FGV samarrangerade seminarium om rörelsedriven arkivaktivism

Tor 07 sep 2023 09:30

I fredags (1/9) hölls ett spännande seminarium om rörelsedriven arkivaktivism i Östersund. Seminariet var ett samarrangemang mellan FGV (Forum för genusvetenskap) och Strategigruppen för lika villkor på Mittuniversitetet.

Den samiska flaggan i förgrunden och två människor utan fokus i bakgrunden

Seminariet var också en del av en serie 'aktivism-seminarier', där forskare och aktivister inom olika spännande områden samlas för att utforska hur vi kan bidra till att forma en mer progressiv och inkluderande värld. Denna gång var fokuset på arkivaktivism och evenemanget gästades av två framstående namn inom området, nämligen Pia Laskar från Queerrörelsens Arkiv och Bibliotek (QRAB) samt Anna Linder från Swedish Archive for Queer Moving Images (SAQMI).

Seminariet var inte bara en möjlighet att utforska vikten av rörelsedrivna arkiv, utan också ett sätt att uppmärksamma Pride i Östersund/Staare. Genom att föra samman forskare, aktivister och allmänheten, strävar arrangörerna efter att belysa det spännande arbete som görs vid Mittuniversitetet och den feministiska forskningen.

Sidan uppdaterades 2023-09-07