Svenska språket GR (A), Svenska för ämneslärare 1, 30 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Svenska språket GR (A), Svenska för ämneslärare 1, 30 hp
Swedish Language BA (A), Upper Secondary Level Teacher Education 1, 30 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: SV047G
- Ämne huvudområde: Svenska språket
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 30
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Humaniora 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Humaniora
- Fastställd: 2017-11-06
- Senast ändrad: 2018-03-20
- Giltig fr.o.m: 2018-08-29
Syfte
Kursens syfte är att ge den studerande möjlighet att utveckla grundläggande kunskap om språkvetenskapliga forskningsområden och centrala språkvetenskapliga begrepp för arbete som svensklärare i gymnasieskolan. Kursen syftar också till att ge studenten möjlighet att utveckla sin muntliga och skriftliga kompetens med stöd av den retoriska arbetsprocessen. Studenten får även redskap för att utveckla andra skribenters texter. Kursen består av fyra moment. I det första momentet behandlas dagens flerspråkiga samhälle ur ett språksociologiskt perspektiv med fokus på identitetsfrågor och språkpolitiska frågor. I det andra momentet ges förutsättningar för att beskriva och analysera det svenska språkets grundläggande struktur: dess fonologi, morfologi och syntax. I det tredje momentet läggs ett teoretiskt perspektiv på skrivande samtidigt som studenten får möjlighet att utveckla sin kompetens i akademiskt skrivande. I det fjärde momentet ligger fokus på textanalys av sakprosatexter, såväl skriftspråkliga texter som multimodala texter. I samtliga moment läggs ämnesdidaktiska perspektiv på kursinnehållet.
Lärandemål
Den studerande ska efter genomgången kurs kunna:
Moment 1, Dagens flerspråkiga samhälle
Kunskap och förståelse
- redogöra för grunderna i svensk språklagstiftning
- identifiera, definiera och tillämpa språksociologiska grundbegrepp
- identifiera språksystemets nivåer: fonologi, morfologi, syntax, textnivå, semantik och pragmatik
Färdighet och förmåga
- producera texter för lärande och reflektion
- tillämpa den retoriska arbetsprocessen för att planera och genomföra muntlig och skriftlig framställning
Värderingsförmåga och förhållningssätt
-beskriva och diskutera dagens flerspråkiga samhälle och klassrum ur ett demokratiskt perspektiv med hänsyn till gymnasieskolans styrdokument
Moment 2, Språkbeskrivning
Kunskap och förståelse
- identifiera, definiera och reflektera över fonologiska, morfologiska och syntaktiska grundbegrepp
- redogöra för grundläggande grammatiska och fonologiska mönster i det svenska språket
- redogöra översiktligt för svenska språkets struktur i ett språktypologiskt perspektiv
Färdighet och förmåga
- identifiera och beskriva informationsstruktur och textbindning i olika texttyper
-utföra grammatiska analyser på autentiska texter, särskilt elevtexter
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- beskriva och diskutera textriktighet och språkriktighet ur ett funktionella och didaktiskt perspektiv
Moment 3, Skrivande i samhälle, utbildning och yrkesliv
Kunskap och förståelse
- identifiera och redovisa skilda skriftpraktiker och förutsättningar för skrivdidaktik och läsdidaktik i det flerspråkiga klassrummet
- redogöra för svensk ord- och grammatikvård samt textvård
Färdighet och förmåga
- använda svenska ordböcker och handböcker i det egna skrivandet och ämnesdidaktiskt
- granska och bearbeta informationsstruktur, disposition och språkriktighet i egna och andras texter samt kunna leda ett textsamtal
- sammanfatta kärninnehållet i en text och presentera i ett referat
- tillämpa vedertagna normer för textriktighet och svensk språkriktighet samt angivna normer för akademiskt skrivande samt specifika normer för den aktuella texten
- identifiera och beskriva skolans skrivdiskurser
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- identifiera, definiera och reflektera över skrivteoretiska begrepp
- teoretiskt förankra skrivdidaktiska val samt värdera och diskutera normer för elevers skrivande i skolan utifrån styrdokument, språknormer och lärares förhållningssätt
Moment 4, Textanalys
Kunskap och förståelse
- identifiera, beskriva och tillämpa grundläggande textanalytiska begrepp
