Svenska språket GR (A), Läs- och skrivutveckling för grundlärare, förskoleklass och åk 1-3, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Svenska språket GR (A), Läs- och skrivutveckling för grundlärare, förskoleklass och åk 1-3, 7,5 hp
Swedish Language BA (A), Reading and Writing Development for Primary School Teacher, Pre-school Class and Year 1-3, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SV050G
  • Ämne huvudområde: Svenska språket
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Humaniora 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2020-02-17
  • Giltig fr.o.m: 2021-01-10

Syfte

Kursens syfte är att ge fördjupade kunskaper och färdigheter i kartläggning av barns läs- och skrivutveckling samt olika metoder och arbetssätt i relation till skolans styrdokument och alla elevers lärande och utveckling.

Lärandemål

Den studerande ska efter genomgången kurs kunna

Kunskap och förståelse

- Redogöra för samt diskutera aktuell forskning och aktuellt utvecklingsarbete om läs- och skrivinlärning samt problematisera och relatera dessa till
förskoleklassens och grundskolans styrdokument,
- Beskriva och jämföra olika språkutvecklande arbetssätt för elever i de tidiga åldrarna med avseende på deras första- och andraspråksutveckling,

Färdighet och förmåga

- Kartlägga barns tal-, läs- och skrivutveckling ur ett första- och
andraspråksperspektiv och formulera skriftliga omdömen samt upprätta en
individuell utvecklingsplan,
- Planera läs- och skrivundervisning med utgångspunkt i teorier, styrdokument
och beprövad erfarenhet,
- Planera och genomföra ett muntligt framträdande med stöd i retorikens
textbildningsmodell,
- Tillämpa vedertagna normer för textriktighet och svensk språkriktighet,
generella normer för akademiskt skrivande samt angivna normer för den
aktuella texten,
- Visa fördjupad kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till
stöd för den pedagogiska verksamheten,
- Utveckla och bedöma muntlig färdighet


Värderingsförmåga och förhållningssätt

- Analysera läromedel med avseende på innehåll, form, och intersektionella
aspekter samt motivera val av läromedel för olika elevgrupper,
- Visa förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta
vetenskapliga och etiska aspekter och i ett intersektionellt
jämställdhetsperspektiv,
- Värdera och reflektera över barns mediala värld ur ett läs- och skrivdidaktiskt
perspektiv

Innehåll

I kursen ges fördjupade kunskaper i läs- och skrivutveckling för elever i F–3. Vidare fokuseras kartläggning och kommunikation av barns muntliga och skriftliga färdigheter. Förutsättningar för alla elevers utveckling och lärande diskuteras och fördjupas. Studenten ges möjligheter att utveckla sin förmåga att analysera och kritiskt granska styrdokument och läromedel. Därtill fördjupas och tillämpas studentens kunskaper om språkdidaktiska teorier och metoder. I momentet tränas också studentens förmåga att planera och genomföra muntliga framträdanden och presentationer.

Behörighet

Grundläggande behörighet samt OB 6b: En B, Ma B, Nk A och Sh A.
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen på campus består av föreläsningar, seminarier och gruppaktiviteter. Ett examinerande seminarium genomförs under de campusförlagda veckorna. Mellan de campusförlagda veckorna används lärplattformen Moodle för olika läraktiviteter som föreläsningar, redovisningar, diskussioner och övningar.

Examination

1000: Tentamen, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Kursen examineras genom en läromedelsanalys som presenteras muntligt och en populärvetenskaplig artikel om språkutvecklande arbetssätt som ventileras muntligt samt en hemtentamen med ämnesdidaktiskt innehåll.

Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dess provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur. En student, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar mot det (högskoleförordningen). Ansökan om att få en ny examinator utsedd skall vara skriftlig och ställs till den instans som utser examinator.

Betygskriterier för 3-gradig betygsskala:
För att erhålla betyget VG (Väl Godkänd) krävs att lärandemålen för kursen är väl uppfyllda.
För att erhålla betyget G (Godkänd) krävs att lärandemålen för kursen är uppfyllda.
För att erhålla betyget U (Underkänd) är lärandemålen för kursen inte uppfyllda.

Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med SV040G, Svenska språket GR (A), Läs- och skrivutveckling för grundlärare, förskoleklass och åk 1-3, 7,5 hp.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Abrahamsson, Tua & Bergman, Pirkko (red.)
  • Titel: Tankarna springer före ... Att bedöma ett andraspråk i utveckling.
  • Upplaga: 2014
  • Förlag: Stockholm: Liber
  • Kommentar: (I befintlig kursplan) (150 s.)
  • Författare/red: Berg, Elisabet
  • Titel: Läs- och skrivundervisning. Teori, trender och tradition (I befintlig kursplan)
  • Upplaga: 2011
  • Kommentar: (250 s.)
  • Författare/red: Brock, Cynthia, Goatley, Virginia J., Raphael, Taffy E., Trost-Shahata, Elisabeth & Webwe, Catherine M
  • Titel: Läsa, skriva och samtala i alla ämnen
  • Upplaga: 2016
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Kommentar: (150 s.)
  • Författare/red: Ehrnlund, Ingrid & Ekerstedt, Anna
  • Titel: Explicit undervisning för läs- och skrivutveckling (1. uppl. ed.)
  • Upplaga: 2015
  • Kommentar: (160 s.)
  • Författare/red: Holšánová, Jana & Språkrådet
  • Titel: Myter och sanningar om läsning: Om samspelet mellan språk och bild i olika medier
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: (Skrifter utgivna av Språkrådet 12.) Stockholm: Språkrådet, Norstedt.
  • Kommentar: (Läses enligt lärarens anvisningar.)
  • Författare: Ivanic, Roz
  • Artikeltitel: Discourses of Writing and Learning to Write
  • Tidskrift: 2004. Vol. 18, No 3.
  • År/Volym/nr/sidor: Language and education.
  • Författare/red: Pettersson, Karin
  • Titel: Språk- och kunskapsutvecklande undervisning F-3
  • Upplaga: 2018
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Kommentar: Både handbok och arbetsmaterial används.
  • Författare/red: Schmidt, Catarina & Wedin, Åsa
  • Titel: ”Barbie, ninjakrigare och popstjärnor – populärkulturella texter i läs- och skrivundervisningen”. I: Berit Lundgren & Ulla Damber (red.), Critical literacy i svensk klassrumskontext
  • Förlag: Umeå: Umeå universitet
  • Kommentar: S. 51–68.
  • Författare/red: Skolforskningsinstitutet
  • Titel: Feedback i skrivundervisningen. (Systematisk översikt 2018:01.)
  • Upplaga: 2018
  • Förlag: Solna: Skolforskningsinstitutet
  • Webbadress: https://www.skolfi.se/forskningssammanstallningar/publicerade-systematiska-oversikter/feedback-i-skrivundervisningen/
  • Kommentar: Digital resurs.
  • Författare/red: Westlund, Barbro
  • Titel: Aktiv läskraft. Att undervisa i lässtrategier för förståelse. Fk-årskurs 3. (Första utgåvan. ed., Lärare lär)
  • Upplaga: 2017
  • Förlag: Stockholm: Natur & Kultur

Aktuell litteratur om bedömning enligt lärarens anvisningar tillkommer. Handbokslitteratur Dysthe, Olga et al., 2011. Skriva för att lära. Skrivande i högre utbildning. Lund: Studentlitteratur. Hellspong, Lennart & Ledin, Per 1997. Vägar genom texten. Handbok i brukstextanalys. Lund: Studentlitteratur. Karlsson, Ola (red.) & Språkrådet 2017. Svenska skrivregler. (Fjärde upplagan. ed., Språkrådets skrifter 22). Stockholm: Liber. Skolverket 2017. Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Reviderad 2017. https://www.skolverket.se/publikationer?id=3813 Skolverket. Kommentarmaterial till kursplanen i svenska (reviderad 2017). https://www.skolverket.se/publikationer?id=3808 Skolverket 2017. Nya språket lyfter. Bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans årskurs 1–6. https://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.178922!/nyaspraktlyfter_webbversion.pdf Svenska språknämnden 2003. Svenskt språkbruk. Ordbok över konstruktioner och fraser. Stockholm: Norstedts ordbok. Svenska språknämnden 2016. Språkriktighetsboken (Andra upplagan Skrifter utgivna av Svenska språknämnden 93). Malmö: NE. Strömquist, Siv 2014. Konsten att tala och skriva. Malmö: Gleerup. Svenska akademien 2015. Svenska akademiens ordlista över svenska språket (Fjortonde upplagan. ed.). Stockholm: Svenska akademien. Svenska akademien & Lexikaliska institutet, 2009. Svensk ordbok. Utgiven av Svenska Akademien. Svenska akademiens ordböcker: Svenska akademiens ordlista (SAOL); Svensk ordbok (SO); Svenska akademiens ordbok (SAOB). www.svenska.se

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15