Lärarutbildning

Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Utbildningsplan för:
Lärarutbildning, 210-330 hp
Teacher training programme

Allmänna data om programmet

  • Programkod: ULÄRG
  • Tillträdesnivå: Grundnivå
  • Diarienummer: MIUN 2008/1083
  • Högskolepoäng: 210-330
  • Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
  • Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
  • Senast ändrad: 2008-09-11
  • Giltig fr.o.m: 2008-09-01

Syfte

Utbildningen syftar till att den studerande genom teoretiska, vetenskapliga och erfarenhetsbaserade studier skall tillägna sig de kunskaper och de färdigheter som behövs för att uppnå de mål som leder till lärarexamen.

Lärandemål

Utöver de allmänna målen i 1 kap. 9 § i Högskolelagen gäller Högskoleförordningens mål och Mittuniversitetets lokala mål för lärarexamen. Dessa mål skall ligga till grund för lärarutbildningens kursplaner.

Lärarexamen avläggs på grundnivå eller avancerad nivå beroende
på poängomfattning, krav på fördjupning i ett ämne eller inom
ett ämnesområde och krav på omfattning av studier på avancerad
nivå.


Högskoleförordningens mål

För lärarexamen skall studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att förverkliga förskolans, fritidshemmets, förskoleklassens, skolans eller vuxenutbildningens mål samt för att medverka i utvecklingen av respektive verksamhet enligt gällande föreskrifter och riktlinjer.

Kunskap och förståelse

För lärarexamen skall studenten
–visa sådan kunskap i ämnen eller inom ämnesområden som krävs för den verksamhet som utbildningen avser, inbegripet kunskap om ämnets eller ämnesområdets vetenskapliga grund, och om relevanta metoder inom verksamheten samt visa insikt om aktuella forskningsfrågor,
–visa kunskap om lärande och undervisning,
–visa kunskap om läs- och skrivinlärningens och matematikens betydelse för barns och elevers kunskapsutveckling, och
–visa kunskap om betydelsen av ett jämställdhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten och vid presentation av ämnesstoffet.

För undervisning och annan pedagogisk verksamhet i förskola, förskoleklass och grundskolans tidigare år skall studenten dessutom
–visa mycket god kunskap i läs- och skrivinlärning och i grundläggande matematikinlärning.

För undervisning i grundskolan och i gymnasieskolan skall studenten dessutom
–visa mycket god kunskap i att analysera och bedöma elevers kunskapsutveckling samt god kunskap i betygssättning.

Färdighet och förmåga

För lärarexamen skall studenten
–visa förmåga att omsätta kunskaper i ämnen eller inom ämnesområden och om lärande och undervisning som krävs för den verksamhet som utbildningen avser så att alla barn och elever lär och utvecklas,
–visa förmåga att förmedla och förankra samhällets och demokratins värdegrund,
–visa förmåga att förmedla, förankra och tillämpa gällande regelverk som syftar till att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av barn och elever,
–visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och annan pedagogisk verksamhet och delta i ledningen av denna,
–visa förmåga att analysera, bedöma, dokumentera och värdera elevers lärande och utveckling i förhållande till verksamhetens mål samt informera och samarbeta med föräldrar och vårdnadshavare,
–visa förmåga att använda informationsteknik i den pedagogiska verksamheten och inse betydelsen av olika mediers roll för denna, och
–visa förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över både egna och andras erfarenheter och relevanta forskningsresultat för att därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom ämnen eller ämnesområden.

För lärarexamen på avancerad nivå omfattande 240, 270, 300 eller 330 högskolepoäng skall studenten dessutom
–visa fördjupad förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över både egna och andras erfarenheter och relevanta forskningsresultat.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

För lärarexamen skall studenten
–visa självkännedom och empatisk förmåga,
–visa förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,
–visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot barn, elever och deras vårdnadshavare, och
–visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet.

