Lyckat symposium om AI och utbildning

Tis 19 dec 2023 21:16

Tillsammans med Högskolan i Gävle arrangerade Mittuniversitetets forskningsgrupp HEEL nyligen ett internationellt online-symposium med fokus på AI-tillämpningar inom utbildning.

teamwork

Under symposiet AI Opportunities and Challenges: Education will never be the same again! samlades ett hundratal forskare inom artificiell intelligens för att fördjupa sig i den nuvarande situationen för AI-tillämpningar inom utbildning. Bland annat diskuterades dess inflytande på områden som läroplanutformning, föreläsningar, individualiserat lärande, förstärkt handledning samt förbättrad planering och genomförande av forskning. Tre internationellt erkända forskare bidrog med keynotes och ett tjugotal papers diskuterade bidrog med aktuell forskning.

- Det var en givande plattform för att knyta samman tankar och bygga broar mellan teori och praktik. Detta är något som kommer att driva vår gemensamma strävan efter innovativ och bra utbildning framåt, säger Jimmy Jaldemark, docent i pedagogik vid Mittuniversitetet och forskningsledare för HEEL och CER.

Sidan uppdaterades 2023-12-19