Färdighet och förmåga
- genomföra och redovisa funktionell analys av sakprosatexters form, innehåll och relation -- skriftspråkliga texter respektive multimodala texter
- analysera elevtexter och bedöma elevtexter ur ett formativt och summativt perspektiv
- tillämpa vedertagna normer för textriktighet och svensk språkriktighet samt angivna normer för akademiskt skrivande
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- beskriva och granska olika textanalytiska metoder utifrån ett didaktiskt perspektiv
Innehåll
Kursen omfattar följande moment:
1. Dagens flerspråkiga samhälle, 7,5 hp (Multilinguaism in Contemporary Society, 7,5 credits)
I momentet presenteras och problematiseras dagens flerspråkiga samhälle med fokus på inomspråklig variation och språklig mångfald. Med hjälp av språksociologiska grundbegrepp diskuteras språkförhållanden utifrån sociala variabler som plats, kön, klass, ålder och etnicitet. Språkpolitiska aspekter läggs på det flerspråkiga samhället genom att svensk språklagstiftning introduceras och diskuteras. Den retoriska arbetsprocessen som verktyg för muntlig och skriftlig framställning introduceras och tillämpas med fokus på planering med hänsyn till syfte, mottagare och medium. Strategier för att inventera och utveckla texters innehåll tillämpas. Skrivande som ett redskap för tänkande och reflektion introduceras också. I momentet ges en första introduktion till språkvetenskapens forskningsområden. Ämnesdidaktiska aspekter läggs på svenskämnet i det flerspråkiga klassrummet.
2. Språkbeskrivning, 7,5 hp (Describing Language, 7,5 credits)
Momentet behandlar det svenska språkets grundläggande struktur: fonologi, morfologi och syntax. Svenska språkets struktur sätts också in i ett språktypologiskt sammanhang. Traditionella och nya teorier och metoder för grammatisk analys behandlas. Grammatiska analyser utförs på autentiska texter. Olika texttypers informationsstruktur och textbindning introduceras. Normativa och funktionella perspektiv på texttyper, textriktighet och språkriktighet diskuteras ur ett didaktiskt perspektiv med särskilt fokus på elevtexter.
3. Skrivande i samhälle, utbildning och yrkesliv, 7,5 hp (Writing in Society, Education and Professional Life, 7,5 credits)
Momentet behandlar skrivande i samhälle, utbildning och yrkesliv med fokus på akademiskt skrivande. Skrivteoretiska begrepp introduceras och tillämpas. Den retorisk arbetsprocessen som metod för textproduktion tillämpas dels med fokus på texters disposition och informationsstruktur, dels med fokus på bearbetning av text enskilt och genom textsamtal. En orientering ges om svensk ord- och grammatikvård samt den så kallade klarspråkstraditionen för den offentliga sektorns texter. Språkhandböcker presenteras och tillämpas som verktyg för textframställning. Normer för akademiskt skrivande introduceras, problematiseras och tillämpas. I praktiska övningar tränas förmåga att skriva texter för yrkeslivet och högre utbildning (referat och utredande text) samförfattat och enskilt. Skolan skrivdiskurser problematiseras och skrivdidaktiska val diskuteras och förankras teoretiskt.
4. Textanalys, 7,5 hp, (Text Analyses, 7,5 credits)
I momentet presenteras olika texttyper och genrer med fokus på sakprosatexter och elevtexter. Olika modeller för textanalys introduceras och tillämpas på skriftspråkliga respektive multimodala texter. Fokus ligger på funktionell textanalys där texters form, innehåll och relation analyseras. Dessutom introduceras argumentationsanalys och kritisk diskursanalys. Genom övningar individuellt och i grupp övas studentens förmåga att analysera olika typer av sakprosatexter, bland annat läromedel.
Behörighet
Engelska B och Samhällskunskap A
(Äldre gymnasiebetyg)
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisning bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar samt i form av olika typer av e-lärande.
Examination
Moment 1. Dagens flerspråkiga samhälle, 7,5 hp (Multilinguaism in Contemporary Society, 7,5 credits)
Momentet examineras genom en skriftlig uppgift, en muntlig gruppuppgift och en salstentamen.
Moment 2. Språkbeskrivning, 7,5 hp (Describing Language, 7,5 credits)
Momentet examineras genom skriftlig och muntlig redovisning i grupp och individuellt samt en salstentamen.
