupning i språkbeskrivning (Language Development), 7,5 hp
- olika principer vid typologisk indelning av språk
- svensk språkbeskrivning med särskild tyngdpunkt på textbindning, tempus
och ordföljd
- jämförelse mellan svenska och en andraspråksinlärares förstaspråk

11. Projektarbete (Versamhetsförlagd utbildning), (Occupational Education) 7,5 hp
I delkursen tillämpas förvärvade kunskaper och färdigheter på A- och B-nivån genom att den studerande genomför en enklare vetenskaplig undersökning och presenterar sina resultat i en kortare vetenskaplig uppsats. Vidare skall den studerande delta aktivt i seminarier, vilka syftar till ökad insikt i språkvetenskaplig metod och analys, och där lägga fram sin uppsats samt opponera på någon kurskamrats arbete. Ämnet för uppsatsen väljs i samråd med kursledaren och ska falla inom området Svenska som andraspråk. Kursen är verksamhetsförlagd.

Behörighet

Grundläggande behörighet samt OB 6: En B och Sh A.
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Föreläsningar, gruppövningar och seminarier.

Examination

Examination sker genom examinerande skriftliga och muntliga uppgifter, aktivt deltagande vid seminarier samt skriftlig tentamen.

Obligatorisk närvaro på samtliga moment.

Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dessa tre provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur. Om särskilda skäl föreligger har studerande som underkänts minst två gånger på prov för en kurs eller del av kurs rätt att få en annan examinator utsedd. Den som godkänts i prov får ej genomgå förnyad prövning för högre betyg.


För de verksamhetsförlagda delarna i kursen begränsas antalet examinationstillfällen till två. Den studerande har dock möjlighet att ansöka hos Lärarutbildningsnämnden (LUN) om ytterligare ett examinationstillfälle om särskilda skäl föreligger.




Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

För lärarstuderande antagna till ULÄRY (före 1 juli 2007) finns möjlighet till konvertering av den sjugradiga betygsskalan till tregradig betygsskala.

Lärarutbildningens mål är att utbilda kunniga, kritiskt reflekterande lärare med pedagogisk kompetens för samhällets behov. Utbildningen skall utveckla de studerandes förståelse och förmåga att hävda de grundläggande värden som anges i nationella styrdokument och internationella överenskommelser. Utbildningen skall vidare leda till att de färdiga lärarna kan beskriva, analysera, förklara och förstå den processer genom vilka kunskap bildas samt hur människor formas och förändras i relation till olika sociala sammanhang. Utbildningen skall också ge den blivande läraren goda didaktiska kunskaper som ska kunna tillämpas på olika kunskapsstoff. Lärarutbildningen skall forskningsförankras och ge den studerande förutsättningar både under den högskoleförlagda och den verksamhetsförlagda delen av utbildningen att aktivt delta i forsknings- och utvecklingsarbete.

Utifrån kursens syfte skall den studerande utveckla förmåga att planera, leda, genomföra och utvärdera.