Självständigt arbete (examensarbete)

För lärarexamen om 210 högskolepoäng skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng,
För lärarexamen om 240, 270, 300 och 330 högskolepoäng skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 30 högskolepoäng eller två sådana arbeten om vardera minst 15 högskolepoäng.

Lokala mål

- När lärarstudenter tar sin examen vid Mittuniversitetet har de erhållit en tydlig utbildningsprofil och en plattform för professionell utveckling.

I sin utformning kombinerar lärarutbildningen vid Mittuniversitetet campusförlagd utbildning och distansutbildning för att erbjuda ett flexibelt, tillgängligt lärande i en regional och nationell rekrytering. Till studenternas hjälp finns universitetets och kommunernas lärarutbildare och administratörer.

- När lärarstudenter tar sin examen vid Mittuniversitetet har de tagit del i i en väl integrerad utbildning där universitet och skola samverkar.

För att underlätta och förverkliga samarbete mellan universitet och kommuner på många plan finns organisationen för den verksamhetsförlagda utbildningen, VFU, och det regionala utvecklingsnätverket, RUN, som i seminarier och konferenser sammanför universitetets och kommunernas företrädare till gemensam, strategisk planering av utbildning, examensarbeten och forskning.

- Efter genomgången utbildning har studenterna fått erfarenhet av utbildning på flera institutioner och har efter avancerad nivå behörighet till forskarutbildning.

Lärarutbildningen vid Mittuniversitetet finns på flera institutioner och ges på två nivåer: grundnivå och avancerad nivå. Inom profilområdet Lärande och bildning, ett av Mittuniversitetets fem profilområden för forskning, organiseras den utbildningsvetenskapliga forskningen.

- Lärare som utbildats vid Mittuniversitetet har nått en bra grund för kunskapsutveckling och arbete i nätverk med andra lärare och skolor lokalt, regionalt, nationellt och globalt.

Lärarutbildningen vid Mittuniversitetet integrerar skolning i informations- och kommunikationsteknik tidigt i utbildningen.

- Genom Mittuniversitetets internationella verksamhet för studerandeutbyte, lärarutbyte och utbyte av forskning får studenten interna och externa instrument för ett internationellt förhållningssätt som berikar utbildningen. Vid val av kurslitteratur och vid planering och genomförande av kurser skall genusperspektivet beaktas och internationella jämförelser alltid eftersträvas och vara naturliga inslag.

- För lärarexamen om 240, 270, 300 och 330 högskolepoäng skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort två självständiga arbeten (examensarbeten) om vardera minst 15 högskolepoäng.

Innehåll

Utbildningen skall omfatta följande tre integrerade områden, som kan innehålla kurser på såväl grundnivå som avancerad nivå: ett allmänt utbildningsområde om 90 högskolepoäng, innefattande tvärvetenskapliga studier, en eller flera inriktningar om minst 60 högskolepoäng mot ett ämne eller ämnesområde och en eller flera specialiseringar om minst 30 högskolepoäng. Av det allmänna utbildningsområdet skall minst 15 högskolepoäng vara verksamhetsförlagda. Minst 15 högskolepoäng per inriktning skall också vara verksamhetsförlagda.

Val sker vid tidpunkter som är fastställda av Mittuniversitetet inför terminer med specialiseringar och inför eventuell andra inriktning med möjlighet att ytterligare profilera en individuell utbildnings- och examensprofil. Den studerande måste ansöka om plats inför sista kursen i Allmänt utbildningsområde 61-90 högskolepoäng.

För lärarexamen på avancerad nivå ingår kurser omfattande minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå. Kurser på avancerad nivå är: Allmänt utbildningsområde 61-90 högskolepoäng (inklusive självständigt arbete 15 högskolepoäng), vald specialisering (inklusive självständigt arbete om 15 högskolepoäng) på avancerad nivå med anknytning till vald inriktning eller som del av inriktning.

