Lärarutbildning
Kursplanen är nedlagd
Utbildningsplan för:
Lärarutbildning, 210-330 hp
Teacher training programme
Allmänna data om programmet
- Programkod: ULÄRG
- Tillträdesnivå: Grundnivå
- Diarienummer: MIUN 2008/1083
- Högskolepoäng: 210-330
- Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
- Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
- Giltig fr.o.m: 2007-09-03
Syfte
Utbildningen syftar till att den studerande genom teoretiska, vetenskapliga och erfarenhetsbaserade studier skall tillägna sig de kunskaper och de färdigheter som behövs för att förverkliga de mål som leder till lärarexamen
Lärandemål
Utöver de allmänna målen i 1 kap. 9 § i högskolelagen gäller högskoleförordningens mål och Mittuniversitetets lokala mål för lärarexamen. Dessa mål skall ligga till grund för lärarutbildningens kursplaner.
Mål enligt högskoleförodningen, MIUN 2006/1561
För lärarexamen skall studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att förverkliga förskolans, fritidshemmets, förskoleklassens, skolans eller vuxenutbildningens mål samt för att medverka i utvecklingen av respektive verksamhet enligt gällande föreskrifter och riktlinjer.
Kunskap och förståelse
För lärarexamen skall studenten
–visa sådan kunskap i ämnen eller inom ämnesområden som krävs för den verksamhet som utbildningen avser, inbegripet kunskap om ämnets eller ämnesområdets vetenskapliga grund, och om relevanta metoder inom verksamheten samt visa insikt om aktuella forskningsfrågor,
–visa kunskap om lärande och undervisning,
–visa kunskap om läs- och skrivinlärningens och matematikens betydelse för barns och elevers kunskapsutveckling, och
–visa kunskap om betydelsen av ett jämställdhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten och vid presentation av ämnesstoffet.
För undervisning och annan pedagogisk verksamhet i förskola, förskoleklass och grundskolans tidigare år skall studenten dessutom
–visa mycket god kunskap i läs- och skrivinlärning och i grundläggande matematikinlärning.
För undervisning i grundskolan och i gymnasieskolan skall studenten dessutom
–visa mycket god kunskap i att analysera och bedöma elevers kunskapsutveckling samt god kunskap i betygssättning.
Färdighet och förmåga
För lärarexamen skall studenten
–visa förmåga att omsätta kunskaper i ämnen eller inom ämnesområden och om lärande och undervisning som krävs för den verksamhet som utbildningen avser så att alla barn och elever lär och utvecklas,
–visa förmåga att förmedla och förankra samhällets och demokratins värdegrund,
–visa förmåga att förmedla, förankra och tillämpa gällande regelverk som syftar till att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av barn och elever,
–visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och annan pedagogisk verksamhet och delta i ledningen av denna,
–visa förmåga att analysera, bedöma, dokumentera och värdera elevers lärande och utveckling i förhållande till verksamhetens mål samt informera och samarbeta med föräldrar och vårdnadshavare,
–visa förmåga att använda informationsteknik i den pedagogiska verksamheten och inse betydelsen av olika mediers roll för denna, och
–visa förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över både egna och andras erfarenheter och relevanta forskningsresultat för att därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom ämnen eller ämnesområden.
För lärarexamen på avancerad nivå omfattande 240, 270, 300 eller 330 högskolepoäng skall studenten dessutom
–visa fördjupad förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över både egna och andras erfarenheter och relevanta forskningsresultat.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För lärarexamen skall studenten
–visa självkännedom och empatisk förmåga,
–visa förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,
–visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot barn, elever och deras vårdnadshavare, och
–visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet.
Självständigt arbete (examensarbete)
För lärarexamen om 210 högskolepoäng skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng,
För lärarexamen om 240, 270, 300 och 330 högskolepoäng skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 30 högskolepoäng eller två sådana arbeten om vardera minst 15 högskolepoäng.