Moment 3. Skrivande i samhälle, utbildning och yrkesliv, 7,5 hp (Writing in Society, Education and Professional Life, 7,5 credits)
Momentet examineras genom en muntlig redovisning i grupp, skriftliga redovisningar, ett seminarium samt en skriftlig uppgift som ventileras muntlig.
Moment 4. Textanalys, 7,5 hp, (Text Analyses, 7,5 credits)
Momentet examineras genom skriftliga redovisningar, en individuell muntlig presentation av en text samt en skriftlig textanalys.
Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur. En student, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (Högskoleförordningen kap 6, § 22). Ansökan om att få en ny examinator utsedd skall vara skriftlig och ställs till den instans som utser examinator. Den som godkänts i prov får ej genomgå förnyad prövning för högre betyg.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Eva Sundgren
- Titel: Sociolingvistik
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Liber
- Kommentar: Läses enligt anvisningar.
Moment 1
- Titel: Språklagen SFS 2009:600
- Upplaga: 2009
- Kommentar: Digital resurs
- Titel: Utbildning och Demokrati. Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik, 18(2).
- Kommentar: Artikeln: I det nya mångspråkiga Sverige av Inger Lindberg läses. Digital resurs.
- Författare/red: Eva Westergren & Hans Åhl
- Titel: Mer än ett språk
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: Läses enligt anvisningar.
- Författare/red: Fredrik Hansson
- Titel: På jakt efter språk. Om språkdelen i gymnasieskolans svesnkämne.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Kommentar: Sidorna 23-49. Digital resurs.
- Författare/red: Institutet för språk och folkminnen.
- Titel: Dialekter i skolan.
- Kommentar: Digital resurs.
- Författare/red: Linus Salö
- Titel: Nordisk tidskrift for andrespråksforskning, Nordand 7:2
- Upplaga: 2012
- Kommentar: Digital resurs. Artikeln: Domänförlust som språkideologisk representation läses
- Författare/red: Skolverket.
- Titel: Greppa språket.
- Upplaga: Senaste upplagan.
- Kommentar: Kapitel 1-4 samt 6 läses. Digital resurs.
- Författare/red: Swedia
- Titel: Våra svenska dialekter
- Upplaga: 2000
- Kommentar: Digital resurs
- Författare/red: Sören Sjöström
- Titel: Språkets struktur, betydelse och användning
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Norstedts
- Kommentar: Kapitel 1, 2 och 8 läses.
- Författare/red: Torlaug Lökensgard Hoel
- Titel: Skriva och samtala genom responsgrupper.
- Upplaga: Senaste upplagan.
- Förlag: Studentlitteratur.
- Kommentar: Kapitel 3: Tal och samtal i skrivprocessen, s. 73-82 läses.
- Författare/red: Östen Dahl, Lars-Erik Edlund, Leif Wastenson & Maragreta Elg
- Titel: Sveriges nationalatlas. Språken i Sverige.
- Upplaga: Senaste upplagan.
- Kommentar: Digital resurs. Läses enligt anvisningar.
Moment 2
- Författare/red: Catharina Nyström
- Titel: Hur hänger det ihop? En bok om textbindning.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Hallgren & Fallgren.
- Författare/red: Lars-Gunnar Andersson
- Titel: Språktypologi och språksläktskap
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Liber
- Författare/red: Maria Bolander
- Titel: Funktionell svensk grammatik.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Liber
- Författare/red: Maria Bolander
- Titel: Funktionell svensk grammatik. Övningsbok.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Liber
- Författare/red: Maria Bylin
- Titel: Språk och stil 2016.
- Upplaga: 2016
- Kommentar: Sidorna 5-25, 31-58, 69-100, 231-234 samt 250-253 läses.
- Författare/red: Per Lagerholm
- Titel: Språknormer och språkvärdering.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: Läses enligt anvisningar.
- Författare/red: Per Ledin & Lennart Hellspong
- Titel: Vägar genom texten. Handbok i brukstextanalys.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: Kapitel 7 läses
- Författare/red: Sofia Ask
- Titel: Språkämnet svenska. Ämnesdidaktik för svensklärare.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: Kapitel 6 läses.
- Författare/red: Tua Abrahamsson & Pirkko Bergman
- Titel: Tankarna springer före. Att bedöma ett andraspråk i utveckling.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Stockholms universitets förlag
Moment 3
- Författare: Ann-Christine Randahl
- Artikeltitel: Skriftpraktiker hos barn och unga.
- Tidskrift: Skriftpraktiker hos barn och unga.