I Mittuniversitetets examensbeskrivning anges kraven för att erhålla lärarexamen för grundnivå och avancerad nivå.

Valen i lärarutbildningen medför att den studerande själv ansvarar för att kraven för aktuell lärarexamen uppfylls.

Viss del av lärarutbildningen är verksamhetsförlagd. Den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) ingår i såväl allmänt utbildningsområde som i inriktningar och genomförs inom pedagogiska verksamhetsområden som förskola/förskoleklass, skolbarnomsorg, grundskola och gymnasieskola samt vissa motsvarande skolformer, nämligen särskola, specialskola och sameskola.

De verksamhetsförlagda delarna av utbildningen skall till huvuddelen genomföras inom ramen för aktuell lärarexamen och bidrar till integration mellan högskoleförlagd och verksamhetsförlagd utbildning vilket bidrar till utveckling av yrkeskunskaperna. Målsättning, riktlinjer och föreskrifter beträffande verksamhetsförlagd utbildning framgår av särskilt dokument (Dnr MIUN 2007/1206).

Allmänt utbildningsområde är obligatoriskt för samtliga varianter av lärarexamen enligt examensbeskrivningen och utgörs av ett antal kurser om sammanlagt 90 högskolepoäng. Av dessa 90 högskolepoäng utgör verksamhetsförlagd utbildning sammanlagt 15 högskolepoäng.

Allmänt utbildningsområde innefattar den gemensamma kärnan av kunskaper för alla blivande lärare och består av tvärvetenskapliga studier. Utbildningsområdet innehåller studier i lärande, undervisning, betydelsen av läs- skriv- och matematikinlärning, specialpedagogik, socialisation, kulturfrågor, samhällsuppdrag, demokrati, värdegrund, miljö, kommunikationsformer samt betyg och bedömning.

Allmänt utbildningsområde inrymmer ett självständigt arbete (examensarbete) om 15 högskolepoäng. Det självständiga arbetet (examensarbetet) är en viktig del i utvecklingen av den enskilde studerandes vetenskapliga förhållningssätt. I det självständiga arbetet (examensarbetet) skall den studerande visa förmåga att organisera och använda kunskap samt relatera denna till den kommande yrkesverksamheten och utifrån högskolelagens definition av grundnivå och avancerad nivå.

En inriktning kan bestå av en kurs eller utgöras av en kombination av kurser som fokuserar på såväl ämnesinnehåll som betingelser för lärandet. Varje inriktning omfattar minimum 60 högskolepoäng varav minst 15 högskolepoäng är verksamhetsförlagd utbildning. För att erhålla en fördjupning måste minst 90 högskolepoäng uppnås. I inriktningar ingår didaktik och/eller ämnesdidaktik samt moment om bedömning och betygsättning, vilket framgår av inriktningarnas kursplan/er.

Specialisering möjliggör för den studerande att profilera sin utbildning. En specialisering består av en kurs eller en kombination av kurser inom ett ämne/ämnesområde omfattande minst 30 högskolepoäng som kan innebära en fördjupning av det tidigare lästa eller vara en profilering eller breddning. Specialiseringar kan vara på grundnivå eller avancerad nivå och den studerande väljer specialiseringskurser utifrån examensmål. Specialiseringskurser väljes ur särskild förteckning (www.miun.se/lun/specialisering) eller ur Mittuniversitetets övriga kursutbud eller kurser vid andra lärosäten, såväl nationella som internationella. Sådana studier skall, för att kunna ingå i en lärarexamen, i särskild ordning prövas och godkännas av Lärarutbildningsnämnden, LUN.

Utbildningen börjar med Allmänt utbildningsområde 1-30 högskolepoäng. Därefter följer den valda inriktningen. Den andra kursen Allmänt utbildningsområde 31-60 högskolepoäng infaller i mitten av utbildningen och den tredje kursen Allmänt utbildningsområde 61-90 högskolepoäng infaller i slutet av utbildningen.