Lokala mål
Lärarutbildningen vid Mittuniversitetet integrerar skolning i modern informations- och
kommunikationsteknik tidigt i utbildningen. Därigenom kommer lärare som utbildas vid Mittuniversitetet att ha en bra grund för kunskapsutveckling och arbete i nätverk med andra lärare och skolor såväl lokalt som globalt.
Ett internationellt perspektiv berikar utbildningen och är en självklarhet i en kreativ
högskolemiljö. Mittuniversitetets internationella verksamhet för studerandeutbyte och
lärarutbyte bidrar på ett positivt sätt till internationalisering av utbildningen. Vid val av
kurslitteratur och vid planering och genomförande av kurser skall genusperspektivet beaktas och internationella jämförelser alltid eftersträvas och vara naturliga inslag.
Innehåll
Utbildningen skall omfatta följande tre integrerade områden, som kan innehålla kurser på såväl grundnivå som avancerad nivå: ett allmänt utbildningsområde om 90 högskolepoäng, hp, omfattande tvärvetenskapliga studier, en eller flera inriktningar om minst 60 högskolepoäng mot ett ämne eller ämnesområde och en specialisering om minst 30 högskolepoäng. Av de allmänna utbildningsområdet skall minst 15 högskolepoäng vara verksamhetsförlagda. Minst 15 högskolepoäng per inriktning skall vara verksamhetsförlagda.
Val sker vid tidpunkter som är fastställda av Mittuniversitetet inför terminer med specialiseringar och inför eventuell andra inriktning med möjlighet att ytterligare profilera en egen utbildnings- och examensprofil. Den studerande måste aktivt ansöka om plats inför sista kursen i Allmänt utbildningsområde 61-90 hp.
För lärarexamen på avancerad nivå ingår kurser omfattande 60 högskolepoäng på avancerad nivå.
I Mittuniversitetets examensbeskrivning anges kraven för att erhålla lärarexamen för grundnivå och avancerad nivå.
Valen i lärarutbildningen medför att den studerande själv ansvarar för att kraven för aktuell lärarexamen uppfylls.
Viss del av lärarutbildningen är verksamhetsförlagd. Den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) ingår i såväl allmänt utbildningsområde som i inriktningar och genomförs inom pedagogiska verksamhetsområden som förskola/förskoleklass, skolbarnomsorg, grundskola och gymnasieskola samt vissa motsvarande skolformer, nämligen särskola, specialskola och sameskola.
De verksamhetsförlagda delarna av utbildningen genomförs inom ramen för aktuell lärarexamen och bidrar till integration mellan högskoleförlagd och verksamhetsförlagd utbildning vilket bidrar till utveckling av yrkeskunskaperna. Målsättning, riktlinjer och föreskrifter beträffande verksamhetsförlagd utbildning framgår av särskilt dokument (Dnr MIUN 2007/1206).
Allmänt utbildningsområde är obligatoriskt för samtliga varianter av lärarexamen enligt examensbeskrivningen och utgörs av ett antal kurser om sammanlagt 90 hp. Av dessa 90 hp utgör verksamhetsförlagd utbildning sammanlagt 15 hp.
Allmänt utbildningsområde omfattar den gemensamma kärnan av kunskaper för alla blivande lärare och består av tvärvetenskapliga studier. Utbildningsområdet innehåller studier i lärande, undervisning, betydelsen av läs- skriv- och matematikinlärning, specialpedagogik, socialisation, kulturfrågor, samhällsuppdrag, demokrati, värdegrund, miljö, kommunikationsformer samt betyg och bedömning.
Allmänt utbildningsområde inrymmer ett examensarbete om 15 hp. Examensarbetet är en viktig del i utvecklingen av den enskilde studerandes vetenskapliga förhållningssätt. I examensarbetet skall den studerande genomföra ett självständigt arbete i vilket han/hon visar förmåga att organisera och använda kunskap samt relatera denna till den kommande yrkesverksamheten.
En inriktning kan bestå av en kurs eller utgöras av en kombination av kurser som fokuserar på såväl ämnesinnehåll som betingelser för lärandet. Varje inriktning omfattar minimum 60 hp varav minst 15 hp är verksamhetsförlagd utbildning. För att erhålla en fördjupning måste minst 90 hp uppnås. I inriktningar ingår didaktik och ämnesdidaktik samt moment om bedömning och betygsättning, vilket framgår av inriktningarnas kursplan/er.
