"För mig är webbutveckling en kärlekshistoria"
Passion för ämnet i kombination med engagemang för att studenterna hela tiden ska utvecklas driver Mattias Dahlgren, lärare och programansvarig på webbutvecklingsprogrammet. Utbildningen ges på distans men fokus är att skapa gemenskap i gruppen och ett klimat där studenterna arbetar tillsammans.
Mattias brinner verkligen för sitt ämne och för sina studenter, och hans erfarenhet är att det är viktigt i rollen som lärare.
– För mig är webbutveckling en kärlekshistoria. Jag älskar att det hela tiden kommer nya tekniker, programmeringsspråk och ramverk. Och så är det också att ha studenter, det förändras hela tiden. Det roligaste som finns är när man ser hur studenter som kanske inte hade så mycket förkunskap utvecklas, tar steg och blir säkrare – och det är jag som får visa dem och lära dem det jag själv brinner för!
Vill förbereda sina studenter
Han tycker också det är viktigt att man omsätter sitt engagemang för studenterna i praktiska lösningar så att de är förberedda och kan klara utbildningen och uppgifterna så bra som möjligt. Innan kursstart skickar han ut en digital kort preparandkurs som sätter studenterna på banan.
– De får veta vilka program de ska installera och hur de säkerställer att tekniken fungerar och så får de någon enklare uppgift. Det är så onödigt och stressande om hela kursstarten går åt till tekniskt strul. Jag vill verkligen göra allt jag kan för att studenterna inte ska hamna i den där känslan att man hamnar efter.
Mattias bjuder också in studenthälsan redan första veckan så att alla studenter ska veta vilket stöd som finns och hur man får hjälp.
Aktuellt innehåll i utbildningen
En gång i tiden var han själv student på programmet, och med den erfarenheten i bakhuvudet har han och kollegorna utvecklat utbildningen till vad den är idag. Det handlar dels om att skapa ett program där teori och praktik varvas så att studenterna får använda och testa kunskaperna under utbildningens gång. Dels om att hela tiden följa vad som händer i branschen och utveckla programmets innehåll så att det är så aktuellt som möjligt. Och om att skapa ett öppet klimat där studenterna delar med sig av det man utvecklar och får ta del av varandras goda råd och frågor. Lite som det kan vara i rollen som webbutvecklare på en arbetsplats.
– Jag vill att det ska finnas en praktisk tillämpning i min undervisning så att det blir så likt verkligheten som möjligt. Mina studenter ska få se, testa och utveckla sådant som kan användas när de kommer ut i arbetslivet, säger han.
Tillfällen för studenter att mötas
Att det blir en bra gemenskap i gruppen är också något Mattias sett spelar roll för hela utbildningen. Därför använder de seminarie- och undervisningstid till att skapa tillfällen där studenterna möts. Mattias öppnar de digitala mötena tidigare så att det finna tid att prata och ställa frågor. Alla studenter uppmanas att gå med i en grupp där man kan publicera det man håller på med för att få råd och tips från varandra. Och så kör han livekodning.
– Jag delar min skärm så att studenterna kan följa hur jag kodar, var jag kör fast och hur jag försöker lösa det. Eftersom det är live kan de ställa frågor, komma med förslag och testa sina idéer. Det jag vill visa är att när man programmerar blir det inte perfekt på en gång utan man felsöker och testar sig fram – så utforskar jag och studenterna tillsammans, konstaterar Mattias.