- År/Volym/nr/sidor: Vasa: Åbo akademi. Sidorna 118-129.
- Kommentar: Digital resurs
- Författare: Ann-Christine Randahl
- Artikeltitel: Skriftpraktiker hos barn och unga.
- Tidskrift: Skriftpraktiker hos barn och unga.
- År/Volym/nr/sidor: Vasa: Åbo akademi. Sidorna 118-129.
- Kommentar: Digital resurs
- Författare: Brian Street
- Artikeltitel: "Hidden" Features of Academic Paper Writing.
- Tidskrift: Working Papers in Educational Linguistics 24(1).
- År/Volym/nr/sidor: 2009. Sidorna 1-17.
- Kommentar: Digital resurs.
- Författare: Brian Street
- Artikeltitel: "Hidden" Features of Academic Paper Writing.
- Tidskrift: Working Papers in Educational Linguistics 24(1).
- År/Volym/nr/sidor: 2009. Sidorna 1-17.
- Kommentar: Digital resurs.
- Författare: Catharina Nyström
- Artikeltitel: Skrivande i gymnasiet
- Tidskrift: Språkvård
- År/Volym/nr/sidor: 2001. Sidorna 15-19.
- Kommentar: Digital resurs.
- Författare: Catharina Nyström
- Artikeltitel: Skrivande i gymnasiet
- Tidskrift: Språkvård
- År/Volym/nr/sidor: 2001. Sidorna 15-19.
- Kommentar: Digital resurs.
- Författare/red: Eva Sundgren
- Titel: Sociolingvistik
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Liber
- Kommentar: Läses enligt anvisningar.
- Författare/red: Fredrik Hansson
- Titel: Texter om svenska med didaktikst inriktning.
- Upplaga: 2013
- Kommentar: Artiklen: Genrepedagogik på svenska läses. Digital resurs.
- Författare/red: Gunilla Molloy
- Titel: Svenskämnets roll. Om didaktik, demokrati och critical literacy.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Gunilla Molloy
- Titel: Svenskämnets roll. Om didaktik, demokrati och critical literacy.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Kenneth Hyltenstam & Inger Lindberg
- Titel: Svenska som andraspråk. I forskning, undervisning och samhälle.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: Läses enligt anvisningar
- Författare/red: Pauline Gibbons
- Titel: Lyft språket lyft tänkandet. Språk och lärande.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Hallgren & Fallgren
- Kommentar: Kapitel 6 läses.
- Författare: Per holmberg
- Artikeltitel: Text, språk och lärande. Introduktion till genrepedagogik.
- Tidskrift: Symposium 2009. Genrer och funktionellt språk i teori och praktik.
- År/Volym/nr/sidor: Sidorna 13-27.
- Kommentar: Digital resurs.
- Författare: Per holmberg
- Artikeltitel: Text, språk och lärande. Introduktion till genrepedagogik.
- Tidskrift: Symposium 2009. Genrer och funktionellt språk i teori och praktik.
- År/Volym/nr/sidor: Sidorna 13-27.
- Kommentar: Digital resurs.
- Författare: Per Holmberg & Karolina Wirdenäs
- Artikeltitel: Skrivpedagogik i praktiken.
- Tidskrift: Språk och stil.
- År/Volym/nr/sidor: 2010. Sidorna 105-131.
- Kommentar: Digital resurs.
- Författare: Per Holmberg & Karolina Wirdenäs
- Artikeltitel: Skrivpedagogik i praktiken.
- Tidskrift: Språk och stil.
- År/Volym/nr/sidor: 2010. Sidorna 105-131.
- Kommentar: Digital resurs.
- Författare: Per Ledin m.fl.
- Artikeltitel: Skrivundervisning i skolan bör ha tydliga mål.
- Tidskrift: Resultatdialog 2013. Vetenskapsrådets rapportserie 4:2013.
- År/Volym/nr/sidor: Sisorna 89-101.
- Kommentar: Digital resurs.
- Författare: Per Ledin m.fl.
- Artikeltitel: Skrivundervisning i skolan bör ha tydliga mål.
- Tidskrift: Resultatdialog 2013. Vetenskapsrådets rapportserie 4:2013.
- År/Volym/nr/sidor: Sisorna 89-101.
- Kommentar: Digital resurs.
- Författare/red: Torlaug Lökensgard Hoel
- Titel: Skriva och samtala: lärande genom responsgrupper.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: Kapitel 4, 5, 6, 7 och 8 läses.