Specialisering möjliggör för den studerande att profilera sin utbildning. En specialisering består av en kurs eller en kombination av kurser inom ett ämne/ämnesområde omfattande minst 30 hp som kan innebära en fördjupning av det tidigare lästa eller vara en profilering eller breddning. Den studerande har möjlighet att välja specialiseringskurser med relevans för lärarutbildningen se särskild lista samt ur Mittuniversitetets övriga kursutbud eller kurser vid andra lärosäten, såväl nationella som internationella. Sådana studier skall, för att kunna ingå i en lärarexamen, i särskild ordning prövas och godkännas av Lärarutbildningsnämnden, LUN.
Utbildningen börjar med Allmänt utbildningsområde 1-30 hp. Därefter följer den valda inriktningen. Den andra kursen Allmänt utbildningsområde 31-60 hp infaller i mitten av utbildningen och den tredje kursen Allmänt utbildningsområde 61-90 hp
infaller i slutet av utbildningen på grundnivå. För de som avser att ta ut en examen på avancerad nivå återstår kurser och examensarbete på avancerad nivå.
Inom Mittuniversitetet examineras lärare för arbete i förskola, förskoleklass, fritidshem, grundskolans tidigare och senare år samt gymnasieskolan. Samtliga inriktningar och specialiseringar ska vara relevanta för det verksamhetsområde som examen är avsedd för. Nedan anges fordringarna för respektive examen.
Lärarexamen avsedd för förskola och förskoleklass
Examen är på grundnivå och skall omfatta 210 hp och bestå av:
- allmänt utbildningsområde, 90 hp inklusive 15 hp VFU och examensarbete om
15 hp,
- en inriktning om minst 60 hp godkänd för undervisning och annan pedagogisk
verksamhet i förskola och förskoleklass, inklusive 15 hp VFU,
- minst en specialisering, om 30 hp,
- läs-, skriv- och matematikinlärning omfattande minst 30 hp.
Till examensbenämningen kan även verksamhetsområdet fritidshem tilläggas under förutsättning att relevant specialisering inom området ingår.
Lärarexamen avsedd för grundskolans tidigare år
Examen på grundnivå skall omfatta minst 210 hp och bestå av:
- allmänt utbildningsområde, 90 hp inklusive 15 hp VFU och examensarbete om
15 hp,
- en inriktning om minst 60 hp, godkänd för undervisning och annan pedagogisk
verksamhet i grundskolans tidigare år, inklusive 15 hp VFU,
- minst en specialisering omfattande 30 hp,
- läs-, skriv- och matematikinlärning omfattande minst 30 hp ska antingen ingå i specialisering eller inriktning.
Till examensbenämningen kan även verksamhetsområdet fritidshem tilläggas under förutsättning att relevant specialisering inom området ingår.
Lärarexamen avsedd för grundskolans tidigare år
Examen på avancerad nivå skall omfatta 240 hp och bestå av:
- allmänt utbildningsområde, 90 hp inklusive 15 hp VFU och 15 hp examensarbete på grundnivå,
- en inriktning om minst 60 hp, godkänd för undervisning och annan pedagogisk
verksamhet i grundskolans tidigare år, inklusive 15 hp VFU,
- minst en specialisering, om 30 hp,
- läs-, skriv- och matematikinlärning ska antingen ingå i specialisering eller inriktning,
- i utbildningen skall minst 60 hp på avancerad nivå inklusive examensarbete på 15 hp eller 30 hp ingå.
Lärarexamen avsedd för grundskolans senare år
Examen på avancerad nivå skall omfatta 270 hp, 300 hp eller 330 hp och bestå av:
- allmänt utbildningsområde, 90 hp inklusive 15 hp VFU och 15 hp examensarbete på grundnivå,
- en fördjupning om minst 90 hp godkänd för undervisning och annan
pedagogisk verksamhet i grundskolans senare år, inklusive 15 hp VFU
- 90 hp i inriktningar/specialiseringar med minst 30 hp i varje ämne/
ämnesområde,
- i ovanstående kurser skall minst 60 hp på avancerad nivå inklusive examensarbete på 15 hp eller 30 hp ingå.
