Forskargruppens mål är i enlighet med Mittuniversitets Forsknings- och utbildningsstrategi 2019-2023 att skapa en forskningsmiljö som verkar och bidrar till såväl institutionens utbildning på grundläggande och avancerad nivå samt den regionala utvecklingen i närområdet likväl som på den globala arenan. Ambitionen är i enlighet med strategin att ”öka och utveckla samverkan internt, regionalt, nationellt och internationellt”. Målet ska forskargruppen nå genom att fortsätta samverka med det omgivande samhället, initiera nya kontakter samt fördjupa de redan etablerade kontakterna på såväl den nationella som den internationella forskningsarenan och på så sätt bidra till utveckling och forskning. Ett annat mål är att gruppens verksamhet ska uppfattas som ett vetenskapligt nav i förhållande till exempelvis Regionalt Utvecklingsnätverk (RUN), Rektorsprogrammet (RP) och Samverkan för Bästa Skola (SBS). Forskargruppens ambition är, utöver målen, att skapa en utvecklande forskningsmiljö som gynnar ett arbetsklimat som utifrån forskningens frihet, individens nyfikenhet, ömsesidig respekt och en tillåtande anda stimulerar, stöttar forskningsidéer och forskningsaktiviteter. Ett sådant arbetsklimat utgör goda förutsättningar för att utveckla ny och för att förfina befintlig forskning om teori och praktik i skilda utbildningssammanhang.
Forskning i gruppen behandlar huvudmannaskap, rektorskap i skola/förskola, rektorers professionella lärande, rektors ledarskapsidentitet, lärares ledarskap, skolorganisation, skolutveckling, policy, digitalisering och utbildningsledarskap i olika typer av utbildningsmiljöer samt arbetsplatslärande. Flera av medlemmarna i gruppen är kopplade till undervisning i rektorsprogrammet men även till uppdrag i SBS (samverkan för bästa skola). De undervisar även på grund- och avancerad nivå (våra lärarutbildningar och magister/master- och forskarutbildning), inom fristående kurser och på och beteendevetarprogrammet.
I forskargruppen ULS ingår gästprofessor Tony Bush. Tony Bush är professor i utbildningsledarskap vid Nottingham University, England. Bush fokuserar på alla aspekter av utbildningsledarskap, inklusive ledarskapsteorier, ledarutveckling, ledarskap för lärande och jämförande och internationellt skolledarskap. Han har idag åtaganden i England, Sydafrika och i Malaysia. Han är chefredaktör för den internationella tidskriften Educational Management, Administration and Leadership (EMAL) och har så varit sedan 2002, han har ett stort internationellt nätverk och har kompetens inom områden som forskningsgruppens forskare fokuserar på samt är president för nätverket BELMAS (The British Educational Leadership, Management and Administration Society). Bush har varit konsult, extern granskare, inbjuden huvudtalare eller forskningsledare/chef i 23 länder samt innehaft gästprofessurer på flera andra universitet under sin karriär.
ULS har tillsammans med anställda vid NTNU (Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet) och REL (research on educational leadership) vid Uppsala universitet etablerat en forskningsgrupp FORN (Forskning om rektorer i Norden) i maj 2022. FORN vill undersöka olika aspekter av pedagogiskt ledarskap i Norden, med särskilt fokus på rektorers arbete, roll och position inom utbildningsområdet. Begreppet rektor omfattar ledarskap i, av och med utbildningsorganisationer och innefattar även ledarskap i organisationer där lärande är en tydlig och uttalad aktivitet.
Mer information hittar du här