För förtida avbrott med avskiljande från vfu hänvisas till 4 kap § 6 i Högskolelagen samt Högskoleförordningen 10 kapitlet. I samband med detta skall en individuell handlingsplan upprättas gällande förutsättningar för återupptagande av studierna.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Författare/red: Andersson, Lars-Gunnar
  • Titel: Attityder till språk
  • Upplaga: 1992
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: I: Språkutveckling under skoltiden, Sandqvist, C & Teleman, U (red)
  • Författare/red: Einarsson, Jan
  • Titel: Språksociologi
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Kotsinas, Ulla-Britt
  • Titel: Engelska i svensk slang
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: HLS Förlag
  • Kommentar: I: Svenskan i tiden - verklighet och visioner, Åhl, Hans (red).
  • Författare/red: Kotsinas, Ulla-Britt
  • Titel: Från Ekenssnack till Rinkebysvenska
  • Upplaga: 2001
  • Kommentar: I: Pedagogiska magasinet. Lärarförbundets tidskrift för utbildning, forskning och debatt, nr 2 april 2001. S. 8-14. (Tillhandahålls av institutionen).
  • Författare/red: Westergren, Eva & Åhl, Hans
  • Titel: Mer än ett språk
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Norstedts
  • Kommentar: OBS! Ny omarbetad och utökad upplaga.
Moment 2
  • Författare/red: Andersson, Lars-Gunnar
  • Titel: Språktypologi och språksläktskap
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Scriptor
  • Kommentar: 92 sidor.
  • Författare/red: Garlén, Claes
  • Titel: Svenskans fonologi
  • Upplaga: 1987
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Gårding, Eva
  • Titel: Vårt tal
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Gleerups
  • Författare/red: Kjellin, Olle
  • Titel: Uttalet, språket och hjärnan: teori och metodik för språkundervisningen
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Hallgren & Fallgren
  • Författare/red: Lundström-Holmberg, Eva/af Trampe, Peter
  • Titel: Elementär fonetik
  • Upplaga: 1987
  • Förlag: Studentlitteratur
Moment 3
  • Författare/red: Andersson, Lars-Gunnar
  • Titel: Språktypoligi och språksläktskap
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Scriptor
  • Kommentar: 92 sidor.
  • Författare/red: Anward, Jan och Linell, Per
  • Titel: Om lexikaliserade fraser i svenskan. I: Jansson, Valter (red) Nysvenska studier 55-56
  • Kommentar: Tillhandahålles av institutionen.
  • Författare/red: Bergman, P & al
  • Titel: Att undervisa invandrarelever i svenska. Kommentarer till kursplaner i svenska och referensmaterial i Svenska som andraspråk
  • Förlag: Skolverket
  • Författare/red: Bolander, Maria
  • Titel: Funktionell grammatik
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Bolander, Maria
  • Titel: Funktionell grammatik. Övningsbok
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Ekerot, L-J
  • Titel: Ordföljd, Tempus, Bestämdhet
  • Upplaga: 1995
  • Förlag: Gleerup
  • Författare/red: Hammarberg, B & Viberg, Å
  • Titel: Platshållartvånget, ett syntaktiskt problem i svenskan för invandrare
  • Upplaga: 1979
  • Författare/red: Liljestrand, Birger
  • Titel: Så bildas orden. Handbok i ordbildning
  • Upplaga: 1993
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Viberg, Å, Ballardini, K, Stjärnlöf, S
  • Titel: Svensk grammatik, Svensk grammatik på svenska
  • Förlag: Natur & Kultur
Moment 4
  • Författare/red: Daun, Åke
  • Titel: Svensk mentalitet
  • Upplaga: 1994
  • Förlag: Raben & Sjögren
  • Författare/red: Lewin, Fereshteh Ahmadi & Lewin, Bo
  • Titel: Sexualitet och heder
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Statens institutionsstyrelse och Liber AB
  • Kommentar: I: Ungdom och kulturmöten, identitet. Utg. av Nader Ahmadi.
  • Författare/red: Sjögren, Annick
  • Titel: Kulturens roll i identitetens byggande
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Statens institutionsstyrelse och Liber AB
  • Kommentar: I: Ungdom, kulturmöten, identitet. Utg. av Nader Ahmadi.
  • Författare/red: Söderlindh, Elsie
  • Titel: Invandringens psykologi
  • Upplaga: 1984
  • Förlag: Natur & Kultur
  • Författare/red: Wellros, Seija
  • Titel: Kulturmöten till vardags
  • Upplaga: 1993
  • Förlag: Liber Utbildning
  • Författare/red: Ålund, Alexandra
  • Titel: Multikultiungdom. Kön, etnicitet, identitet
  • Upplaga: 1997
  • Förlag: Studentlitteratur
Moment 5
  • Författare/red: Andersson, Lars-Gunnar
  • Titel: Språktypologi och språksläktskap
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Bergman, Pirkko
  • Titel: Andraspråkseleverna och deras förutsättningar
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Skolverket och Liber
  • Kommentar: I: Att undervisa elever med Svenska som andraspråk - ett referensmaterial. S. 21-30. (Tillhandahålles av institutionen).
  • Författare/red: Bergman, Pirkko
  • Titel: Två olika svenskämnen - två kursplaner
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Skoverket och Liber
  • Kommentar: I: Att undervisa elever med Svenska som andraspråk - ett referensmaterial. S. 31-45. (Tillhandahålles av institutionen).
  • Författare/red: Ceru, Eva (red)
  • Titel: Svenska som andraspråk. Mera om språket och inlärningen. Lärarbok 2
  • Upplaga: 1993
  • Förlag: Natur & Kultur, Utbildningsradion (kap 2)
  • Författare/red: Håkansson, Gisela
  • Titel: Tvåspråkighet hos barn i Sverige
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Almqvist & Wiksell
  • Författare/red: Viberg, Åke
  • Titel: Svenska som andraspråk i skolan
  • Upplaga: 1996
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: I: Tvåspråkighet med förhinder? Invandrar- och minoritetsundervisning i Sverige. Utg. av Hyltenstam, Kenneth (red). S. 110-147.
Moment 6
  • Författare/red: Abrahamsson, Niclas
  • Titel: Andraspråksinlärning
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Andersson, Lars-Gunnar
  • Titel: Språktypologi och språksläktskap
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Fredriksson, Gunilla
  • Titel: Ett språk att lita på
  • Ort: Malmö
  • Upplaga: 1996
  • Förlag: Gleerups
  • Författare/red: Gibbons, Pauline
  • Titel: Stärk språket - Stärk lärandet
  • Ort: Uppsala
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Hallgren & Fallgren
  • Författare/red: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red)
  • Titel: Svenska som andraspråk i forskning, undervisning och samhälle
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Läses enligt lärarens anvisningar.
  • Författare/red: Lindberg, Inger
  • Titel: Språka samman
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Natur och Kultur
Moment 8
  • Författare/red: Arnstberg, Karl-Olov
  • Titel: Kultur och etnicitet
  • Ort: Norrköping
  • Upplaga: 1984
  • Förlag: Statens invandrarverk
