Konsten att skapa rum för samisk språkanvändning

Fre 20 okt 2023 13:43

I våras disputerade David Kroik med avhandlingen: Att skapa rum för samisk språkanvändning - språkrevitalisering i utbildningssammanhang. Under samiska språkveckan, den 24 oktober, pratar han om sin avhandling och språkets kraft och möjliggörare till förändring.

En bild på en man

David Kroiks avhandling fokuserar bland annat på hur det formella utbildningssystemet och samiska samhället spelar en viktig roll i att stödja sydsamisk överlevnad och utveckling. Men vad innebär det här rent konkret?
— Rent konkret innebär det att skolväsendet har förutsättningar för att bidra till att samiska blir ett språk som barn använder mer i sin vardag, men att det finns flera hinder måste undanröjas, säger han och fortsätter:
— Samiska är också närvarande i det omgivande offentliga rummet runt skolor och förskolor, men det är fortfarande marginaliserat. Förutom konstnärer och språkivrare behöver också rektorer, tjänstemän och politiker göra mer för att skapa förutsättningar för samiskan.

Till vardags lever David Kroik i Ubmeje, i ett varannan vecka liv med sina två barn. Han reser en del, tycker om träning, vinterbad och att vistas utomhus. Han beskriver det som att han blev kallad till uppgiften att återta samiskan redan som ung vuxen i uppväxtens Voernese i Södra Saepmie och Norra Jämtland.
— Det började som  en personlig resa att lära sig samiska. En resa som sedan ledde till studier i samiska och forskning om samiska i skolan och i samhället, säger han och betonar hur viktigt detta är eftersom det gör kunskap hos praktiker tillgängliga för andra.
— Det ger oss också ett språk att diskutera hur vi gör språkrevitalisering i praktiken, och det är ett sätt att ge de samiska språken och undervisningen en högre status.

Just nu arbetar David Kroik med nya forskningsartiklar på teman som berörs i avhandlingen. Till exempel pågår en studie om språklandskapet i hembyn Borgafjäll. Tillsammans med en kollega håller han också på att färdigställa några gemensamma projekt.
— Jag står också inför att börja söka egna forskningsmedel och starta egna projekt där jag gärna vill fortsätta att arbeta nära skolor och lärare som arbetar med språkrevitalisering i vardagen.

Ta del av David Kroiks digitala föreläsning Språkrevitalisering i utbildningssammanhang, 24 oktober, med start kl.13.00

Johanna Tjäder

Projektassistent, forskning| Project Assistant, Research