Medarbetare nominerade till Sundsvalls Business Awards

Mån 17 sep 2018 10:30

Flera medarbetare är nominerade i två olika prisklasser i årets Sundsvalls Business Award. Nomineringarna gäller dels Årets IT-profil, dels Årets Innovatör.

Katarina Lindblad Gidlund, Caroline Wallmark, Lisa Sällvin
Katarina Lindblad-Gidlund, Caroline Wallmark och Lisa Sällvin är några av de nominerade.

Katarina Lindblad-Gidlund är digitaliseringsforskare, professor och föreståndare för FODI, Forum för digitalisering, som inbegriper ett 30-tal forskare, och är en av få i landet som ägnar sig åt just digitalisering och samhällsutveckling. Nu är hon nominerad till Årets IT-profil.
– Det är jättekul att den forskning jag brinner för uppmärksammas även ”hemma” på det här sättet! Digitalisering är så mycket mer än vi oftast tror och det är så många fler av oss som är en del av att utveckla ett hållbart digitalt samhälle än vi föreställer oss vid en första anblick, säger hon.

En annan nominering till Årets IT-profil är initiativet Geek Girl Mini Sundsvall, som startade för två år sedan.  De vill lyfta teknikintresset hos tjejer, vilket de har lyckats väl med. Verksamheten drivs ideellt och två av grundarna är medarbetare på Mittuniversitetet, Caroline Wallmark och Lisa Sällvin. Louise Sundström, som är civilingenjörsstudent på Mittuniversitetet, är även hon ledare och en viktig förebild för unga tjejer.
– Det är väldigt populärt, vi har tjejer på kö som vill börja. Det är jätteroligt att vi har blivit nominerade, det gör att jämställdhetstanken får större spridning. För det är lätt att prata om att man vill ha in fler tjejer till it- och teknikbranschen, men det är inte så många som gör något konkret, säger de.

Mittuniversitetets forskare Italo Sanhueza, Armando Cordova, Claes-Göran Beckeman, Anders Niclazon, Samson Afewerki och Luca Deiana kan även de ta hem ett pris. De är tillsammans nominerade i klassen Årets Innovatör, för sitt arbete inom Organofuel Sweden AB, ett företag som satsar på gröna innovationer för att minska bruket av fossilbaserade produkter.

Prisvärd för Årets Innovatör är Almi Företagspartner Mitt AB.

Så här lyder motiveringarna:
Geek Girl Mini
Att det efterfrågas fler kvinnor inom IT-branschen är ingen nyhet. Detta har det skrivits spaltmeter om. Geek Girl Mini erbjuder en verksamhet där tjejer får prova på teknik, och genom sina aktiviteter har Geek Girl Mini ökat intresset för digital och teknik hos unga tjejer och samtidigt skapat positiv uppmärksamhet för vår region.

Katarina Lindblad Gidlund, Mittuniversitetet
När digitalisering är på allas läppar är det lätt att okritiskt attraheras av dess möjligheter. Då kommer Katarina utifrån sin forskning med viktiga perspektiv för en hållbar digital framtid. Katarina är ofta efterfrågad på viktiga arenor utanför vår region och genom ett starkt nationellt och internationellt nätverk bidrar hon till att synliggöra vår region!

Organofuel Sweden AB
Med mål att minska vår världs beroende av fossilbaserade produkter har Organofuel Sweden tagit fram en innovativ ekovänlig teknologiplattform för framställning av högvärdesprodukter från biomassa såsom finkemikalier, biodrivmedel och biomaterial. Med ett flertal gröna innovationer som ligger rätt i tiden är Organofuel ett företag att räkna med.

Priset delas ut den 20 september på Sundsvall Business Awards då vinnare koras.

Sidan uppdaterades 2018-09-17