Svenska språket GR (A), Läs- och skrivutveckling II. Svenska för grundlärare F–3, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Svenska språket GR (A), Läs- och skrivutveckling II. Svenska för grundlärare F–3, 7,5 hp
Swedish Language BA (A), Reading and Writing Development II. Primary School Teacher, Pre-school Class and Year 1-3, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: SV058G
- Ämne huvudområde: Svenska språket
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Humaniora 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
- Fastställd: 2020-10-05
- Senast ändrad: 2020-11-23
- Giltig fr.o.m: 2021-01-16
Syfte
Kursen syftar till att ge studenterna fördjupade kunskaper om läs- och skrivutveckling i årskurserna F–3 samt utökade och fördjupade kunskaper om svenska språkets fras-, sats- och textstruktur. Metoder för ett läs- och språkstimulerande arbetssätt i klassrummet diskuteras och problematiseras.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- Redogöra för samt diskutera teorier och metoder om läs- och skrivinlärning i relation till förskoleklassens och grundskolans styrdokument.
- Visa förståelse för skönlitteraturens betydelse för barns språkutveckling.
- Redogöra för svenskans fras-, sats- och textstruktur i förhållande till barns lexikala och grammatiska språkutveckling i ett första- och andraspråksperspektiv.
- Diskutera för- och nackdelar med olika datainsamlingsmetoder.
Färdighet och förmåga
- Utföra grundläggande språklig analys och bedömning av elevers skriftkompetens och kommunikativa förmågor samt föreslå åtgärder för elevers språkutveckling i F-3.
- Kunna tillämpa vissa metoder för aktivt skönlitteraturarbete, inklusive läsförståelsestrategier och estetiska läsprocesser samt boksamtal och diktverkstad.
- Tillämpa vedertagna normer för textriktighet och svensk språkriktighet, generella normer för akademiskt skrivande samt angivna normer för aktuella texter.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Jämföra, diskutera och värdera olika läs- och skrivinlärningsmetoder.
- Diskutera och problematisera barns läs- och skrivutveckling ur ett didaktiskt perspektiv med hänsyn till förskoleklassens och grundskolans styrdokument.
- Visa förståelse för värderings- och likabehandlingsperspektiv i relation till barnlitteratur och litteraturarbete.
Innehåll
Under kursen behandlas teorier om och metoder för läs- och skrivinlärning samt läs- och skrivutveckling för årskurserna F–3. Teorier och metoder diskuteras i förhållande till grundskolans styrdokument. Kursen ger också fördjupade kunskaper om svenska språkets struktur. Språkstimulerande och språkutvecklande aktiviteter i klassrummet diskuteras och problematiseras. Litteraturdidaktik och läsförståelsestrategier introduceras, samt metoder för aktivt skönlitteraturarbete, som boksamtal och diktverkstad. Under kursens gång utvecklas också studenternas förmåga att tillämpa svensk språk- och textriktighet i akademiskt skrivande.
Behörighet
För tillträde till kursen krävs godkänt resultat från Pedagogik GR (A) Utbildningsvetenskaplig kärna I, Grundlärare, Förskoleklass - åk 1-3, 15 hp.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisning sker dels på campus genom föreläsningar, lektioner, seminarier och grupparbeten, dels via lärplattformen genom föreläsningar, seminarier och övningar.
Examination
2101: Läs- och skrivutveckling II. Svenska för grundlärare F–3, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Kursen examineras genom en skriftlig enskild salstentamen och genom aktivt deltagande i tre examinerande seminarier.
Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Betygskriterier:
För att erhålla betyget VG (väl godkänd) krävs att lärandemålen för kursen är väl uppfyllda.
För att erhålla betyget G (godkänd) krävs att lärandemålen för kursen är uppfyllda.
För att erhålla betyget U (underkänd) är lärandemålen för kursen inte uppfyllda.
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Övrig information
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med SV040G, Svenska språket GR(A), Läs- och skrivutveckling för grundlärare, förskoleklass och åk 1–3, 7,5 hp, eller SV050G, Svenska språket GR(A), Läs- och skrivutveckling för grundlärare, förskoleklass och åk 1–3, 7,5 hp, eller LI030G, Litteraturvetenskap GR(A), Barnlitteratur för grundlärare, förskoleklass och åk 1–3, 7,5 hp eller LI058G, Litteraturvetenskap GR(A), Barnlitteratur för grundlärare, förskoleklass och åk 1–3, 7,5 hp.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Kommentar: Aktuella artiklar och barnböcker tillkommer.