  • Kommentar: I: Att ta emot flyktingar - en antologi om flyktingar och flyktingmottagning, Lars-Gunnar Eriksson (red). 17 sidor.
  • Författare/red: Arvidsson, Alf
  • Titel: Folklorens former
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Kap 8, sid 178-204 och övriga kursivt. 26 sidor.
  • Författare/red: Frykman, Jonas, Löfgren, Orvar
  • Titel: Den kultiverade människan
  • Ort: Malmö
  • Upplaga: 1979/94
  • Förlag: Gleerups
  • Kommentar: 212 sidor.
  • Författare/red: Hjärpe, Jan
  • Titel: Araber och arabism
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1994
  • Förlag: Rabén Prisma
  • Kommentar: 185 sidor.
  • Författare/red: Lainio, Jarmo
  • Titel: Språk, genetik och geografi - om kontinuitetsproblematiken och debatten om finska som minoritetsspråk
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: I: Sveriges sju inhemska språk - ett minoritetsspråksperspektiv, Kenneth Hyltenstam (red). 56 sidor.
  • Författare/red: Nader, Ahmadi (red)
  • Titel: Ungdom, kulturmöten, identitet
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: Kap 1, Kulturens roll i identitetens byggande. Kap 4, Migration och familjestruktur och Kap 6, invarndrarkrisen eller det förlorade paradiset.
  • Författare/red: Nihad, Bunar
  • Titel: Skolan mitt i förorten. Skolan, segregationen och integrationen
  • Ort: Umeå/Växjö
  • Upplaga: 1999
  • Kommentar: I serien: Partnerskap för multietnisk integration. 33 sidor.
  • Författare/red: Ritzén, Kenneth
  • Titel: Avvikarens förbannelse är att väcka aktning för människan
  • Ort: Uddevalla
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Risbergs
  • Kommentar: I: Mötesplats Sverige. Funktionshinder och kulturmöte, Gun Källstigen & Mustafa Setkic (red). 10 sidor.
  • Författare/red: Runfors, Anne
  • Titel: Mångfalt, motsägelser och marginaliseringar: En studie av hur invandrarkunskap formas i skolan
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Prisma
  • Kommentar: 240 sidor.
  • Författare/red: Ålund, Alexandra
  • Titel: Multikultiungdom. Kön, etnicitet, identitet
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1997
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 196 sidor.
Moment 9
  • Författare/red: af Trampe, P. m fl
  • Titel: Läromedelsanalys - en granskning av läromedel i svenska som främmande språk för yngre inlärare. I: Nordens språk som målspråk, Utgiven av Hyltenstam, K & Maandi, K. Institutionen för lingvistik, Stockholms universitet
  • Upplaga: 1984
  • Författare/red: Bergman, P, Sjökvist, L, Bulow, K & Ljung, B
  • Titel: Två flugor i en smäll. Att lära på ett andraspråk. Kap 2-3
  • Upplaga: 1992
  • Förlag: Almquist & Wiksell
  • Författare/red: Buck, G
  • Titel: Assessing Listening
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Cambridge University Press
  • Kommentar: Läses enligt lärarens anvisningar.
  • Författare/red: Corell, M & Sundberg, G
  • Titel: Testhandbok
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Institutionen för nordiska språk
  • Författare/red: Enström, Ingegerd
  • Titel: Testning av andraspråkslärares lexikaliska kompetens. I: Språk - utvärdering - test. Sid 17-27, ASLA:s skriftserie 8
  • Upplaga: 1995
  • Författare/red: Gibbons, Pauline
  • Titel: Stärk språket - Stärk lärandet
  • Ort: Uppsala
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Hallgren & Fallgren
  • Författare/red: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red)
  • Titel: Svenska som andraspråk i forskning, undervisning och samhälle
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Lindblad, Torsten
  • Titel: Prov och bedömning i främmande språk. I: Undervisning i främmande språk. Kommentarmaterial Lgr 80
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1990
  • Kommentar: Sid 274-298.
  • Författare/red: Paulin, Arja (red)
  • Titel: Mer än ett modersmål - Hemspråksdidaktik
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1994
  • Förlag: HLS förlag
  • Kommentar: Läses enligt lärarens anvisningar.
  • Författare/red: Söderberg, Ti
  • Titel: Var, varför och hur? Bedömning av vuxna invandrares språkkunskaper. I : Svenska som andraspråk. Lärarbok 3. Red av Eva Cerú
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1993
  • Kommentar: S. 247-259.
Moment 10
  • Författare/red: Andersson, Lars-Gunnar
  • Titel: Språktypologi och språksläktskap
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 4 uppl. 2001
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Ekberg, Lena
  • Titel: Grammatik och lexikon i svenska som andraspråk på nästan infödd nivå. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red): Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: S. 259-276.
  • Författare/red: Ekerot, Lars-Johan
  • Titel: Ordöljd, tempus, bestämdhet. Föreläsningar om svenska som andraspråk
  • Ort: Malmö
  • Upplaga: 1995
  • Förlag: Gleerups
  • Författare/red: Enström, Ingegerd
  • Titel: Ordförråd och ordinlärning - med särskilt fokus på avancerade inlärare. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red): Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: S. 171-195.
  • Författare/red: Hene, Birgitta
  • Titel: Adjektivets metaforiska betydelse - utlandsadopterade och svenska barns tolkningar. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red): Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: S. 277-296.
  • Författare/red: Håkansson, Gisela
  • Titel: Tvåspråkighet hos barn i Sverige
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Kap 4.
  • Författare/red: Philipsson, Anders
  • Titel: Svenskans morfologi och syntax i ett andraspråksperspektiv: I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red): Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: S. 117-151.
  • Författare/red: Viberg, Åke
  • Titel: Lexikal utveckling i ett andraspråk. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red): Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: S. 197-220.
  • Författare/red: Viberg, Åke
  • Titel: Svenskt OrdNät - Lexikon på dator som modell för ordförrådet i hjärnan hos infödda talare och andraspråkstalare. I: Svenskan i tiden - verklighet och visioner
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: HLS Förslag
  • Webbadress: http://www.lingfil.uu.se/personal/viberg/SvOrdnat.pdf
  • Kommentar: S. 287-305.
Moment 11
  • Författare/red: Lagerholm, Per
  • Titel: Språkvetenskapliga uppsatser
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Strömqvist, Siv
  • Titel: Uppsatshandboken. Råd och regler för utformningen av examensarbeten och vetenskapliga uppsatser
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Hallgren & Fallgren
  • Författare/red: Wallén, Göran
  • Titel: Vetenskapsteori och forskningsmetodik
  • Upplaga: 1996
  • Förlag: Studentlitteratur