Lärarexamen avsedd för gymnasieskolan
Examen på avancerad nivå skall omfatta 270 hp, 300 hp eller 330 hp och bestå av:
- allmänt utbildningsområde, 90 hp inklusive 15 hp VFU och 15 hp examensarbete på grundnivå,
- två fördjupningar (inriktningar och specialiseringar) om vardera minst 90 hp godkända för undervisning och annan pedagogisk verksamhet i gymnasieskolan, inklusive 15 hp VFU
- för undervisning i svenska respektive samhällskunskap krävs minst 120 hp i respektive ämnesområde som är relevanta för dessa ämnen,
- i ovanstående kurser skall minst 60 hp på avancerad nivå inklusive examensarbete på 15 hp eller 30 hp ingå.
För examen på avancerad nivå kan student välja att göra ett examensarbete om 30 hp och detta examensarbete skall i sin helhet vara på avancerad nivå.
Examen kan utfärdas avsedd för både grundskolans senare år och gymnasieskolan om båda fördjupningarna är godkända för undervisning i båda verksamhetsområdena.
I examensbeviset anges vilka inriktningar och specialiseringar den studerande har fullgjort och på vilken nivå kurserna ges. I examensbeviset skall också anges för vilken undervisning eller verksamhet utbildningen är avsedd.
Inriktningar
Matematik, 300 hp
-
Samhällskunskap, 330 hp
Civics
Språk och kultur, 240 hp
-
Svenska, 330 hp
-
Läs-, skriv- och matematikinlärning, 240 hp
-
Barn- och ungdomspedagogik - förskola och förskoleklass, 210 hp
-
Naturvetenskap, 300 hp
-
Biologi, 300 hp
-
Engelska, 300 hp
-
Historia, 300 hp
-
Behörighet
Barn- och ungdomspedagogik – förskola och förskoleklass: Sb G.11
Biologi: Sv B, En B, Sh A, Ma C, Ke B, Bi B
Engelska: Sb G.11
Historia: Sb G.11
Läs- skriv- och matematikinlärning: Sb G.11
Matematik: Sb G.11 samt Ma D
Naturvetenskap: Sb G.11 samt Ma C, Nk B, alt Bi A, Fy A, Ke A
Samhällskunskap: Sb G.11
Språk och kultur: Sb G.11
Svenska: Sb G.11
(Äldre gymnasiebetyg)
Programbeskrivning
Inom Mittuniversitetets lärarutbildning utbildas lärare för arbete i förskola, förskoleklass, fritidshem, grundskola och gymnasieskola. Utbildning och forskning genomförs av olika institutioner vid Mittuniversitetet.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Spärrar i utbildningen
Särskilda förkunskaper för kurs inom programmet anges i respektive kursplan.
Undervisning och examination
Arbetssätt, arbetsformer och examinationsformer kan variera beroende på syfte, innehåll och uppläggning i den enskilda kursen. Betyg ges på varje kurs. Betygsskalan framgår av respektive kursplan. Se Mittuniversitetets betygskriterier, www.miun.se/betygskriterier
Examensbenämning
Lärarexamen
Övrig information
För att öka valmöjligheter i terminer med specialiseringar förekommer att kurser samordnas och/eller ges på distans även för campusstudenter.
Kurser ges under förutsättning att tillräckligt antal sökande finns.
Under utbildningens gång kan det ske förändringar. Kurser kan genomgå förändringar avseende namn, innehåll, poängfördelning och placering i tiden.
Den studerande förutsätts själv finansiera kostnader för resor och logi i samband med obligatoriska kursmoment som exkursioner, laborationer och verksamhetsförlagd utbildning.
Kurser i utbildningen utvärderas i enlighet med Mittuniversitetets bestämmelser för kursutvärderingar (MIUN 2006/448).