Moment 4
- Författare/red: Anders Björkvall
- Titel: Den visuella texten. Multimodal analys i praktiken.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Hallgren & Fallgren
- Författare/red: Anders Björkvall
- Titel: Den visuella texten. Multimodal analys i praktiken.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Hallgren & Fallgren
- Författare: Anna-malin Karlsson & Hans Strand
- Artikeltitel: Text i verksamhet: mot en samlad förståelse.
- Tidskrift: Språk och stil
- År/Volym/nr/sidor: 2011. Sidorna 110-134.
- Kommentar: Digital resurs.
- Författare: Anna-malin Karlsson & Hans Strand
- Artikeltitel: Text i verksamhet: mot en samlad förståelse.
- Tidskrift: Språk och stil
- År/Volym/nr/sidor: 2011. Sidorna 110-134.
- Kommentar: Digital resurs.
- Författare/red: Anne Palmér & Eva östlund-Stjärnegårdh
- Titel: Bedömning av elevtext enligt Lgr 11 och Lgy 11.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Natur och kultur
- Författare/red: Anne Palmér & Eva östlund-Stjärnegårdh
- Titel: Bedömning av elevtext enligt Lgr 11 och Lgy 11.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Natur och kultur
- Författare/red: Karin Helgeson (red.)
- Titel: Text och kontext. Perspektiv på textanalys.
- Upplaga: Senaste upplagan.
- Förlag: Gleerups
- Kommentar: Läses enligt anvisningar
- Författare/red: Karin Helgeson (red.)
- Titel: Text och kontext. Perspektiv på textanalys.
- Upplaga: Senaste upplagan.
- Förlag: Gleerups
- Kommentar: Läses enligt anvisningar
- Författare/red: Mikael Nordenfors
- Titel: Elevernas texter. Redskap för textanalys, textsamtal och bedömning.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Mikael Nordenfors
- Titel: Elevernas texter. Redskap för textanalys, textsamtal och bedömning.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare: Mikael Olofsson, Carin Rosander & Mariana Sellgren
- Artikeltitel: Funktionell grammatik - en introduktion samt analys av en lärobokstext i samhällskunskap.
- Tidskrift: Ämne och språk - språkliga dimensioner i ämnesundervisningen. Sidorna 126-149.
- Kommentar: Digital resurs
- Författare: Mikael Olofsson, Carin Rosander & Mariana Sellgren
- Artikeltitel: Funktionell grammatik - en introduktion samt analys av en lärobokstext i samhällskunskap.
- Tidskrift: Ämne och språk - språkliga dimensioner i ämnesundervisningen. Sidorna 126-149.
- Kommentar: Digital resurs
- Författare: Per Ledin & David Machin
- Artikeltitel: Universitetet som en multimodal marknadsplats. Designen av en nyliberal managementdiskurs.
- Tidskrift: Språk och stil
- År/Volym/nr/sidor: 2015. Sidorna 5-37.
- Författare: Per Ledin & David Machin
- Artikeltitel: Universitetet som en multimodal marknadsplats. Designen av en nyliberal managementdiskurs.
- Tidskrift: Språk och stil
- År/Volym/nr/sidor: 2015. Sidorna 5-37.
- Författare/red: Per Ledin & Lennart Hellspong
- Titel: Vägar genom texten
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Per Ledin & Lennart Hellspong
- Titel: Vägar genom texten
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Siv Strömquist
- Titel: Konsten att tala och skriva
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Gleerups
I alla moment ingår: Ask, Sofia, 2012: Språkämnet svenska. Ämnesdidaktik för ämneslärare. Lund: Studentlitteratur. Dysthe, Olga (m.fl), 2011: Skriva för att lära. Skrivande i högre utbildning. Lund: Studentlitteratur. Karlsson, Ola & Språkrådet, 2017: Svenska skrivregler. Stockholm. Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. (Lgr 2011) Digital resurs. Läroplan för gymnasieskolan 2011. (Lgy 2011) Digital resurs. Språkriktighetsboken, 2011. Svenska språknämnden. Strömquist, Siv, 2014: Konsten att tala och skriva. Malmö: Gleerup. Svenska Akademien 2015. Svenska akademiens ordlista över svenska språket. (SAOL) Svenska Akademien & Lexikaliska institutet, 2009: Svensk ordbok. Utgiven av Svenska Akademien.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket