Försvar av företagsekonomisk avhandling
Onsdagen den 16 oktober försvarade Irina Dimitrova, verksam vid CER, sin avhandling “The cashless paradox: Adoption and resistance”. Arbetet behandlar olika perspektiv på utmaningar och förtjänster med digitala betalningsmetoder.
Seminariet, som hölls på engelska, gick att följa på plats i Sundsvall eller via länk. Fakultetsopponent var Professor Carlos Flavian från University of Zaragosa i Spanien. I betygsnämnden ingick professorerna Robert Kozinets, University of Southern California i USA, Niklas Arvidsson, KTH i Stockholm, Lena Boström, Mittuniversitetet samt Tobias Svanström, Umeå universitet. Huvudhandledare var professor Peter Öhman och biträdande handledare var professor Darush Yazdanfar, båda verksamma vid CER.
Om avhandlingen
Den digitala utvecklingen och COVID-19 pandemin accelererade ett redan minskat behov av kontanter. Så även i Sverige, som kan vara på väg att bli det första kontantlösa landet i världen. Grunden för ett kontantlöst samhälle motiveras av en rad fördelar, men samtidigt finns det utmaningar. Situationen speglar med andra ord två sidor av samma mynt.
Avhandlingens övergripande syfte är att beskriva och analysera sambandet mellan barriärer (utmaningar) respektive barriärbrytare (fördelar) och avsikten att fullt ut välja digitala betalningsmetoder. En viktig aspekt som avhandlingen också fokuserar på är mellanliggande aspekter eftersom dessa tenderar att påverka hur barriärer och barriärbrytare kan öka eller minska avsikten att använda digitala betalningsmetoder.
Avhandlingen består av fyra artiklar, där Irina Dimitrova använt både kvantitativa (enkäter och statistiska analyser) och kvalitativa (netnografi och tolkande analyser) metoder. Två grupper av bankkunder står i fokus: de som tagit till sig dessa betalningsmetoder och de som accepterat digitala betalningsmetoder men samtidigt uttrycker ett motstånd mot ett kontantlöst samhälle.
Resultaten visar att den första gruppen av bankkunder uppfattar integritets- och åtkomstbarriärer som signifikant relaterade till avsikten att fullt ut använda digitala betalningsmetoder, medan den andra gruppen uppfattar bristen på personlig kontakt som en betydande barriär.