Stark referensgrupp till FODI

Tis 07 feb 2023 12:07

Forum för digitalisering, FODI, kan nu presentera en referensgrupp bestående av ett gäng tunga namn inom området digitalisering. Gruppen ska bland annat följa forskningsprojekt, bidra med kunskap och säkra kvaliteten.

Det är en stark samling erfarna digitaliseringsexperter som nu kommer att sitta i FODIS referensgrupp. Katarina Gidlund, professor i informatik, är mycket nöjd med rekryteringarna.

– Det här är en riktigt, riktigt cool referensgrupp. Alla är förstås fantastiska rekryteringar och det är superkul att de väljer att prioritera FODI. Det är ju ett helt oavlönat uppdrag där de tar av egen tid, säger Katarina Gidlund, professor i informatik.

Referensgruppen består av:

Karin Åström, riksarkivarie, Riksarkivet

Patrik Sundström, CDO (digitaliseringsansvarig) vid Sveriges kommuner och regioner, SKR

Magdalena Norlin-Schönfeldt, analyschef på Myndigheten för digital förvaltning, DIGG

Sara Nyhlén, docent och ledare för Forum för genusvetenskap vid Mittuniversitetet

Anders D Olofsson, professor med inriktning mot lärande och digital kompetens i lärarutbildning och skola vii Umeå Universitet

Sidan uppdaterades 2023-02-09