Historisk finalplats i SM i ekonomi

Mån 18 maj 2020 12:43

Sundsvalls tre ekonomstudenter – Emma Backberg, Johannes Larsson och David Metz – svarade för en historisk insats genom att som första lag från Mittuniversitetet kvalificera sig för finalen i SM i ekonomi.

SM i ekonomi
Sundsvalls tre ekonomstudenter : Johannes Larsson, Emma Backberg och David Metz.

I finalkvartetten ingick även lag från Linköpings universitetet, Stockholms universitetet och Uppsala universitetet. Under den livesända finalen, som ägde rum den 16 maj, svarade de fyra finallagen på frågor om företagsekonomi, nationalekonomi samt allmän ekonomi.

Vann finalen gjorde Linköpings universitetet på 29,5 poäng. Mittuniversitetet fick ihop 19 poäng, en ynka poäng från bronsplatsen som nu gick till Stockholms universitetet. En fjärdeplats bland de närmare 25 svenska lärosäten som ger ekonomutbildningar är dock en bedrift och CER gratulerar Emma, Johannes och David till den fina prestationen. Årets upplaga av SM i ekonomi arrangerades av Södertörns högskola, men på grund av Coronapandemin fick lagen medverka via länk från sina hemorter.

Sidan uppdaterades 2020-06-01