Sociala dimensionen är viktigast för Anna Longueville
Anna Longueville, lärare inom miljövetenskap och programansvarig vid Ekoentreprenör hållbar utveckling, är en fena på digital utbildning. Så pass att hon fått pris för sin undervisning och nu bland annat arbetar med pedagogisk utveckling.
Medskapande pedagogik, den sociala dimensionen och en inkluderande kultur där studenterna hela tiden ger feedback är Anna Longuevilles framgångsfaktorer inom läraryrket.
– När jag började som lärare gjorde jag som de flesta gör; jag undervisade på samma sätt som jag var van vid som student. I mitt fall var det en mix av föreläsningar, där endast läraren pratade (fort!) och seminarier där studenterna hade förberett sig genom att läsa eller göra en presentation. Just de diskuterande samtalen var jätteviktiga för mig som student, jag tyckte att det var då saker som jag hade läst och skrivit om landade på plats. Så de diskuterande samtalen, där man inte alls behöver kunna, utan det finns en möjlighet att diskutera hur man har förstått det och vad man inte har förstått, de har alltid varit centrala för mig som lärare.
Utgår från gruppen av studenter
Efter att hon läst högskolepedagogik och fått mer kunskap om teorier om distanspedagogik började Anna jobba utifrån ”Community of Inquiry”.
– Det var dels att bygga ett lektionsupplägg som utgick mer utifrån studentaktiverande metoder, det vill säga utifrån den kunskap och förståelse just den studentgruppen har just nu och att det är studenterna som är de som gör mest på lektionerna. Jag hade en plan för vad jag ville att studenterna skulle vara i slutet av kursen, men hur den resan ser ut, blir lite olika varje gång, utifrån just den studentgruppen. Det innebär att jag både har massa planerade lektioner och tar olika delar i den ordning som jag lyssnar in studenterna. Ofta består det av långa listor med saker som jag tänker ska komma upp på diskussionsseminarierna, men ordningen blir olika. Ibland styr jag mer, ibland mindre, också det beroende på studentgruppen.
Den sociala dimensionen är viktig
– Jag märkte efter ett tag att den faktorn som verkade spela störst roll för både hur väl det fungerar på lektionerna och studenternas studieresultat var framförallt den sociala dimensionen. Först var jag frustrerad över det, hur studenterna trivs tillsammans med varandra är ju svårt att styra över! Sedan tänkte jag att jag får göra vad jag kan. Om jag försöker vara en förebild och bygga ett klimat som jag skulle trivas i, där alla är välkomna och man får plats att vara den man är, då kanske det går. Jag tycker att det går att göra mycket, men det är självklart studenterna som gör det mesta av jobbet med att skapa stämningen. De grupper där studenterna är vänliga och inkluderande med varandra har så mycket roligare och mycket bättre studieresultat.
– Jag fick nyss detta av en student som tog examen nu i vår: ”Tack för fantastiskt roliga (och utmanande 😅!) år. Ditt stöd och vägledning har varit så värdefullt och jag är så tacksam!” Jag tänker när jag läser det att ibland lyckas man med det man vill uppnå. Vilka fantastiska studenter jag har förmånen att få ha!
Feedback och medskapande pedagogik
– Sättet jag jobbar på nu är det verkligen studenterna som har varit med att utveckla. Utan deras feedback, som jag frågar efter och även försöker bygga en kultur där vi jobbar med att skapa tillsammans - medskapande pedagogik, hade det ju inte blivit någonting! Jag frågar dem hela tiden hur de vill göra, och jag berättar hela tiden vad syftet är och hur jag har tänkt mig upplägget. Jag tycker inte att fokus på undervisningen ska vara att jag står och pratar, jag vill att studenterna ska prata.
A och O för att undervisningen ska fungera är dock att ha en bra struktur på läroplattformen, menar hon.
– Speciellt distansstudenterna har ju svårt att haffa oss i korridoren och ställa frågor, så jag jobbar mycket med att ha all information färdig och tillgänglig för studenterna innan kursen börjar. Alla upplägg ligger ute, alla instruktioner ligger där, jag är tydlig med vad jag förväntar mig av dem och hur mycket tid de förväntas lägga på en uppgift. Om någon hör av sig med en fråga lägger jag ut svaret till alla.
I dag undervisar Anna i sex kurser per läsår och de flesta av dem har undervisning både på campus och på distans. Hon undervisar även lärare i högskolepedagogik. År 2019 fick hon studenternas pedagogiska pris för sin undervisning.
Om du vill läsa mer om Community of Inquiry
Anna tar stöd av Community of Inquiry i planering och upplägg av sina kurser. Om du vill läsa mer om detta så har forskare vid Athabascau University skapat en plattform för att samla publikationer och annat material som stöd för de som är intresserade. Du kan även söka via bibliotekets söktjänster för att hitta artiklar inom olika områden.