Fre 29 apr 2022 08:47

Nu är vinnaren av årets Design Open utsedd! Första pris gick till Lisa Boström från Sundsvall med hennes nedbrytbara blomkruka.

Två kvinnor med blombuketter
Therése Nyman, tredjepristagare och Lisa Boström, vinnare i Design Open 2022. Båda eleverna går på teknikprogrammet på Sundsvalls gymnasium Västermalm. Foto: Olle Blixt.

Årets tävlingsuppgift i Design Open efterfrågade ett användningsområde för sekunda, en restprodukt som skapas inom textilindustrin. Det kriterier som bedömdes var innovationshöjd, kreativitet, idéframtagning, målgruppsanpassning, tillgänglighet, måluppfyllelse samt visuellt resultat.

1:a pris

"Blomkruka", en nedbrytbar blomkruka designad av Lisa Boström, Sundsvalls Gymnasium Västermalm.

Motivering: Med en väl genomförd designprocess har förstapristagaren tagit sig an uppgiften på ett sätt där materialets egenskaper tas tillvara på hela vägen från ”vaggan till graven”. Med estetik och funktion i ett har årets vinnare visat på en lösning som både är attraktiv och bekväm för slutanvändaren.

2:a pris

"RE:Sekunda", struktur vid tillverkning och användning av sekundan som förpackningsmaterial designad av Elias Persson, Isak Hede Johansson, Jonas Milk och Martin Ie Grand, Hjalmar Strömerskolan.

Motivering: En genomtänkt idé som tar tillvara på materialets egenskaper på ett smart sätt. Slutprodukten visar en systemdesign där minskade transporter och smarta förpackningslösningar står i fokus och där slutkonsumenten får ta del av produkten direkt i brevlådan. Andrapristagaren fångade juryns uppmärksamhet genom att tänka både på slutprodukt, men också på vägen dit.

3:e pris

"Ljudisolering", personifierade ljuddämpare i inomhusmiljöer designad av Therése Nyman, Sundsvalls Gymnasium Västermalm.

Motivering: Tredjepriset går till ett väl genomfört projekt där materialets auditiva och flexibla egenskaper tas tillvara på och där slutkonsumenten själv kan vara designer. Juryn ser potential i flexibiliteten och personifieringen som denna lösning bidrar med.

Design Open är Norrlands största designtävling för gymnasieelever och ges av institutionen för design på Mittuniversitetet, där de medverkande eleverna även haft kontakt med institutionens lärare via Zoom. Tävlingen riktar sig till elever som läser designutbildningar på gymnasienivå i Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland, Jämtland, Gävleborg samt Dalarnas län. Eleverna kan välja om de vill tävla individuellt eller i grupp och de handleds av en egen handledare på skolan.

Sidan uppdaterades 2022-04-29