- Författare/red: Bergh Nestlog, Ewa & Danielsson Kristina
- Titel: Textskapande i grundskolan. Utveckla funktionella skrivpraktiker
- Upplaga: 2020
- Förlag: Lund: Studentlitteratur
- Kommentar: Läses enligt anvisningar.
- Författare/red: Bergh Nestlog, Ewa & Danielsson, Kristina
- Titel: Textskapande i grundskolan. Utveckla funktionella skrivpraktiker
- Upplaga: 2020
- Förlag: Lund: Studentlitteratur
- Kommentar: Läses enligt anvisningar
- Författare/red: Blikstad-Balas, Marte
- Titel: Literacy i skolan
- Upplaga: 2018
- Förlag: Lund: Studentlitteratur
- Kommentar: Läses enligt anvisningar.
- Författare/red: Chambers, Aidan
- Titel: Böcker inom och omkring oss
- Upplaga: 2014
- Förlag: Gilla böcker
- Kommentar: Även tidigare upplagor kan användas.
- Författare/red: Eriksson, Jessica (m.fl.)
- Titel: Kreativ grammatikundervisning från förskoleklass till åk 6
- Upplaga: 2017
- Förlag: Gustavsberg: Columbus
- Kommentar: Läses enligt anvisningar.
- Författare/red: Fridolfsson, Inger
- Titel: Grunderna i läs- och skrivinlärning
- Upplaga: 2015
- Förlag: Lund: Studentlitteratur
- Kommentar: Läses enligt anvisningar.
- Författare/red: Heard, Georgia
- Titel: Allt gott på jorden och i solen. Om dikt och diktskrivning
- Upplaga: 2007
- Förlag: Daidalos
- Författare/red: Lundberg, Ingvar
- Titel: God skrivutveckling. Kartläggning och övningar
- Upplaga: 2008
- Förlag: Stockholm: Natur & Kultur
- Kommentar: Läses enligt anvisningar.
- Författare/red: Lundberg, Ingvar & Herrlin, Katarina
- Titel: God läsutveckling. Kartläggning och övningar
- Upplaga: 2014
- Förlag: Stockholm: Natur och kultur
- Kommentar: Läses enligt anvisningar.
- Författare/red: Stensson, Britta
- Titel: Mellan raderna. Strategier för en tolkande läsundervisning
- Upplaga: 2006
- Förlag: Daidalos
- Författare/red: Svensson, Gudrun
- Titel: Transspråkande i teori och praktik
- Upplaga: 2017
- Förlag: Stockholm: Natur & Kultur
- Kommentar: Läses enligt anvisningar.
- Författare/red: Wedin, Åsa (m.fl.)
- Titel: Språklig mångfald i klassrummet
- Upplaga: 2017
- Förlag: Stockholm: Lärarförlaget
- Kommentar: Läses enligt anvisningar.
Referenslitteratur
- Författare/red: Bryman, Alan
- Titel: Samhällsvetenskapliga metoder
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Liber: Stockholm
Handböcker som används på samtliga kurser i svenska: Dysthe, Olga (m.fl.), 2011: Skriva för att lära. Skrivande i högre utbildning. Lund: Studentlitteratur. Karlsson, Ola & Språkrådet, 2017: Svenska skrivregler. Stockholm: Liber. (Fjärde uppl. Rev. Språkrådets skrifter 22.) Skolverket, 2017: Kommentarmaterial till kursplanen i svenska (reviderad 2017). Skolverket. Digital resurs. Skolverket, 2017: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Reviderad 2017. Skolverket. Digital resurs. Strömquist, Siv, 2014: Konsten att tala och skriva. Malmö: Gleerup. Svenska akademien & Lexikaliska institutet, 2009: Svensk ordbok. Stockholm: Svenska akademien. Svenska akademiens ordböcker. Svenska Akademiens ordlista (SAOL); Svensk ordbok (SO); Svenska akademiens ordbok (SAOB). www.svenska.se Svenska akademien, 2015: Svenska akademiens ordlista över svenska språket. Stockholm: Svenska akademien. (Fjortonde upplagan. Rev.) Svenska språknämnden, 2016: Språkriktighetsboken. Malmö: NE. (Andra upplagan Skrifter utgivna av Svenska språknämnden 93.) Svenska språknämnden, 2003: Svenskt språkbruk. Ordbok över konstruktioner och fraser. Stockholm: Norstedts.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket