Ny rapport om våld mot samiska kvinnor

Fre 22 mar 2024 10:23

Kunskapen om samiska kvinnors våldsutsatthet har fram till idag varit begränsad. Den nya forskningen visar att det kan finnas särskilda utmaningar att adressera frågan om våldet samt de hinder som finns för samhällets stödstrukturer att nå och stötta de våldsutsatta.

ny rapport om mäns våld mot samiska kvinnor

En ny rapport från Umeå universitet visar att det övergripande mönstret är att samiska kvinnor är betydligt mer utsatta för våld än samiska män, samt att samiska kvinnor 2021 uppger en högre våldsutsatthet än kvinnor i Sverige 2017. Rapportskribenterna föreslår en rad åtgärder, bland annat att det skapas en nationell policy och inrättas ett samiskt kunskapscentrum för hälsa och socialt arbete.
– Resultaten visar att våld mot samiska kvinnor är ett allvarligt samhällsproblem och vi ser att det behövs omfattade och genomgripande förändringar för att bättre stötta våldsutsatta samiska kvinnor och motverka våldet. Det handlar både om okunskap och avsaknad av ansvar inom nuvarande stödstrukturer, men också att vi behöver mer forskning och kunskap om frågorna, säger Jennie Brandén, statsvetare och postdoktor vid Institutionen för epidemiologi och global hälsa vid Umeå universitet, som är huvudförfattare bakom rapporten.

Läs hela rapporten här

Sidan uppdaterades 2024-03-22