Svenska språket GR (B), Verksamhetsförlagd utbildning II för ämneslärare i gymnasieskolan, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Svenska språket GR (B), Verksamhetsförlagd utbildning II för ämneslärare i gymnasieskolan, 7,5 hp
Swedish Language BA (B), Teaching Practice Placement II for Upper Secondary School Teacher Education Programme, 7,5 hp

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SV048G
  • Ämne huvudområde: Svenska språket
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Verksamhetsförlagd utbildning 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2018-09-26
  • Senast ändrad: 2019-11-13
  • Giltig fr.o.m: 2020-01-10

Syfte

Kursens syfte är att ge den studerande möjlighet att utveckla en djupare professionell förståelse av skolans verksamhet och innehållet i lärares ledarskap samt utveckla de kunskaper, färdigheter, förmågor och förhållningssätt som är centrala för utövandet av detta. Det sker genom att den studerande under handledning få möjlighet att delta i arbetet vid en skola och genomföra arbetsuppgifter som hör till ämneslärares dagliga yrkes¬utövning. Särskilt fokus läggs på utvecklandet av svenskämnets didaktik samt pedagogisk och yrkesetisk kompetens. Kursen är förlagd till skolformer som är relevanta för den specifika utbildningen.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
• uppvisa en professionell hållning genom att dels utöva ett fungerande ledarskap, dels kunna reflektera över ledarskapets innehåll, dimensioner, utmaningar och yrkesetiska aspekter
• i kommunikation med elever, personal och föräldrar både i grupp och enskilt, uppvisa förmåga att lyssna, tala och bemöta människor på ett respektfullt och inkännade sätt
• reflektera över skolans arbete med hållbar utveckling med utgångspunkt i dels styrdokument, dels erfarenheter från den verksamhetsförlagda utbildningen
• beskriva och reflektera över gjorda erfarenheter under den verksamhetsförlagda utbildningen, relatera dem till de teoretiska kunskaper som erhållits i ämnes-studierna i svenska språket och litteraturvetenskap samt inom den utbildnings-vetenskapliga kärnan och på så sätt visa förmåga till integrering av teori och praktik samt självreflektion kring det egna lärandet och yrkes¬utvecklingen
• visa kunskap om skolans arbete för att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av elever och relatera till de erfarenheter som den studerande fått under den verksamhetsförlagda utbildningen
• kritiskt reflektera över relationen mellan skolans styrdokument och skolans praktik med utgångspunkt i konkreta exempel från såväl forskning, styrdokument som egna erfarenheter
• under handledning utveckla, planera och genomföra undervisning med utgångs-punkt i skolans styrdokument samt ämnes¬¬teoretiska kunskaper och ämnesdidaktisk forskning i syfte att främja varje elevs lärande och utveckling
• beskriva och reflektera kring den egna undervisningen med utgångspunkt i såväl allmän- som ämnesdidaktisk forskning och motivera de didaktiska och pedagogiska valen med hjälp av en diskussion kring elevernas behov och utveckling, aktuella styrdokument och olika lärandeteorier
• kunna relatera det egna ledarskapet och bemötandet av elever, föräldrar och kollegor till de etiska principer som genomsyrar läraryrket samt reflektera över hur dessa är relaterade till skolans värdegrund och samhällets grund¬läggande demokratiska värderingar
• använda digitala verktyg i under¬visningen och utvärdera detta genom att dels peka på utmaningar, dels reflektera över dess didaktiska potential i det egna ämnet.
• utveckla god kommunikativ förmåga i yrkesskrivande som stöd för den pedagogiska verksamheten

Innehåll

Kursen består av fem veckors verksamhetsförlagd utbildning med handledning. Utbildningen innehåller både planering och genomförande av pedagogiska aktiviteter med eget ansvar (under handledning), men också auskultation och observation i samband med olika verksamheter i skolans vardag. Därigenom kan den studerande både pröva och för-djupa sina lärar- och ämneskunskaper.

Behörighet

För tillträde till kursen krävs godkänt resultat om minst 22,5 hp från UVK I samt godkänt resultat på verksamhetsförlagd utbildning VFU I om 7,5 hp. Vidare krävs minst 105 hp ämnesstudier.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Den verksamhetsförlagda utbildningen genomförs i de ämnesstudier som den studerande är antagen i. Denna kurs genomförs i ämnet religionsvetenskap. Undervisningen består främst av handledning under den verksamhetsförlagda utbildningen, men även av seminarier på campus. Närvaro på praktikplatsen är obligatorisk under den verksamhetsförlagda utbildningen. Deltagandet innebär heltid. All undervisning är obligatorisk.

Examination

M110: VFU II, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Studenten examineras genom fortlöpande bedömning under vfu i en autentisk yrkessituation samt genom en ämnesdidaktisk vfu-rapport, med reflekterande inslag, som ventileras muntligt. Examinationen sker löpande under kursen och i slutet av kursen. Studenten prövas vid ett ordinarie tillfälle. Vid underkänt resultat har studenten rätt till ytterligare en vfu-period och ny prövning. Vid eventuellt underkännande vid denna period är studenten spärrad för vidare vfu-kurser. Ansökan om att bli prövad vid ett tredje tillfälle kan vid särskilda omständigheter medges. Obligatorisk schemalagd VFU-uppföljning, som förutsätter studenternas fysiska närvaro och deltagande på campus, kan förekomma. Detta framgår i förekommande fall av schemat.

Betygskriterier:
För att erhålla betyget VG (Väl Godkänd) krävs att lärandemålen för kursen är väl uppfyllda.
För att erhålla betyget G (Godkänd) krävs att lärandemålen för kursen är uppfyllda.
För att erhålla betyget U (Underkänd) är lärandemålen för kursen inte uppfyllda.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

För förtida avbrott med avskiljande från vfu hänvisas till 4 kap § 6 Högskolelagen samt Högskoleförordningen 10 kapitlet. I samband med detta ska en individuell handlingsplan upprättas gällande förutsättningar för återupptagande av studierna. I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på avdelningen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Bronäs, Agneta & Runebou, Niclas
  • Titel: Ämnesdidaktik. En undervisningskonst
  • Upplaga: 2016, Upplaga 2:3
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011, Skolverket
  • Upplaga: 2011
  • Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2705

Litteratur från tidigare genomförda ämneskurser tillkommer.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15