Katarina L Gidlund tilldelas FälldinFondens stipendium

Tor 09 apr 2020 17:43

Årets tema för stipendium ur Thorbjörn Fälldins Jubileumsfond är “Den digitala landsbygden”. 2020 års stipendium tilldelas Katarina L Gidlund, professor informatik, vid Mittuniversitetet.

Katarina Lindblad Gidlund

Temat är mycket relevant i den samhällsomvandling som digitaliseringen medfört de senaste årtiondena, en process som har medfört en informationsteknisk förändring i en takt som mänskligheten tidigare inte upplevt.

– I projektet som jag döpt till Digitala oaser och digitala öknar ska jag fördjupa mig i digitaliseringens ambivalens, dvs. att den både går att förbinda med dystopiska och utopiska berättelser och utfall. Jag vill också göra det med landsbygden som norm. Digital öken kan vara både en plats där digitalisering inte alls finns eller där digitaliseringen innebär att samhället försvinner eftersom den digitala närvaron helt enkelt är för dålig eller inte alls anpassad för landsbygdens villkor. Det ska bli jätteroligt att jobba med detta, säger Katarina L Gidlund.

– Det här är ett viktigt område att stödja ny kunskap inom för att jämna ut förutsättningarna mellan stad och landsbygd. Och villkoren för digital kommunikation ställs just nu på sin spets. Under rådande pandemi blir tillgången till digitala lösningar avgörande viktiga.  Vi ser mycket fram emot resultaten som studien kommer att ge, säger Jonny Lundin, ordförande i FälldinFonden.

Motivering:
”Katarina L Gidlunds forskning om digitala öknar och oaser har potentialen att bidra till viktig kunskaps- och demokratiutveckling genom att skapa en större förståelse för relationen mellan landsbygdens digitalisering och dess bidrag till nationell utveckling.”

Stipendiesumman är på 100 000 kronor.

Thorbjörn Fälldins Jubileumsfond, Fälldinfonden, riktar sig till studenter och forskare vid Mittuniversitetet. Vinnande bidrag erhåller 100 000 kronor. Situationen med Corona-pandemin innebär att stipendieutdelning och seminarium planeras till ett senare tillfälle, preliminärt under hösten 2020.

Läs nyheten i sin helhet: http://falldinfonden.se

Sidan uppdaterades 2020-04-09