Turismvetenskap GR (A), Svensk och internationell turism, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Turismvetenskap GR (A), Svensk och internationell turism, 7,5 hp
Tourism Studies BA (A), Swedish and International tourism, 7,5 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: TR042G
  • Ämne huvudområde: Turismvetenskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Naturvetenskap 20%, Samhällsvetenskap 80%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Institutionen för samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2012-02-08
  • Senast ändrad: 2012-03-27
  • Giltig fr.o.m: 2012-08-20

Syfte

Syftet med kursen är att ge en grundläggande förståelse för hur turismens efterfråge- och utbudssidor fungerar i Sverige och internationellt. Kursen ska ge kunskap om och förståelse för turismens komponenter med efterfrågan och utbud samt turismens utveckling och de orsaker som påverkar den processen historiskt och i en framtid.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska den studerande:

• Kunna definiera och förklara turismens generella egenskaper och funktioner beträffande efterfrågan och utbud.
• Kunna redogöra för turismens historiska utveckling och de faktorer som i huvudsak påverkat denna utveckling.
• Kunna diskutera och värdera hur förändringar i ekonomiska, sociala och politiska villkor
kan påverka turismens och turistnäringens förutsättningar.

Innehåll

Kursen tar sin utgångspunkt i problemet att avgränsa och definiera begreppet turism, vilket är ett av de grundläggande problemen, inte bara vid bedömning av turismens omfattning och betydelse, utan även för att bestämma de faktorer som påverkar efterfrågan och utbud inom turismsektorn. Vidare ger den en grundläggande kunskap om turismens funktionssätt och omfattning i ett svenskt och internationellt perspektiv. Kursen behandlar dessutom turismens historia samt nutida efterfrågeförändringar och deras orsaker.

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen sker på distans med utnyttjande av Mittuniversitetets webbaserade system. Deltagande i kursen förutsätter tillgång till dator. Kursen innehåller olika inlämnings- och diskussionsuppgifter som redovisas löpande.

Examination

Kursen examineras genom individuella inlämningsuppgifter, längre skriftliga rapporter och/eller en hemtentamen. Om inte alla uppgifter inlämnats senast vid uppsamlingstillfälle gäller omregistrering och inlämning av uppgift nästa gång kursen ges.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Kursen är nätbaserad och förutsätter tillgång till dator med Internetuppkoppling. Det är även bra om du har tillgång till webbkamera och headset eftersom du då har möjlighet att utnyttja fler kommunikationsverktyg under kursens gång. Observera dock att det inte är något krav då du kan genomföra kursen utan dessa tillbehör.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Titel: Ytterligare litteratur/material kan tillkomma.
  • Författare/red: Björklund, Maria & Paulsson, Ulf
  • Titel: Seminarieboken – att skriva, presentera och opponera
  • Ort: Lund
  • Upplaga: Senaste upplaga
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Holloway, J Christopher., Humphreys, Claire., Davidson, Rob
  • Titel: The Business of Tourism
  • Ort: Harlow
  • Upplaga: Senaste upplaga
  • Förlag: Financial Times Prentice Hall

Referenslitteratur

  • Författare/red: Lundmark, Linda., Marjavaara, Roger., Müller, Dieter
  • Titel: Turismen i Sverige – branscher och aktörer
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15