App mot härskartekniker vinner "Lika villkorspriset 2018"

Tor 26 apr 2018 11:42

Rektor har beslutat att lika villkorspriset 2018 går till Forum för Genusvetenskap och Forum för Digitalisering för deras app mot härskartekniker. I ljuset av #metoo-rörelsen har de på detta sätt bidragit till att öka kunskapen och medvetenheten kring dessa frågor.

App härskartekniker
Forum för Genusvetenskap och Forum för Digitalisering i samverkan mot härskartekniker.

Motiveringen lyder:

”Lisa Sällvin, Heléne Zetterström-Dahlqvist, Emelie Larsson, Karin Larsson Hult och Michaela Castellanos har genom att utnyttja modern teknologi skapat ett lättillgängligt verktyg, som möjliggör för var och en att utifrån upplevda vardagssituationer öka medvetenheten om, synliggöra och motverka härskartekniker och diskriminerande maktstrukturer. I ljuset av #metoo-rörelsen har de på detta sätt bidragit till att öka kunskapen och medvetenheten kring dessa frågor, och därmed skapat förutsättningar för en bättre arbetsmiljö för medarbetare och studenter – fri från härskartekniker, kränkningar och sexuella trakasserier.”

Priset utbetalas till pristagarnas respektive avdelning att disponeras av pristagaren för kompetensutveckling eller liknande inom lika villkorsområdet.

Prisutdelning sker på Mittuniversitetets lika villkorsdag den 16 maj i Östersund.

Skapad av Caroline Wallmark, Forum för Digitalisering

Sidan uppdaterades 2018-04-26