Inom Mittuniversitetet examineras lärare för arbete i förskola, förskoleklass, fritidshem, grundskolans tidigare och senare år samt gymnasieskolan. Samtliga inriktningar och specialiseringar skall vara relevanta för det verksamhetsområde som examen är avsedd för.

Examensbeskrivningar http://www.miun.se/examen

Inriktningar

Matematik, 300 hp
-

Samhällskunskap, 330 hp
-

Språk och kultur, 240 hp
-

Svenska, 330 hp
-

Läs-, skriv- och matematikinlärning, 240 hp
-

Barn- och ungdomspedagogik - förskola och förskoleklass, 210 hp
-

Naturvetenskap, 300 hp
-

Biologi, 300 hp
-

Engelska, 300 hp
-

Historia, 300 hp
-

Fritidspedagogik, 210 hp
-

Behörighet

Biologi: Ma C, Ke B, Bi B
Matematik: Ma C
Naturvetenskap: Ma C, Nk B, alt Bi A, Fy A, Ke A
(Äldre gymnasiebetyg)

Programbeskrivning

Inom Mittuniversitetets lärarutbildning utbildas lärare för arbete i förskola, förskoleklass, fritidshem, grundskola och gymnasieskola. Utbildning och forskning genomförs av olika institutioner vid Mittuniversitetet.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Spärrar i utbildningen

Särskilda förkunskaper för kurs inom programmet anges i respektive kursplan.

Undervisning och examination

Arbetssätt, arbetsformer och examinationsformer kan variera beroende på syfte, innehåll och uppläggning i den enskilda kursen. Betyg ges på varje kurs. Betygsskalan framgår av respektive kursplan. Mittuniversitetets generella betygskriterier, www.miun.se/betygskriterier.

Examensbenämning

Lärarexamen

Lärarexamen avsedd för xx.
X motsvarar verksamhetsområde utifrån val av inriktningar och specialiseringar.

Övrig information

För att öka valmöjligheter i terminer med specialiseringar förekommer att kurser samordnas och/eller ges på distans även för campusstudenter.

Kurser ges under förutsättning att tillräckligt antal sökande finns.

Under utbildningens gång kan det ske förändringar. Kurser kan genomgå förändringar avseende namn, innehåll, poängfördelning och placering i tiden.

Den studerande förutsätts själv finansiera kostnader för resor och logi i samband med obligatoriska kursmoment som exkursioner, laborationer och verksamhetsförlagd utbildning.

Kurser i utbildningen utvärderas i enlighet med Mittuniversitetets bestämmelser för kursutvärderingar (MIUN 2006/448).

Enligt riksdagsbeslut (SFS 2008:53) skall lärarstudenter som inom utbildningen genomför verksamhetsförlagd utbildning (vfu) från och med hösten 2008 genomgå registerkontroll. Denna kontroll ska göras för att öka barns och ungdomars skydd och minimera riskerna för att de utsätts för kränkningar av personer som arbetar inom förskoleverksamhet, skola och skolbarnomsorg.

Dessa regler gäller för lärarstudent som antas till lärarutbildningen efter 1 april 2008 och påbörjar sin utbildning hösten 2008 eller senare.
Studenten ansvarar för att i god tid före vfu ordna ett giltigt registerutdrag hos polismyndighet vilket sedan överlämnas till rektor (eller motsvarande) för den verksamhet där vfu skall genomföras. Rektor på den verksamhetsförlagda utbildningsplatsen avgör om lärarstudenten får genomföra sin verksamhetsförlagda utbildning.

För förtida avbrott med avskiljande från verksamhetsförlagd utbildning hänvisas till 4 kap §6 i Högskolelagen samt Högskoleförordningen 10 kap. I samband med detta skall en individuell handlingsplan upprättas gällande förutsättningar för återupptagande av studierna.

Sidan uppdaterades 2024-08-15