Kvalitetsledning AV, Kundorienterad verksamhetsutveckling del II, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Kvalitetsledning AV, Kundorienterad verksamhetsutveckling del II, 15 hp
Quality Management MA, Total Quality Management Part II, 15 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: KA002A
  • Ämne huvudområde: Kvalitetsledning
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: A1F - Kursen ligger på avancerad nivå och har kurs(er) på avancerad nivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Teknik 70%, Samhällsvetenskap 30%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Kvalitets- och maskinteknik
  • Fastställd: 2014-10-16
  • Senast ändrad: 2020-12-10
  • Giltig fr.o.m: 2021-01-18

Syfte

Kursen ska ge fördjupade kunskaper och färdigheter i offensiv kvalitetsutveckling med avseende på hörnstenarna "Skapa möjlighet för alla att vara delaktiga" och "Arbeta med processer". Kursen ska ge en bakgrund och introduktion till områdena process- och flödesorientering samt Lean.
Ge en fortsatt utveckling av vetenskaplig metod för ämnet kvalitetsledning.

Lärandemål

Efter genomförd kurs skall studenten kunna:

- redogöra för, förklara och problematisera:
* hörnstenarna "Arbeta med processer" och "Skapa möjlighet för alla att vara delaktig" som en del av offensiv kvalitetsutveckling.
* process- och flödesorienteringens grunder.
* grunderna i Lean.
* kvalitetsutveckling som tillämpas i såväl produkt- som tjänsteproduktion.
* grunderna i förändringsledning.
* förutsättningarna för allas delaktighet.
- tillämpa, värdera och föreslå metoder, arbetssätt och verktyg för att arbeta med hörnstenarna "Arbeta med processer" och "Skapa möjlighet för alla att vara delaktiga".
- redogöra för, förklara och problematisera vetenskaplig metod relevant för ämnet.
- självständigt identifiera och formulera frågeställningar utifrån kurslitteratur och vetenskapliga artiklar.
- i grupp genomföra ett vetenskapligt baserat projektarbete inom ramen för kursinnehållet.
- muntligt redovisa projektarbetet, diskutera och argumentera för slutsatser i relation till kursinnehållet.
- reflektera över och dokumentera sitt eget lärande och den egna rollen i det egna lärandet.

Innehåll

Kursen ger introduktion och problematiserar begreppen; allas delaktighet, process- och flödesorientering med fokus på både produkt och tjänsteproduktion. Kursen ger kunskap om metoder, arbetssätt och verktyg.
Kursen tydliggör vikten av ett systemperspektiv kopplat till de i kursen och i programmet ingående områdena. Kursen ger en fördjupad teoretisk och praktisk tillämpning till för utbildningen relevant vetenskaplig metod.

Behörighet

Kvalitetsledning AV, Kundorienterad verksamhetsutveckling del I, examinationsmomenten:
Uppstart projektarbete, 1,0 hp
Projektarbete 4,0 hp

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Kursen genomförs med två obligatoriska campusförlagda träffar som innehåller examinerande moment, samt en träff som genomförs på distans.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. I kursen ingår ett projektarbete som genomförs i grupp under handledning.

Träff 1 består av två dagar: obligatorisk närvaro med examinerande moment*:
• Introduktion till områdena process- och flödesorientering samt Lean
• Redovisning av individuell uppgift
• Gruppövning som övar flödesorientering och Lean
• Introduktion av projektuppgift

Träff 2 består av två dagar:
• Gruppövningar och seminarier kring kvalitetsutveckling av tjänster
• Gruppövningar och seminarier kring allas delaktighet

Träff 3 består av två dagar: obligatorisk närvaro med examinerande moment*:
• Projektredovisning och opponering
• Redovisning av individuell uppgift
• Gruppövningar och seminarier kring allas delaktighet och förändringsledning
• Förberedelser inför termin 3

Examination

H100: Hemtentamen, 6 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

P200: Projektarbete i grupp, Muntlig och skriftlig inlämningsuppgift, 5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
I det fall student inte har kunnat närvara vid examinerande del under träff i Östersund ersätts det med en motsvarande examination.

R200: Skriftlig reflektion, Skriftlig inlämningsuppgift, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
I det fall student inte har kunnat närvara vid examinerande del under träff i Östersund ersätts det med en motsvarande examination.

T100: Tentamen, 3 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.

Om en student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt angivna examinationsformer. Därefter gäller examinationsform enligt senast gällande version av kursplan.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Kursen ingår i påbyggnadsutbildningen Kvalitets- och ledarskapsutveckling.

Den studerande måste ha:
- tillgång till headset med hörlurar och mikrofon samt en webbkamera.
- möjlighet att installera programvaror på sin dator.

Undervisning kan delvis komma att bedrivas på engelska.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Anders Gustafsson, Per Kristensson & Lars Witell
  • Titel: Tjänsteinnovation
  • Upplaga: Senaste
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Anders Ljungberg, Everth Larsson
  • Titel: Processbaserad verksamhetsutveckling: varför, vad, hur?
  • Upplaga: Senaste
  • Förlag: Studentlitteratur AB
  • Författare/red: Anette Hallin, Anna Olsson & Maria Widström
  • Titel: Förändringsledning
  • Upplaga: Senaste
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Bo Bergman & Bengt Klefsjö
  • Titel: Kvalitet från behov till användning
  • Upplaga: Senaste
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Jeffrey K Liker
  • Titel: The Toyota Way- Lean för världsklass
  • Upplaga: Senaste
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: John W. Creswell & J. David Creswell
  • Titel: Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches
  • Upplaga: Senaste
  • Förlag: SAGE Publications Inc

Relevanta vetenskaplig artiklar och avhandlingar.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23