Tis 25 apr 2023 08:34

Finalen i årets Design Open 2023 är nu avgjord! Vinnare är Emilia Garberg från Luleå Gymnasieskola, som tagit fram en vägghängd designlösning som förenklar hemmets sopsortering.

En gad tjej i lila jacka och jeans som håller en bukett med blommor och ett papper med en illustration på

Första pris

Emilia Garberg, Luleå Gymnasieskola

Here
Juryns motivering: Genom en mycket väl genomförd designprocess visar designlösningen på tydlighet, smidighet och flexibilitet genom smarta och genomtänkta detaljer. Resultatet är en estetiskt tilltalande produkt där användarens behov har satts i fokus. Det är en självklar produkt som skapar ordning och reda i hemmet och som underlättar avfallshanteringen på ett smidigt sätt.

Andra pris

Rasmus Isaksson, Sundsvalls Gymnasium Västermalm

Bert Åke
Juryns motivering: Avfall är något som är en självklarhet i hemmet, så varför inte låta det få ta plats? I denna estetiskt tilltalande inredningsmöbel har varje fraktion sin plats. Den passar i en mindre hall, men också i ett större vardagsrum. Idén uppmanar fler aktörer på marknaden att se avfallshanteringen som en självklar del i hemmet.

Tredje pris

Carl Gustavsson och Arvid Norberg, Sollefteå Gymnaisum

Lumibin
Juryns motivering: Genom en bra designprocess visar denna idé på ett nytänkande sätt att förtydliga för individer att göra rätt från början. Vi ser designförslaget som en möjlig lösning för att förbättra avfallshanteringen i framtidens hem och miljörum.

Se alla bidrag till Design Open 2023

Sidan uppdaterades 2023-04-25