"Universiteten behöver ta större ansvar för urfolksrätten"

Mån 27 mar 2023 12:47

I spåren av Fosen-protesterna i vår skriver forskarna Angelika Sjöstedt och Ina Knobblock vid Gaskeuniversiteete, om vikten av att universitet verksamma i Saepmie synliggör och ger stöd åt samers kamp för land och vatten.

Vindkraftspark i fjällmiljö

Fosen-protesterna startade 23 februari, och har engagerat både samer, skandinavier och klimataktivister mot den vinkraftpark som fortfarande är igång på Fosenhalvön Tröndelag, Norge, trots att att Norges högsta domstol slagit fast att de inte är lagliga och att de kränker samernas historiska rättigheter.

Läs krönikan som finns publicerad i forskersonen.no.Krönikan är skriven av Angelika Sjöstedt och Ina Knobblock samt tre forskarkollegor verksamma vid Nord universitet och NTNU, Norge

Johanna Tjäder

Projektassistent, forskning| Project Assistant, Research