Avsiktsförklaring om samisk satsning

Tor 03 feb 2022 14:50

I en gemensam avsiktsförklaring deklarerar Mittuniversitetet och Stiftelsen Gaaltije sin vilja att etablera ett samiskt forsknings- och utbildningscentrum i södra Saepmie.

Inför firandet av den samiska nationaldagen 6 februari offentliggörs den nya avsiktsförklaringen.

I texten konstateras bland annat att Mittuniversitetets avsikt är "att utveckla forskning och utbildning för samiska frågor på Mittuniversitetet och på så vis också stärka universitetets roll som ett universitet mitt i samiskt område och samtidigt bidra till att stärka det sydsamiska samhällets ställning både i Sverige och i Saepmie."

Hör rektor Anders Fällström och Jerker Bexelius, verksamhetschef Stiftelsen Gaaltije, berätta mer om vad avsiktsförklaringen innebär.

Hand målad med samiska flaggan mot vit bakgrund.

Sidan uppdaterades 2022-02-04