Svenska som andraspråk
Forskningen inom svenska som andraspråk fokuserar på läromedel avsedda för andraspråkstalare och handlar om presentation av rumsrelationer i olika typer av läromedel såväl traditionella som digitala.
Rumsrelationer utgör en basal kognitiv kategori och dess språkliga uttryck är en central del av ordförrådet. Enligt den kognitiva lingvistiken är vårt tänkande nära kopplat till den fysiska verkligheten och beroende av människans biologiska liv. Olika språk konceptualiserar dock en spatial situation på olika sätt och detta kan ge upphov till problem vid inlärning av andra språk, inte bara vid ordens prototypiska rumsbetydelser utan även vid dess icke-spatiala utvidgningar. I läromedel brukar rumsrelationer illustreras med hjälp av med olika typer av bilder, men frågan är om en bild verkligen ”säger mer än tusen ord” för elever med annan språklig bakgrund eller om man måste kunna språket för att kunna tolka och första vad bilden illustrerar. Analys av rumsuttryck som görs med hjälp av kognitiv lingvistik kan ge svar på dessa frågor.