Olika upphandlingsförfaranden
Ett upphandlingsförfarande kan se olika ut beroende på avtal. Läs om vad du ska tänka på när du avropar från ett ramavtal, reglerna kring direktupphandling och när vi är skyldiga att göra en annonserad och öppen upphandling.
Avropa från ramavtal
Du kan avropa inköp av varor och tjänster både från Mittuniversitetets egna ramavtal och de statliga ramavtalen upphandlade av Kammarkollegiet. Som statlig myndighet är vi skyldiga att i största möjliga mån använda de statliga ramavtalen. Om det inte finns något avtal som går att använda för ditt inköp upphandlas behovet i stället internt av Upphandlingsfunktionen.
Aktuella ramavtal på avropa.se
Ramavtal med en leverantör
Ett ramavtal kan ha en enda leverantör. Du kan då göra ditt avrop med hjälp av mallen "Avropsförfrågan vid avrop mot ramavtal" (se mall nedan).
Rangordnat ramavtal
Rangordnat ramavtal är ett avtal med flera leverantörer placerade i ordning utifrån upphandlingens resultat. När avtalet är rangordnat ska du alltid rikta din avropsförfrågan till leverantör ett (1). Tackar den rangordnade ettan (1:an) nej till uppdraget/leveransen vänder du dig med din avropsförfrågan till nästa leverantör i rangordningen, det vill säga nummer två (2).
Mall för Avropsförfrågan vid avrop mot ramavtal - tjänster
Mall för Avropsförfrågan vid avrop mot ramavtal - varor
Avrop under 100 000 kr
När avtalet är rangordnat, eller om det bara finns en leverantör i ramavtalet, gör respektive verksamhet avropen själva när värdet understiger 100 000 kr. Om du behöver stöd, kontakta Upphandlingsfunktionen.
Förnyad konkurrensutsättning
Förnyad konkurrensutsättning är en slags miniupphandling som bjuder in ramavtalets samtliga leverantörer att lämna anbud och konkurrera på nytt. Den leverantör som bäst uppfyller de behov och krav som finns hos beställaren tilldelas avtalet. Förnyad konkurrensutsättning är vanligt förekommande i de statliga ramavtalen, men finns även i några av våra egna ramavtal.
Avrop över 100 000 kr
När du hanterar avrop som överstiger 100 000 kr eller avrop där du behöver göra en förnyad konkurrensutsättning, kontakta Upphandlingsfunktionen för hjälp och genomförande.
Direktupphandling
Som offentlig myndighet har vi genom direktupphandling möjlighet att göra inköp upp till maximalt 700 000 kr. Det innebär att allt vi köper in på universitetet, enligt lag, räknas som upphandlingar och därmed omfattas av de krav och regler som omnämns i Lagen om offentlig upphandling (LOU 2016:1145).
Inköp upp till 100 000 kr
Om värdet på ditt inköp understiger 100 000 kr för hela avtalsperioden ska upphandlingen göras lokalt på din avdelning eller institution. Använd dokumenten nedan som utgör underlaget och en av avtalsmallarna. Avtalen signeras elektroniskt i systemet eduSign. Glöm inte att skicka med de allmänna villkoren till det avtal som tecknas!
Diarieför sedan underlaget tillsammans med offerter samt avtal. Kontakta Upphandlingsfunktionen vid frågor eller funderingar.
Signera ditt avtal i systemet eduSign
Skicka avtal och offerter för diarieföring
Mallar för upphandling
- Avtalsmall direktupphandling av tjänster under 100 000 kr
- Avtalsmall direktupphandling av varor under 100 000 kr
- Avtalsmall direktupphandling av lärarkonsulter under 100 000 kr
- Allmänna villkor för tjänster
- Allmänna villkor för varor
- Dokumentation för direktupphandling
- Offertförfrågan
- Underrättelse om beslut
Inköp över 100 000 kr
Om värdet på ditt inköp överstiger 100 000 kr för hela avtalsperioden ska du fylla i ett upphandlingsuppdrag (se blanketter nedan) och skicka till Upphandlingsfunktionen. Upphandlingsfunktionen bokar därefter ett möte med dig och när underlaget är klart annonseras direktupphandling i systemet e-Avrop.
Direktupphandling av lärarkonsulter under 100 000 kr
En upphandlad juridisk person (uppdragstagare/leverantör) får inte utföra samma arbetsuppgifter som en anställd på universitetet (arbetstagare). Enligt Högskolelagen och Högskoleförordningen ska undervisning, examination och betygssättning göras av anställda på universitetet. Enbart i undantagsfall där kompetens saknas får en juridisk person anlitas som uppdragstagare för att utföra undervisning. Men i uppdraget får den juridiska personen aldrig examinera eller betygssätta då detta är myndighetsutövning.
Innan du fyller i och undertecknar "Avtalsmallen för direktupphandling av lärarkonsulter" ska följande delar kontrolleras:
- Har verksamheten behov av en arbetstagare eller en uppdragstagare?
- Är det en arbetstagare eller uppdragstagare som ska utföra undervisningen?
Läs mer om arbetstagare och uppdragstagare:
- Kontroller inför direktupphandling av lärarkonsult
- Anlitande av lärarkonsult - arbetstagare vs uppdragstagare
Avtalsmall för direktupphandling av lärarkonsulter under 100 000 kr
Annonserad upphandling eller enstegsförfarande
När du ska köpa in varor eller tjänster till ett värde av mellan 700 000 kronor och 1 546 202 kronor, eller om det inte finns något ramavtal, gör Upphandlingsfunktionen en annonserad upphandling, ett enstegsförfarande. Tid för annonserad upphandling brukar vara 30 dagar, så att alla leverantörer kan ta del av underlaget och har möjlighet att lämna sina anbud.
Öppen upphandling
När du ska köpa in varor eller tjänster som ligger över 1 546 202 kronor och inget ramavtal finns, ska en öppen upphandling göras. Upphandlingsfunktionen hjälper dig med detta. Lagstadgad annonseringstid för öppen upphandling är minst 30 dagar.