För delmoment 3 tillkommer stencilerat material. För delmoment 4 tillkommer stencilerat material. För delmoment 6 tillkommer stencilerat material samt ett valbart alternativ i samråd med läraren. För delmoment 8:2 tillkommer i samråd med lärare ett valbart alternativ bland följande: Berg, Magnus (1997), Seldas andra bröllop. Berättelser om hur det är: turkiska andragenerationsinvandrare, identitet, etnicitet, modernitet, etnologi. Göteborg: Etnologiska föreningen i Västsverige. ISBN 91-85838-13-6 (284 s) Ehn, Billy (1986), Det otydliga kulturmötet. Om invandrare och svenskar på ett daghem. Malmö: Gleerups. (Endast på bibliotek, slutsåld). (167 s) Lindqvist, Beatriz (1991), Drömmar och vardag i exil. Om chilenska flyktingars kulturella strategier. Stockholm: Carlssons. ISBN 91-7798-495-1, (209 s) Lundgren, Anna Sofia (2000), Tre år i g. Perspektiv på kropp och kön i skolan. Stockholm/Stehag: Brutus Östlings Bokförlag Symposium. (170 s) Ristilammi, Per-Markku (1994), Rosengård och den svarta poesin. En studie av modern annorlundahet. Stockholm, Brutus Östlings bokförlag. (165 s) Ronström, Ove (1992), Att gestalta ett ursprung. En muiketnologisk studie av dansande och musicerande bland jugoslaver i Stockholm. Stockholms universitet: Institutet för folklivsforskning. (Endast på bibliotek, slutsåld) (ca 200 s) Sjögren, Annick (1994), Här går gränsen: Om integritet och kulturella mönster i Sverige och Medelhavsområdet. Stockholm: Arena, sid 9-196. ISBN 91-7843-065-8 (187 s) För delmoment 9 tillkommer stencilerat material. För delmoment 10 tillkommer stencilerat material.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15