Svenska språket GR (A), Läs- och skrivutveckling för grundlärare, förskoleklass och åk 1-3, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Svenska språket GR (A), Läs- och skrivutveckling för grundlärare, förskoleklass och åk 1-3, 7,5 hp
Swedish Language BA (A), Reading and Writing Development, Primary School Teacher Education Programme 1-3, Preschool, 7,5 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SV040G
  • Ämne huvudområde: Svenska språket
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Humaniora 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Humaniora
  • Fastställd: 2011-12-06
  • Senast ändrad: 2018-03-16
  • Giltig fr.o.m: 2018-08-29

Syfte

Kursens syfte är att ge fördjupade kunskaper och färdigheter i kartläggning av barns läs- och skrivutveckling samt olika metoder och arbetssätt i relation till skolans styrdokument och alla elevers lärande och utveckling.

Lärandemål

Den studerande ska efter genomgången kurs kunna:

Kunskap och förståelse

- Redogöra för samt diskutera aktuell forskning och aktuellt utvecklingsarbete om läs- och skrivinlärning samt problematisera och relatera dessa till
förskoleklassens och grundskolans styrdokument,
- Beskriva och jämföra olika språkutvecklande arbetssätt för elever i de tidiga åldrarna med avseende på deras första- och andraspråksutveckling,

Färdighet och förmåga

- Kartlägga barns tal-, läs- och skrivutveckling ur ett första- och
andraspråksperspektiv och formulera skriftliga omdömen samt upprätta en
individuell utvecklingsplan,
- Planera läs- och skrivundervisning med utgångspunkt i teorier, styrdokument
och beprövad erfarenhet,
- Planera och genomföra ett muntligt framträdande med stöd i retorikens
textbildningsmodell,
- Tillämpa vedertagna normer för textriktighet och svensk språkriktighet,
generella normer för akademiskt skrivande samt angivna normer för den
aktuella texten,
- Visa fördjupad kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till
stöd för den pedagogiska verksamheten


Värderingsförmåga och förhållningssätt

- Analysera läromedel med avseende på innehåll, form, och intersektionella
aspekter samt motivera val av läromedel för olika elevgrupper,
- Visa förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta
vetenskapliga och etiska aspekter och i ett intersektionellt
jämställdhetsperspektiv,
- Värdera och reflektera över barns mediala värld ur ett läs- och skrivdidaktiskt
perspektiv

Innehåll

I kursen ges fördjupade kunskaper i läs- och skrivutveckling för elever i F–3. Vidare fokuseras kartläggning och kommunikation av barns muntliga och skriftliga färdigheter. Förutsättningar för alla elevers utveckling och lärande diskuteras och fördjupas. Studenten ges möjligheter att utveckla sin förmåga att analysera och kritiskt granska styrdokument och läromedel. Därtill fördjupas och tillämpas studentens kunskaper om språkdidaktiska teorier och metoder. I momentet tränas också studentens förmåga att planera och genomföra muntliga framträdanden och presentationer.

Behörighet

Grundläggande behörighet samt OB 6b: En B, Ma B, Nk A och Sh A.
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Examination

Kursen examineras genom en läromedelsanalys som presenteras muntligt och en populärvetenskaplig artikel om språkutvecklande arbetssätt som ventileras muntligt samt en hemtentamen med ämnesdidaktiskt innehåll.

Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dess provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur. En student, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar mot det (högskoleförordningen). Ansökan om att få en ny examinator utsedd skall vara skriftlig och ställs till den instans som utser examinator.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Begränsning av examination

Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Abrahamsson, Tua & Bergman, Pirkko (red.)
  • Titel: Tankarna springer före ... Att bedöma ett andraspråk i utveckling.
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: HLS förlag
  • Författare/red: Berg, Elisabeth
  • Titel: Läs- och skrivundervisning. Teori, trender och tradition.
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Bjar, Louise & Liberg, Caroline
  • Titel: Barn utvecklar sitt språk
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Damber, Ulla
  • Titel: Reading för Life: Three Studies of Swedish Student's Literacy Development
  • Ort: Linköping
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Linköpings universitet
  • Kommentar: Läses enligt anvisning
  • Författare/red: Frost, Jørgen
  • Titel: Läsundervisning och läsutveckling
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Gibbons, Pauline
  • Titel: Stärk språket, stärk lärandet: Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
  • Ort: Uppsala
  • Upplaga: 2013
  • Förlag: Hallgren & Fallgren
  • Författare/red: Hedström, Hasse (red)
  • Titel: L som i läsa, M som i metod - om läsinlärning i förskoleklass och skola
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2009, 2:a upplagan
  • Förlag: Lärarförbundets förlag
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Lgr11: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet.
  • Webbadress: www.skolverket.se
  • Författare/red: Svenska språknämnden
  • Titel: Textvård. Att läsa, skriva och bedöma texter
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Norstedts Akademiska Förlag
  • Författare/red: Törnquist, Els-Mari
  • Titel: Estetiska lärprocesser. I: Sven Persson & Bim Riddersporre (red.), Utbildningsvetenskap för grundskolans tidigare år
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Natur & Kultur
  • Kommentar: s. 274 – 295.
  • Författare/red: Westlund, Barbro
  • Titel: Studiehandledning till Att undervisa i läsförståelse
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Natur & Kultur

Aktuell litteratur om bedömning enligt lärarens anvisningar tillkommer.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15