Turismvetenskap GR (A), Svensk och internationell turism, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Turismvetenskap GR (A), Svensk och internationell turism, 7,5 hp
Tourism Studies BA (A), Swedish and International tourism, 7,5 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: TR042G
- Ämne huvudområde: Turismvetenskap
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Naturvetenskap 20%, Samhällsvetenskap 80%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Institutionen för samhällsvetenskap
- Fastställd: 2012-02-08
- Senast ändrad: 2013-03-13
- Giltig fr.o.m: 2013-07-31
Syfte
Syftet med kursen är att ge en grundläggande förståelse för hur turismens efterfråge- och utbudssidor fungerar i Sverige och internationellt. Kursen ska ge kunskap om och förståelse för turismens komponenter med efterfrågan och utbud samt turismens utveckling och de orsaker som påverkar den processen historiskt och i en framtid.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska den studerande:
• Kunna definiera och förklara turismens generella egenskaper och funktioner beträffande efterfrågan och utbud.
• Kunna redogöra för turismens historiska utveckling och de faktorer som i huvudsak påverkat denna utveckling.
• Kunna diskutera och värdera hur förändringar i ekonomiska, sociala och politiska villkor
kan påverka turismens och turistnäringens förutsättningar.
Innehåll
Kursen tar sin utgångspunkt i problemet att avgränsa och definiera begreppet turism, vilket är ett av de grundläggande problemen, inte bara vid bedömning av turismens omfattning och betydelse, utan även för att bestämma de faktorer som påverkar efterfrågan och utbud inom turismsektorn. Vidare ger den en grundläggande kunskap om turismens funktionssätt och omfattning i ett svenskt och internationellt perspektiv. Kursen behandlar dessutom turismens historia samt nutida efterfrågeförändringar och deras orsaker.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen sker på distans med utnyttjande av Mittuniversitetets webbaserade system. Deltagande i kursen förutsätter tillgång till dator. Kursen innehåller olika inlämnings- och diskussionsuppgifter som redovisas löpande.
Examination
Kursen examineras genom individuella inlämningsuppgifter, längre skriftliga rapporter eller en hemtentamen. Om inte alla uppgifter inlämnats senast vid uppsamlingstillfälle gäller omregistrering och inlämning av uppgift nästa gång kursen ges. På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx innebär komplettering och F är underkänt och innebär omregistrering på kursen nästa gång den ges. Betygskriterier se Ämnesspecifika betygskriterier www.miun.se/betygskriterier.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Betyg F på hela kursen innebär att om studenten önskar fullgöra kursen krävs omregistrering på kursen (för att få tillgång till den webbaserade lärplattformen). Omregistrering kan ske i mån av plats nästa gång kursen ges.
Kursen är nätbaserad och förutsätter tillgång till dator med Internetuppkoppling. Det är även bra om studenten har tillgång till webbkamera och headset eftersom möjlighet då finns att utnyttja fler kommunikationsverktyg under kursens gång. Observera dock att det inte är något krav då kursen kan genomföras utan dessa tillbehör.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Titel: Ytterligare litteratur/material kan tillkomma.
- Författare/red: Björklund, Maria & Paulsson, Ulf
- Titel: Seminarieboken – att skriva, presentera och opponera
- Ort: Lund
- Upplaga: Senaste upplaga
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Holloway, J Christopher., Humphreys, Claire., Davidson, Rob
- Titel: The Business of Tourism
- Ort: Harlow
- Upplaga: Senaste upplaga
- Förlag: Financial Times Prentice Hall
Referenslitteratur
- Författare/red: Lundmark, Linda., Marjavaara, Roger., Müller, Dieter
- Titel: Turismen i Sverige – branscher och aktörer
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Liber