Jacob fick pris för sin hållbara aluminiumlampa

Ons 22 mar 2023 10:20

22-årige Jacob Grape läser andra året på industridesignutbildningen i Sundsvall. Nu har han blivit prisad i en designtävling som arrangerades av den nationella intresseorganisationen Svenskt Aluminium.

Jacob Grape med sitt pris

Tävlingen heter ”Aluminium för hållbar utveckling” och syftet är att lyfta fram aluminium som ett viktigt material och stimulera studenter att nyttja fördelarna med materialet. Förstapriset är 25 000 kronor. Jacob blev hedersomnämnd tillsammans med två andra deltagare, även de från Mittuniversitetet.

Vad vann du?

– Jag fick ett diplom och en aluminiumbit med mitt namn inristat.

Belysningsarmaturen som Jacob Grape prisades för.

Berätta om ditt bidrag!

– Mitt bidrag var en belysningsarmatur för bibliotek men som också funkar i allmänna och offentliga utrymmen. Mitt fokus med produkten var att skapa något som utsträcker sig brett till en bred ekonomisk målgrupp, billig produktionsmetod och eftersträvar en hållbar produktionsprocess. Produktionsmetoden av lampans komponenter är ett av de billigaste och energisparande alternativen som finns; bockning och rundvalsning. Allt i syfte att göra produkten ekonomiskt tillgänglig och uppfyller tävlingens regler.

Sidan uppdaterades 2023-03-22