Karin diskuterade sin forskning om äktenskap i populär podcast

Fre 05 apr 2024 11:15

Karin Jarnkvist, docent i sociologi vid Mittuniversitetet, deltog nyligen i den populära podcasten Hjärta och hjärna med Jenny Jägerfeldt och Hanna Hellqvist som programledare.

En kvinna med brunt hår och glasögon
Karin Jarnkvist.

Varje avsnitt har ett tema där de bjuder in en expert, ofta en forskare inom området, vilken får svara på ett antal påståenden om det aktuella temat, vilket alltså den här gången handlade om äktenskap.

- Jag var inbjuden eftersom jag har skrivit en avhandling om bröllop och forskar om familjerelationer och riter. Jag är egentligen inte så förtjust i poddar då jag tycker att det ofta blir ganska pladdrigt och pratigt, men jag försöker att ställa upp när journalister ringer eftersom jag tycker att det är viktigt att vi forskare når ut med vår forskning på olika sätt och i olika kanaler, säger Karin Jarnkvist.

Vi som finns i norr behöver ta alla möjligheter att vara med och visa att vi också bedriver spännande forskning här.

- Dessutom ser jag mig som en representant för Mittuniversitetet. Det är oftast forskare från Mälardalsområdet som märks och syns i riksmedierna så vi som finns i norr behöver ta alla möjligheter att vara med och visa att vi också bedriver spännande forskning här, säger Karin Jarnkvist.

Du kan lyssna på avsnittet här

Sidan uppdaterades 2024-04-05