Mån 24 jul 2023 14:27

Artikeln "Voices of the forests. Eviction, control, and the birth of the ‘Parish Lapp’ system in early modern Sweden" beskriver tillkomsten av begreppet "sockenlappssystemet" som ett direkt försök att kontrollera den nomadiserade samiska befolkningen under upplysningstidens Sverige.

samer från 1700-talet

Artikeln som är publicerad i tidskriften Scandinavian Journal of History, är skriven av forskarna Sven Olofsson, verksam vid Mittuniversitetet, och Jonas Monié Nordin, verksam vid Stockholms universitet.

Artikelförfattarna använder ett historiskt antropologiskt perspektiv, baserat på en bred uppsättning källor, inklusive historisk arkeologi, historia och etnografi, för att måla upp en större bild av den konfliktsituation som ledde till grundandet av det unika systemet med tvångsavtal: det så kallade sockenlappssystemet.

Sven Olofsson och Jonas Monié Nordin undersöker uppkomsten av sockenlappssystemet (”Socknlappssystemet”) i mellansverige under tidigt 1700-tal. Bakgrunden till systemet var en ökad önskan om kontroll och reglering av nomadiserade samer i området. Kung Fredrik I var bland annat orolig för att samernas jakt skulle påverka det vilda beståndet, skärskilt skogsfågel.

Artikeln redogör bland annat för hur Kung Fredrik tillsammans med kungsrådet, landshövdingarna i mellersta Sverige samt samiska ombud försökte avhysa samer som bodde i området och få dem att flytta till lappmarken, och konflikter uppstod. (Området motsvarar huvudsakligen vad som idag kallas svenska Lappland och finska Lappland. Även nordöstra Norge, främst Finnmark fylke, har ingått i Lappmarken.)

Läs hela artikeln i sin helhet här

Sven Olofsson

Universitetslektor|Senior Lecturer